عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با «نجواخبر»:

اهداف سفر بایدن به عربستان/ از دوشیدن ریاض تا جنگ آفرینی در منطقه

اهداف سفر بایدن به عربستان/ از دوشیدن ریاض تا جنگ آفرینی در منطقه
علیرضا سلیمی گفت: شرایط دنیا با گذشته متفاوت شده و نمی‌توان با صراحت اعلام کرد که سفر بایدن یا دیکته کردن دستورات آمریکا می‌تواند دنیا را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل سفر بایدن به عربستان و اظهاراتی که در این زمینه مطرح می‌شود، به خبرنگار نجواخبر گفت: اگر بایدن به عربستان سفر کرده با همان نیت سالهای قبل یعنی سود بردن است و بایدن نیز مانند ترامپ برای دوشیدن عربستان آمده اما این بار با زبان، ادبیات و روش دیگری به عربستان نگاه می‌کنند.

علیرضا سلیمی با تاکید بر اینکه تفاوتی نمی‌کند چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهور باشد، بلکه هدف سود بردن از بحران آفرینی است گفت: ترامپ به صراحت حرفهایش را می‌زد و حتی از عربستان به عنوان گاو شیرده یاد کرد، اما بایدن روش متفاوتی دارد و دیپلمات‌تر سخن می‌گوید، در حالی که هدف فرقی نمی‌کند و سیاست آمریکا همانطور و در همان مسیر قبل است.

وی هدف دوم بایدن از سفر به عربستان را ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه دانست و گفت: آمریکا از اختلاف‌افکنی در جهان سود می‌برد و هرچقدر این اختلاف شدیدتر باشد، منافع بیشتری می‌برد و حتی مایل هستند این اختلاف به درگیری و حتی جنگ کشیده شود، زیرا سود بیشتری نصیب آمریکا می‌شود. به عبارت بهتر آمریکایی‌ها منافع خودشان را در اختلاف جهانی می‌بینند.

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی سومین هدف سفر بایدن را تلاش برای حل مشکلات نفتی در آمریکا توصیف کرد و گفت: اکنون بدلیل افزایش قیمت نفت، مشکلات بسیاری در آمریکا به وجود آمده و قیمت‌ها بشدت بالا رفته است. از سوی دیگر در پاییز در امریکا انتخابات کنگره برگزار می‌شود و بدنبال این هستند که سعودی‌های نفت بیشتری تولید کنند تا بازار در آمریکا دچار شوک نشود و دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات کنگره پیروز شوند.

وی با تاکید بر اینکه دموکرات‌ها بشدت نگران هستند در انتخابات آمریکا شکست بخورند گفت: افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت و بنزین در آمریکا، موقعیت حزب بایدن را به شدت متزلزل کرده و باید هرچه سریعتر برای این بحران چاره اندیشی کنند.

سلیمی چهارمین دلیل سفر بایدن را ایجاد کانون متحد علیه مخالفان آمریکا توصیف کرد و گفت: بایدن می‌خواهد یک هماهنگی بین کشورهای منطقه به وجود بیاورد تا آمریکا بتواند به اهداف خود در منطقه و البته جهان دست پیدا کند، زیرا هرچقدر کشورهای همفکر و همسو با آمریکا بیشتر باشد، بهتر و بیشتر می‌توانند به اهداف خود دست یابند.

وی در پاسخ به اینکه سفر بایدن تا چه اندازه بر اقتصاد جهان اثر می‌گذارد گفت: شرایط دنیا با گذشته متفاوت شده و نمی‌توان با صراحت اعلام کرد که سفر بایدن یا دیکته کردن دستورات آمریکا می‌تواند دنیا را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروزه این گونه نیست که بسادگی جهان تحت تأثیر قرار گیرد گفت: نه امریکایی‌ها قدرت چند سال قبل را دارند که بتوانند قدرت خود را به جهانیان دیکته کنند، نه سعودی‌ها قدرت مانور سابق را دارند و نه کشورهای منطقه دست بسته تسلیم هستند.

وی با اشاره به اینکه امروزه قدرتهای پراکنده‌ای شکل گرفته و فضای دنیا متفاوت شده است گفت: بعید است آمریکا به این سادگی و با یک سفر به اهداف خود برسد.

سلیمی از شکل گیری جهان چند قطبی خبر داد و گفت: اکنون جهان متفاوتی را تجربه می‌کنیم و بعید است دیگر آمریکا بتواند با تمام قدرت ابراز وجود کند، زیرا هیچ کشوری ننگ سلطه آمریکا را بسادگی نمی‌پذیرد و مردم جهان تن به این خفت نمی‌دهند.

گفت‌وگو: زهرا گل افروز

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1008

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب