یادداشت؛

می‌توان با سوگواری به استقبال «جشنواره تابستانی کیش» رفت/ در زمین دشمن بازی نکنید!

می‌توان با سوگواری به استقبال «جشنواره تابستانی کیش» رفت/ در زمین دشمن بازی نکنید!
پاسداشت آیین محرم، فرهنگ بومی همه مردم ایران از جمله کیشوندان است و هیچ زمان محرم در فرهنگ ایران به حاشیه نخواهد رفت.

اتفاقات بسیار خوبی در جزیره کیش در حال رخ دادن است؛ اخیراً چندین گام موثر برداشته شده و فضا را می‌توان مثبت و روبه بهبود توصیف کرد؛ از یکسو جلسات وزیر ورزش با مدیرعامل منطقه آزاد برای میزبانی جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ و از سوی دیگر، جشنواره‌ی تابستانی کیش در حال برگزاری ست و همینطور پروژه های عمرانی به جدیت در حال پیگیری است. اما متأسفانه این اتفاقات مثبت آنچنان که باید اطلاع‌رسانی نمی‌شود. خبرهای خوب در حاشیه اخبار رسانه‌ها کمرنگ و گم می‌شود و از این فضای غبارآلود، شبکه‌های معاند مانند «ایران اینترنشنال» بهره برداری می‌کنند و برای ماهی گرفتن از آب گل آلود، مکرر بزرگنمایی و فرافکنی می‌کنند. مثلاً دیدیم که در رابطه با اخبار زلزله‌ی کیش، کلی تبلیغات سوء کردند و با بزرگنمایی، سعی در التهاب جزیره داشتند.

اتفاقات مثبت را نمی‌شود انکار کرد؛ اما در این میان، عده‌ای شروع به انتقاد کرده‌اند که چرا گردشگر به اندازه کافی به جزیره کیش نمی‌آید و برهمین اساس، سیاست‌های حاکمیتی را زیر سؤال می‌برند؛ در حالیکه وقتی بدی آب و هوا در فصل گرما اذیت کننده است و اوضاع اقتصادی هم چندان مناسب نیست، نمی‌شود انتظار داشت حضور گردشگران در کیش مثل قبل چشمگیر باشد؛ آن‌هایی که اینگونه بدون در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات، یکسره انتقاد می‌کنند و دوغ و دوشاب را در هم می‌آمیزند، باید بدانند که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، ناامید کردن مردم -خواسته یا ناخواسته- بازی در زمین دشمن است. گویا ندیده‌اند که همین جزیره کیش وقتی موج سنگین کرونا خوابید، در زمستان و پاییز سال قبل و در شب عید، میزبان خیل عظیم گردشگران بود. آن روزها آنقدر گردشگر زیاد بود که پذیرش‌شان با مشکل مواجه شده بود؛ این منتقدانِ به ظاهر خیرخواه، وقتی می‌خواهند انتقاد کنند باید مشکلات دو سه ماه اخیر مثل زلزله و گرمای هوا را در نظر بگیرند و یک طرفه به قاضی نروند!

در روزهای گذشته، رسانه های معاند صحبت های آقای کشاورز (مدیرعامل منطقه آزاد کیش) را دست گرفته اند و مدام پخش می کنند که چطور قرار است با سوگواری به استقبال جشنواره تابستانی کیش برویم! باید پرسید مگر محرم جزو آیین‌های تاریخی و دینی ما نیست؛ مگر کشورهای دیگر از همین آیین‌های منحصر به فرد و بومی، برای جذب گردشگر داخلی و خارجی استفاده نمی‌کنند؛ چرا مراسم محرم ما نباید یک «جاذبه توریستی و گردشگری» تلقی شود؟ حالا که جشنوراه تابستانی کیش با ایام محرم مقارن شده، باید این تقارن را به چشم یک فرصت ببینیم؛ بیش از ۴۰ هیئت مذهبی فعال در جزیره کیش وجود دارد. این هیئت‌ها هر سال منظم و مرتب عزاداری می‌کنند؛ هرسال کیشوندان و فعالان اقتصادی در جای جای جزیره، علم حضرت عباس و عزاداری امام حسین (ع) به راه می‌اندازند و با افتخار محرم و صفر را زنده نگه می‌دارند. امام خمینی (ره) فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. در واقع ما هرچه داریم از محرم و صفر است. به گفته سردار دلها شهید سلیمانی، ما ملت امام حسین (ع) هستیم. پاسداشت آیین محرم، فرهنگ بومی همه مردم ایران از جمله کیشوندان است و هیچ زمان محرم در فرهنگ ایران به حاشیه نخواهد رفت.

چه اشکالی دارد گردشگر شاهد این آیین‌های مذهبی باشد؟ آیا اگر گردشگر به کیش بیاید و موسیقی زنده نباشد یا آهنگ شاد نشنود، دیگر جذابیتی باقی نمی‌ماند؟ صرفنظر از همه‌ی اینها، جزیره کیش آن چنان زیبایی‌های طبیعی و جاذبه های گردشگری دارد که نیازی نیست نگران کاهش گردشگر در ایام محرم باشیم؛ لذت بردن از آب‌های زلال خلیج فارس و ساحل بی‌نظیر کیش، فصل و زمان نمی‌شناسد، همیشه و همه وقت کاربرد دارد.

در پایان باید گفت، بله می‌شود با سوگواری به استقبال جشنواره تابستانی کیش رفت؛ این دو مقوله هیچ منافاتی با هم ندارند. ایام سوگواری امام حسین (ع) هیچ منافاتی با فعالیت اقتصادی و جذب گردشگر ندارد؛ اگر به قدر کافی هوشمند باشیم همین فرهنگ سوگواری را می‌توانیم به یک پیشران و یک جذابیت بومی در صنعت گردشگری تبدیل کنیم. شبکه‌های معاند که تکلیف‌شان روشن است و مشخص است که دنبال چه منافعی هستند، از آن‌ها هیچ توقع دیگری نمی‌رود اما از سرمایه گذاران و دغدغه مندان کیش توقع داریم؛ توقع داریم که تبلیغات سوء و بی‌پایه را کنار بگذارند و با ناامید کردن مردم در زمین دشمن بازی نکنند!

مرتضی بلوکی- کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1114

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب