سرنوشت «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی در بلژیک/ انتقال را ممنوع کردند

سرنوشت «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی در بلژیک/ انتقال را ممنوع کردند
دادگاهی در بروکسل بلژیک انتقال اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را که به صورت غیرقانونی در این کشور بازداشت شده را موقتا ممنوع کرد.

به گزارش نجواخبر به نقل از مهر، دادگاهی در بروکسل بلژیک انتقال اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را که به صورت غیرقانونی و نقض آشکار کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در این کشور بازداشت شده را موقتاً ممنوع کرد.

بر اساس این گزارش، قرار است روز چهارشنبه با برگزاری یک جلسه استماع، دولت بلژیک توضیحاتش را درباره علل اضطراری بودن انتقال اسدالله اسدی بیان کند.

این در حالی است که پارلمان بلژیک به تازگی معاهده تبادل زندانیان بین بروکسل و تهران را تصویب کرد. این معاهده با ۷۹ رأی مثبت، ۴۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع در پارلمان بلژیک به تصویب رسید.

این معاهده به زندانیان دو طرف اجازه می‌دهد تا مدت محکومیت خود را در کشورهایشان بگذرانند. کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک دو هفته پیش از این، این معاهده را به تصویب رسانده بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک گفت: درباره آقای اسدالله اسدی، جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بارها اعلام و تاکید کرده است. بحث موافقتنامه‌های قضائی اعم از استرداد مجرمین یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی است.

وی افزود: ایران و بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقتنامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کردند و انعقاد این موافقتنامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه عادی و شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرایند کاملاً غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین است، گفت: خواست ما از دولت بلژیک این است، دیپلمات ایرانی را فوراً آزاد و اعاده حیثیت کنند و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را قبول کنند.

همچنین جمعی از فعالان اجتماعی با تجمع مقابل سفارت بلژیک در تهران خواستار آزادی فوری «اسد الله اسدی» دیپلمات اسیر کشورمان در بلژیک شدند.

اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که چهار سال پیش به هنگام تردد از آلمان با اتهامات واهی بازداشت شد و هم‌اکنون به صورت غیرقانونی در زندان‌های بلژیک نگه‌داری می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1125

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب