شوک بزرگ آمریکا به «القاعده» در افغانستان/ تایید مرگِ ایمن‌ الظواهری

شوک بزرگ آمریکا به «القاعده» در افغانستان/ تایید مرگِ ایمن‌ الظواهری
رئیس جمهور آمریکا با تایید کشته‌شدن سرکرده سازمان تروریستی القاعده در حمله پهپادی به کابل، گفت او باعث تلفات بسیار آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود؛ همچنین وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره کشته شدن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده اعلام کرد، طالبان توافق دوحه را به شدت نقض کرده است.

به گزارش نجواخبر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره سرکرده القاعده اظهار داشت: «الظواهری عمیقاً در برنامه ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد. مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و ازبین خواهد برد».

بایدن درباره روند ردیابی الظواهری نیز توضیح داد: «جامعه اطلاعاتی ما در اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من اجازه یک حمله دقیق را دادم که او را از میدان نبرد حذف می‌کرد».

وی با بیان اینکه به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیرنظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود».

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «او (الظواهری) کشته‌شده و ما مطمئن می‌شویم که هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و اینکه افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست. ایالات متحده به دنبال این جنگ علیه ترور نبود. تروریسم سراغ ما آمد».

بایدن درباره حادثه یازدهم سپتامبر نیز گفت: «ما همچنان به سوگواری برای هر فرد بی‌گناهی که در یازدهم سپتامبر ازبین رفت، می‌پردازیم. امیدوارم که این اقدام قاطع یک اقدام دیگر برای مسدود کردن [تروریسم] به همراه داشته باشد».

وی در پایان افزود: «خطاب به کسانی که در سراسر جهان به آسیب رساندن به ایالات متحده ادامه می‌دهند می‌گویم؛ اکنون به من گوش دهید، ما همچنان هوشیار خواهیم بود. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس بدون پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران محدودی که به این نشست خبری فراخوانده شده بودند، سخنرانی خود را پایان داد و کنفرانس را ترک کرد.

بامداد سه‌شنبه بود که یک مقام ارشد دولت آمریکا بامداد سه‌شنبه با تأیید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

همزمان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

از سوی دیگر، منابع مطلع آمریکایی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند که الظواهری در خانه یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بعد از سخنان جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور درباره کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان در این باره بیانیه صادر کرد و طالبان را خطاب قرار داد.

طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این بیانیه تصریح کرد: «رئیس‌جمهور بایدن سال گذشته به مردم آمریکا متعهد شد که پس از خروج نیروهای آمریکایی، ایالات متحده به حفاظت از کشور ما و اقدام در برابر تهدیدات تروریستی برآمده از افغانستان ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهور تصریح کرد که ما در حفاظت از میهن تردید نخواهیم کرد».

اَیمن الظواهری که بود؟

اَیمن الظواهری دومین رهبر شبکه القاعده که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دقایقی پیش اعلام کرد که در جریان حمله پهپادی کشته شد، در سال ۲۰۱۱ جانشین اسامه بن لادن شد.

وی در سال ۱۹۵۱ در شهر المعادی در نزدیکی قاهره زاده شد. نام کامل او ایمن محمد ربیع مصطفی عبدالکریم الظواهری است و خانواده او در روستای کفر الشیخ الظواهری در شهر ههیا در استان «الشرقیه» واقع در شمال مصر اقامت گزیدند. پدر ایمن الظواهری محمد ربیع الظواهری، استاد داروسازی در دانشکده پزشکی، دانشگاه عین شمس بود که در سال ۱۹۹۵ درگذشت.

برادر او محمد ربیح الظواهری ملقب به ابو ایمن المصری است و از رهبران القاعده است. برادر کوچکتر او حسین الظواهری، مهندس برنامه ریزی و خواهرش هبه الظواهری که استاد انکولوژی در انستیتوی ملی سرطان در دانشگاه قاهره است.

پدربزرگ مادری او، عبدالوهاب عزام، نویسنده و استاد ادبیات دانشگاه «الشرقیه»، رئیس دانشکده هنر دانشگاه قاهره و عضو آکادمی زبان عربی در قاهره بود.

ایمن الظواهری که یک پزشک بود، در اواخر دهه شصت میلادی قبل از پیوستن به دانشکده پزشکی که در سال ۱۹۷۵ از آن فارغ التحصیل شد، به سازمان الجهاد پیوست.

او در سال ۱۹۸۱ به اتهام داشتن انبار اسلحه غیرقانونی در مصر بازداشت و به سه سال زندان محکوم و در سال ۱۹۸۵ از زندان آزاد شد. در نیمه دوم دهه هشتاد به افغانستان رفت در آنجا با بن لادن آشنا شده و به القاعده پیوست.

او پیش از کشته شدن بن لادن، به عنوان نفر دوم شبکه القاعده بوده و گفته می‌شود در جریان بمب گذاری‌های ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول، حملهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون نقش موثر داشته و تحت تعقیب بین‌المللی قرار داشت.

ایمن الظواهری مطابق قطع‌نامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آنچه که عضویت مؤثر گروه القاعده نامیده شد، در فهرست سیاه و تحریم شده‌ بود.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا ۲۵ میلیون دلار جایزه نقدی را برای اطلاعاتی که به دستگیری یا کشته شدن او منجر شود، اختصاص داده بود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11428

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.