آمریکا به دنبال توقیف هواپیمای حامل ۵ ایرانی در آرژانتین

آمریکا به دنبال توقیف هواپیمای حامل ۵ ایرانی در آرژانتین
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که به دنبال توقیف یک هواپیمای باری ونزوئلایی در فرودگاه بوئنوس آیرس آرژانتین است، چرا که مدعی است این هوایپما قبلا به یک شرکت ایرانی «مرتبط با گروه‌های تروریستی» تعلق داشته است.

به گزارش نجواخبر، این درخواست یک روز پس از صدور دستور یک قاضی آرژانتینی برای خروج ۱۲ نفر از ۱۹ خدمه پروازی این هواپیما از آرژانتین منتشر شده است. این قاضی همچنین دستور داده است تا تحقیقات درباره چهار ایرانی و سه ونزوئلایی خدمه این هواپیما جهت بررسی احتمال ارتباط با «گروه‌های تروریستی» همچنان ادامه داشته باشد.

یک هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت امتراسور، زیرمجموعه خطوط هوایی کانویاسای ونزوئلا روز شش ژوئن (۱۶ خرداد) پس از ورود به آرژانتین در فرودگاهی بین‌المللی خارج از بوئنوس آیرس توقیف شد.

به دنبال توقیف این هواپیما٬ گذرنامه‌های خدمه هواپیما شامل ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی هم ضبط شد.

وزارت دادگستری آمریکا درخواست خود برای توقیف این هواپیما را روز سه‌شنبه ارسال کرده است. یک دادگاه فدرال در ناحیه واشینگتن دی‌سی هم ماه گذشته طی حکمی به دولت آمریکا تاکید کرده بود که این هواپیمای ساخت ایالات متحده به دلیل نقض قوانین کنترل صادرات این کشور توقیف شود.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این هواپیما از شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده که از سوی ایالات متحده به همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران برای حمل سلاح متهم شده است. آمریکا شرکت ماهان را مورد تحریم قرار داده است.

خطوط هوایی کانویاسای ونزوئلا نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید انتقال مالکیت این هواپیما از شرکت ماهان به شرکت ونزوئلایی در ماه اکتبر سال گذشته بدون مجوز قبلی دولت ایالات متحده بوده است و ماهان ایر دستور صادر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۰۸ را که کماکان پابرجاست، نقض کرده است.

متیو اولسن، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری در بیانیه‌ای گفت: «وزارت دادگستری معاملاتی را که تحریم‌ها و قوانین صادرات ما را نقض می‌کند، تحمل نخواهد کرد.»

این مقام دادگستری آمریکا تصریح کرده است که ایالات متحده با همکاری شرکای خود در سرتاسر جهان، به دولت‌ها و نهادهای تحت حمایت دولت‌ها اجازه نخواهد داد که برای فعالیت‌های بدخواهانه خود، تحریم‌ها و نظام کنترل صادرات را دور بزنند.

قاضی آرژنتینی روز دوشنبه تنها به یک خدمه ایرانی این پرواز اجازه خروج از آرژانتین را داد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11479

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.