امروز؛ آغاز مذاکرات برجام در وین/ ایران چه می‌خواهد، آمریکا چه می‌گوید و نظر آلمان چیست؟

امروز؛ آغاز مذاکرات برجام در وین/ ایران چه می‌خواهد، آمریکا چه می‌گوید و نظر آلمان چیست؟
بر اساس شواهد، قرائن و اخبار واصله، دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین در دستور کار طرفین برجام قرار گرفته است. در این راستا پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده که مذاکرات وین بر سر احیای برجام امروز پنجشنبه از سرگرفته خواهد شد.‌

به گزارش خبرنگار نجواخبر، دور جدید مذاکرات برجام امروز پنج شنبه در وین آغاز خواهد شد؛ از شواهد و قراین پیداست که میز این مذاکرات با حضور نمایندگان ایران، اروپا و احتمالاً آمریکا دوباره چیده شده است.

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده که مذاکرات وین بر سر احیای برجام امروز پنجشنبه از سرگرفته خواهد شد.‌آن‌گونه که روز گذشته رویترز مطرح کرده بود، راب مالی راهی پایتخت اتریش شد. به موازاتش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم از عزیمت باقری‌کنی و هیئت مذاکره‌کننده کشور به وین خبر دارد. انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز دیروز در پیامی توییتری خبر داد که برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام راهی وین شده است.

نکته حائز اهمیت آن است که یک «منبع ایرانی» که نامش فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفته مذاکرات امروز در وین به صورت غیرمستقیم و مانند فرمت «نشست دوحه» خواهد بود که در آن انریکه مورا پیام‌ها میان باقری و رابرت مالی را منتقل می‌کرد.

وزارت امور خارجه آلمان نیز در واکنش به ازسرگیری مذاکرات وین، گفت که این کشور از احیای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، در پی اعلام خبر از سرگیری مذاکرات وین، وزارت امور خارجه آلمان گفت که برلیت « در سطح کارشناسان» در مذاکرات شرکت می‌کند. وزارت خارجه آلمان همچنین با گفتن این که از تلاش‌ها برای احیای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند؛ «اگرچه امید کمی نسبت به آن وجود دارد.»

آلمان در ادامه از ایران خواست که توافق را نهایی کند و گفت که این به معنای «صرف‌نظر کردن از مواضع بیشنه‌گرایانه در زمینه‌هایی است که فراتر از توافقند.»

آمریکایی‌ها نیز در این زمینه ابراز نظر کرده اند؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا در خصوص توافق برای بازگشت به برجام مبتنی بر متنی است که در ماه مارس در مذاکرات وین حاصل شده است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از تلاش‌های [جوزپ] بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای به خاتمه رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات قدردانی می‌کنیم.» وی اضافه کرد: «پیشنهاد جدید او بر اساس متن ماه مارس است. برای حصول توافق، ایران باید مطالباتی که بر برجام فرعی هستند را کنار بگذارد.»

در عین حال، امروز پنج شنبه سیزدهم مرداد، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از سوی سازمان انرژی اتمی کشور، گفت: قطعا این اتفاق از زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات جلوگیری خواهد کرد و بر توان چانه‌زنی تیم مذاکره کننده ایرانی خواهد افزود.

به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات، این دو مطالبه اصلی دارد:

مطالبات اقتصادی ایران، خارج از چارچوب برجام نیست. طرف‌های مذاکرات قبول دارند باید موانعی که باعث جلوگیری از انتفاع اقتصادی ما از برجام می‌شود، برداشته شود؛حتی امریکا.

ایران خواستار بسته شدن پرونده‌های ادعایی در ‎آژانس هسته‌ای است که با تحریک ‎اسرائیل دوباره علیه ‎ایران فعال شده.

باید ببینیم در این دور از مذاکرات، طرف های اروپایی و آمریکا به خواسته های منطقی و برحق ایران پاسخ مطلوب می‌دهند یا خیر.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11491

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب