در یک گردهمایی طرح شد؛

رسانه‌ها باید در طرح مشکلات مردم فعال باشند/ جای خالی سوژه های ناب!

رسانه‌ها باید در طرح مشکلات مردم فعال باشند/ جای خالی سوژه های ناب!
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل در رسانه‌ها، تبیین درست موضوعات، جلب مشارکت مردم و مسئولان، نظارت بموقع و مسئولانه و امیدآفرینی نیاز امروز کشور است.

به گزارش نجواخبر، دکتر اکبر نصراللهی در گردهماهی بزرگ مدیران روابط عمومی‌های استان مازندران در ساری در تشریح آسیب‌های روابط عمومی در تبیین واقعیت‌های کشور افزود: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش‌های بیرونی و ضعف‌های تخصصی مثل سوژه‌یابی کلیشه‌ای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه ها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری و بی‌توجهی به اصل بالانس و توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف‌های مهم روابط عمومی‌ها است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: باوجود پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومی‌ها و رسانه ها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تأثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی‌ها و امکانات آن‌ها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه‌ها را پوشش می‌دهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه‌های ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.

دکتر نصراللهی همچنین گفت: افراط خبرنگاران در طرح مشکلات بدون ارائه راه حل و در مقابل غلبه امور تشریفاتی و غیرواقعی و تولید و انتشار یک طرفه فعالیت‌های مسئولان از مشکلات مزمن رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها است. رسانه‌ها و روابط‌ها با گفتن واقعیت‌های مثبت و منفی و انعکاس مطالبات مردم و مشکلات کشور در کنار راه حل‌های آن‌ها می‌تواند مردم را امیدوار، راهبرد جهاد تبیین را محقق و کشور را از محاصره تبلیغاتی دشمن خارج کنند. رسانه فراموشی هدف

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، مازندران را آسایشگاه و هدیه خدا به مردم ایران دانست و گفت: مازندران باید در حد ملی در رسانه‌ها مطرح، تبیین، جریان‌سازی و توسعه آن محقق شود.

استاد مازندرانی ارتباطات ورسانه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم و انحصاری مازندران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، محیط زیستی و فرهنگی تاکید کرد: برای توسعه مازندران به داشتن رسانه‌های حرفه‌ای، مسئول، آگاه و جسور و همراهی آن‌ها و حقیقتا جهاد تبیین نیاز است اما متأسفانه از ظرفیت عظیم رسانه برای انعکاس واقعیت‌های استان و پیشرفت و توسعه آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های استان باید با شناخت دقیق نیاز‌ها و مسائل و مشکلات استان و با پرهیز از نگاه بخشی و در اقدامات روندی و هم افزا اولویت‌های استان را پیگیری، مطالبه و محقق کنند، تاکید کرد: مشکلات استان با تدوین پیوست رسانه‌ای توسعه مازندران، هم افزایی و همدلی بین رسانه‌ها و مسئولان و نخبگان محقق خواهد شد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای افزود: باوجود رتبه دوم استان مازندران درزمینه تعداد رسانه‌ها در کشور و قدمت حدود ۱۱۰ساله رسانه‌های استان، متأسفانه رسانه‌های مازندرانی در جریان‌سازی و طرح مطالبات مردم در زمینه‌های موضوعات راهبردی استان مثل پسماندها و زباله‌ها، گردشگری، نابودی جنگل‌ها و گونه‌های نادر حیوانات، تخریب محیط زیست، هدر رفت آب و ارتباطات جاده‌ای ناتوان بوده‌اند.

وی همچنین گفت فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، حضور کم رنگ مردم در رسانه‌های استان، ورود آسان افرادغیرحرفه‌ای به سازمان‌های رسانه ای، غلبه انگیزه‌های اقتصادی، نگاه سطحی، حاشیه‌ای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفه‌ای، استانی و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، رقابت در طرح مشکل به جای طرح مشکل به همراه راه حل، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان مازندرانی، سواد رسانه‌ای پایین رسانه‌ها و مسئولان استان و فقدان پیوست رسانه‌ای برای توسعه مازندران از دیگر مشکلات مهم استان مازندران است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه‌ای استان، تدوین و اجرای پیوست رسانه‌ای توسعه استان، آموزش مستمر و هدفمند و حمایت همه جانبه از رسانه‌ها قابل حل است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت نقش مسئولان و روابط عمومی‌ها در جهاد تبیین بسیار مهم است، چون خواستگاه و منشاء خبر هستند؛ اگر آن‌ها وقایع را درست و بموقع و دربسته‌های جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شود، رسانه‌های معارض تقویت و کشور متضرر نمی‌شوند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت زمانی، کنشگری انحصاری بود و سازمان‌های غیررسانه‌ای و رسانه‌ای، در محدوده کشور و منطقه خاصی فعال بودند، این محدودیت جغرافیایی، وظایف و هنجارهای خاصی را بر آنان تحمیل می‌کرد اما اینک انحصار نیست؛ همه کنشگر هستند، بنابراین همین تغییر و تحولات، وظایف جدیدی را برای کنشگران حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند که ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌های خود، آن‌ها را لحاظ و رویکرد و راهبرد مناسبی را اتخاذ کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با بیان اینکه تحولات رسانه‌ای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان‌ها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و بموقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانه‌ای » برای کشور و رسانه‌ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

 


لینک کوتاه https://www.najvakhabar.ir/news/11497

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب