فربد زاوه در گفتگو با «نجواخبر»:

تاثیر واردات و مذاکرات برجام بر بازار خودرو/ خودرو از ابتدای پاییز گران می‌شود

تاثیر  واردات و مذاکرات برجام بر بازار خودرو/ خودرو از ابتدای پاییز گران می‌شود
فربد زاوه با بیان اینکه بازار خودرو در وضعیت رکودی است، گفت: پیش بینی می شود رکود تورمی تا پایان سال ادامه داشته باشد و بازار خودرو با ۲۰ درصد تورم سال را به پایان برساند.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، بازار خودرو چند ماهی است که به دلیل اخباری همچون واردات خودرو و مسئله برجام وارد فاز رکودی شده و هرچند بازار شاهد نوسانات جزئی افزایشی یا کاهشی است ولی خریداران دست نگه داشته‌اند و برای خرید تعلل می‌کنند.

کارشناسان معتقدند با وجود سایه انداختن رکود بر این بازار اما بازار خودرو همچون سایر بازارها بی تأثیر از تورم نخواهد بود؛ بنابراین شاید به صورت مقطعی شاهد کاهش جزئی در قیمت‌ها بوده‌ایم اما در شش ماهه دوم سال قیمت خودرو افزایشی است.

خودرو ارزان می‌شود؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در همین باره به «نجواخبر» گفت: هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو در بازار نبوده و نیست.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده نیز نباید انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم، ادامه داد: شرایط تورمی کشور و آینده مبهم برجام به گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت شرایط کنونی تغییر محسوسی از طرف عرضه و تقاضا داشته باشد.

چشم انداز مبهم واردات خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار بیشتر از آنکه منتظر واردات خودرو، رونق تولید و یا تأثیر برجام باشد، در دوره تنفس تورم بهار قرار دارد، گفت: آنچه پیش بینی می‌شود یک زنگ خطر است زیرا این خطر وجود دارد که در ابتدای پاییز قیمت‌ها دوباره با افزایش محسوسی همراه شود.

زاوه ادامه داد: مبهم بودن سرنوشت واردات خودرو و همچنین مذاکرات برجام دست به دست هم داده تا چشم انداز این بازار چندان مثبت نباشد.

تأثیر تورم بر بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تجربه نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها در بازارها به صورت پیوسته اعمال نمی‌شود و به‌ صورت پلکانی در بازه‌های کوتاه زمانی است، ادامه داد: پس از آن برای مدتی شاهد ثبات نسبی در بازارها هستیم و به طور قطع بازار خودرو نیز از این روند مستثنی نیست.

به گفته زاوه، درواقع قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مشخص از ثبات خارج می‌شوند و به صورت نجومی بالا می‌روند، این افزایش تا جایی ادامه دارد که معاملات بسیار کاهش یابد و فروشندگان قیمت‌ها را پایین بیاورند تا بتوانند خودروهای خود را بفروشند و زمانی که به مرور زمان تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها مجددا افزایشی می‌شود.

سمت و سوی قیمت‌ها در بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه افزایش حجم معاملات با دوره بعدی تورم همراه می‌شود، گفت: این دوره در تورم‌های شدید سال‌های اخیر هم تجربه شده است. بنابراین زمانی که قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند و بازار در رکود فرو می‌رود نشانگر پایداری در کنترل تورم نیست.

زاوه ادامه داد: کسری بودجه، افزایش شدید نقدینگی در کشور، بی انضباطی مالی دولت و عدم نظارت بر شبکه بانکی، دست به دست هم داده تا دستیابی به تورم هدف ۳۵ درصد ناممکن شود. بنابراین زمانی که تورم در همه بازارها رخ دهد قطعا بازار خودرو را نیز بی نصیب نخواهد گذاشت.

نوسانات قیمتی در بازار خودرو از ابتدای پاییز

این فعال بازار خودرو یادآور شد: روند تورمی در کشور نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار در کوتاه یا بلندمدت افزایشی است و هرچند با افزایش محدود عرضه گاهی به تعویض می‌افتد ولی در افزایش قیمت خللی وارد نمی‌شود.

زاوه با اشاره به اینکه احتمال می‌رود ثبات قیمت‌ها از ابتدای پاییز دوباره از بین بروند، گفت: با توجه به روند تورمی در کشور و سایر مؤلفه‌ها به نظر می‌رسد در اوایل پاییز موج افزایش قیمت به بازار خودرو برگردد. هرچند ممکن است اگر دولت تلاش کند قیمت‌ها را کاهشی کند و اصرار بر سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم داشته باشد، شدت آن کاهش یابد ولی به هر صورت از این موضوع نمی‌توان فرار کرد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11540

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب