اختصاصی؛

همه چیز درباره واکسن کرونا/ بهترین گزینه کدام است؟ +تصاویر

همه چیز درباره واکسن کرونا/ بهترین گزینه کدام است؟ +تصاویر
نتایج تحقیقات و داده‌های میدانی نشان می‌دهد سینوفارم و برکت کم عارضه‌ترین واکسن‌های تزریق شده در ایران هستند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، واکسن نوعی از درمان است که با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با پاتوژن‌های عفونی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها انجام می‌شود. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ” آن‌ها یکی از موثر‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها هستند.” در رابطه با بیماری کرونا، بحث واکسن و واکسن موثر بسیار جدی تر از قبل مطرح شد؛ بدون واکسن کرونا، تلفات جانی تا چندین برابر افزایش می‌یافت.

واکسن‌هایی که تا کنون موفق به دریافت تأییدیه مصرف در ایران شده‌اند عبارتند از:

واکسن کوواکسین

واکسن آسترازنکا

واکسن اسپوتینک V

واکسن سینوفارم

واکسن کرونا چگونه عمل می‌کند؟

واکسن کرونا مانند سایر واکسن‌ها یک نوع ضعیف شده بیماری را وارد بدن می‌کند. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن با یک بیماری ضعیف مبارزه کرده و آن را در حافظه خود ذخیره می‌نماید. در این صورت اگر بیماری به سراغ فرد بیاید، سیستم ایمنی آن را به سرعت شناسایی و با آن مقابله می‌نماید. به این ترتیب به بدن اجازه داده می‌شود تا واکنش سریع و به موقع در مقابله با ویروس انجام دهد.

اینکه کدام یکی از این واکسن‌ها برای فرد مناسب تر است، باید گفت هر واکسنی که سریع تر در اختیار فرد قرار گیرد، مناسب‌ترین واکسن به شمار می‌رود. بنابراین بهترین واکسن کرونا در جهان، در دسترس ترین آنها است.

آیا واکسن کرونا را تزریق کنیم یا خیر؟

هر خطری ترسناک است، به خصوص برای والدین، اما عوارض جانبی نادر شناسایی‌شده با واکسن‌های کووید باید با خطرات شناخته شده و بالاتر ابتلا به کووید سنجیده شود. مشخص نیست که انواع کووید مانند جهش بسیار عفونی دلتا که برای اولین بار در هند مشاهده شد چگونه ممکن است بر بیماران تأثیر بگذارد. نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که عفونت‌های جدیدتر ویروس عوارض جانبی شدیدتری نسبت به اشکال قبلی کووید به همراه دارند، اما واکسن‌ها همچنان در برابر آنها از ما محافظت می‌کنند.

شواهد فزاینده‌ای از علائم پایدار پس از بهبودی از کرونا وجود دارد که تحت عنوان “کووید طولانی” شناخته شده است، که نگران کننده ترین علائم ناشناخته موجود در جهان است. بیش از ۱۰ درصد افرادی که مبتلا به کووید هستند عوارض جانبی مانند مشکل در تفکر، درد، خستگی، از دست دادن چشایی و افسردگی را تجربه می‌کنند. .

کدام واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد؟

در گزارش کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون کووید -۱۹ عوارض بعد از تزریق واکسن‌های اسپوتنیک، آسترزنکا، سینوفارم و برکت با یکدیگر مقایسه شده‌اند و در نهایت واکسن‌های سینوفارم و برکت اکثراً درصد کمتری از عوارض را در هفت روز بعد از تزریق از خود بر جای گذاشته‌اند.

ایران نیز همچون کشورهای دیگر دنیا در حال حاضر واکسیناسیون را در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید-١٩ آغاز کرده و از زمان شروع واکسیناسیون عمومی در کشور، واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم چینی و بهارات هندی در سبد واکسن‌های تزریق شده در کشور وجود داشته و همچنان همین واکسن‌ها در دستور کار وزارت بهداشت هستند.

اما نتایج تحقیقات و داده‌های میدانی نشان می‌ددهد سینوفارم و برکت کم عارضه‌ترین واکسن‌های تزریق شده در ایران هستند.

ایمنی واکسن های کرونا چند ماه است؟

اما تأثیرات واکسن تا چند ماه در بدن باقی می‌ماند؛ محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری واکسن وزارت بهداشت می‌گوید: بر اساس مطالعاتی که در دنیا منتشر شده است به نظر می‌رسد ایمنی ناشی از واکسن ۶ تا ۸ ماه پایدار است؛ اما بعد از این مدت افت نسبی سطح ایمنی را داریم و ممکن است افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند.

برای اینکه مردم بتوانند حداکثر سطح ایمنی را داشته باشند باید همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دُز یادآور را هم دنبال کنند بنابراین به به یک یا دو دوز واکسن نمی‌توان اکتفا کرد حتی گاهی دوز چهارم هم توصیه می‌شود.

گزارش: پرستوبختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11693

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.