اظهارات دبیر ستاد نهی از منکر خراسان رضوی:

اخراج کارمند به دلیل عدم رعایت پوشش اسلامی در عکس پروفایل ممکن است

اخراج کارمند به دلیل عدم رعایت پوشش اسلامی در عکس پروفایل ممکن است
دبیر ستاد نهی از منکر خراسان رضوی گفت : عدم رعایت پوشش اسلامی در عکس پروفایل می‌تواند به اخراج کارمند ختم شود .

به گزارش نجواخبر، مهدی رضایی با اشاره به اینکه قصد داریم در ستاد امر به معروف و نهی از منکر رضایت‌مندی مردم را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم، اظهار کرد: امر به معروف یک دامنه‌ خاص ندارد که بگوییم از نقطه «الف» شروع می‌شود و به نقطه «ب» ختم می‌شود. در سند ۱۴۰۴ درباره ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته شده این ستاد یک مرکز راهبردی، سیاست‌گذار، پژوهش‌محور، نظارت‌گر و هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها و تشکل‌ها در حوزه احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر است. بنابراین وقتی به این تعریف نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد حوزه امر به معروف خیلی گسترده است و نباید آن را به یک بخش خاص محدود کرد.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که زبان مردم باشیم، افزود: تلاش می‌کنیم با توجه به قوانین و دسترسی‌هایی که داریم، مطالبات مردم را از دستگاه‌های دولتی پیگیری کرده و به سرانجام رسانیم. اکثر وظایف این ستاد در حوزه دستگاه‌های اداری تعریف می‌شود چرا که معتقدیم اگر بتوانیم مطالبات مردم را از دستگاه‌های اداری دنبال کنیم، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه هم کاهش خواهد یافت که نتیجه‌ آن رضایت‌مندی مردم در سطح جامعه است. در این مسیر دنبال رفتارسازی اجتماعی هستیم و از آنجا که روزانه مکاتبات زیادی با دستگاه‌های اداری مختلف داریم، یکی از برنامه‌های ما در سال جاری این بود که مکاتبات خود را سازماندهی کنیم تا در یک سامانه و سیستم اتفاق بیفتد.

آموزش ۱۰۰۰ نفر از مردم به صورت هفتگی

رضایی با بیان اینکه امر به معروف یک مسئله‌ آموختنی است و مردم باید آموزش ببینند، از برگزاری دوره‌های آموزشی برای مردم و طراحی نرم‌افزار «سو» خبر داد و گفت: تلاش کردیم آحاد مردم از جمله کارمندان ادارات و خانواده‌های‌شان را با امر به معروف و نهی از منکر آشنا کنیم و توضیح دهیم که این واجب غریب دینی در اصل چیست. بر این اساس یک نهضت آموزشی طراحی کردیم و هر هفته به صورت متوسط ۱۰۰۰ نفر را تحت پوشش آموزش قرار می‌دهیم که این آموزش‌ها به ۲ حوزه عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود. برخی مردم علاقه‌مند هستند که در حوزه تذکر لسانی به صورت شخصی فعالیت کنند و ما در این دوره‌ها این مسائل را آموزش می‌دهیم که اگر قرار است به فردی تذکری داده شود، روش برخورد باید چگونه باشد تا ضمن اثرگذاری، موجب ناراحتی طرف مقابل نشود.

طراحی نرم افزار «سو» برای نظارت بر دستگاه‌ها

وی ادامه داد: از سویی دیگر با طراحی نرم افزار «سو» به معنای نور، سمت، روشنایی و...، حوزه نظارتی دستگاه‌ها را افزایش دادیم. همیشه یکی از مشکلات دستگاه‌های نظارتی به‌عنوان مثال در حوزه گران‌فروشی، کمبود نیرو بوده است؛ با این نرم افزار تمام ظرفیت مردم در حوزه نظارتی را پای کار آورده‌ایم. در این نرم افزار ۲۳ اداره اصلی دارای پنل هستند و تا کنون پنل ۱۰ اداره نصب و بارگزاری شده است. ما شبکه‌ای از افراد را در این نرم افزار احراز هویت کرده‌ایم و آن‌ها براساس موضوعات مختلفی که در این نرم افزار ثبت شده است، می‌توانند گزارش‌های خود را ثبت کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی عنوان کرد: زمانی که یک کاربر گزارشی را ثبت می‌کند، این گزارش ابتدا توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر بررسی و سپس در پنل اداره مربوطه بارگزاری می‌شود. کاربر همزمان می‌تواند چرخش گزارش ثبت شده خود را ببیند و مطلع باشد موضوعی که ثبت کرده اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد. از آنجا که باید راهی را در نظر می‌گرفتیم تا گزارش‌های غیرواقع ثبت نشود، برای عضویت در نرم افزار سو یک کد تأیید قرار دادیم تا ابتدا هویت افراد بررسی شود و سپس عضو نرم‌افزار شوند اما اگر کسی کد تأیید را از ستاد دریافت کرد، خود آن فرد هم می‌تواند چندین نفر دیگر که مورد اعتمادش هستند را به نرم‌افزار دعوت نماید تا بر این اساس شبکه‌ کاربران محدود نشود و گسترش یابد. البته تمام کاربران نمی‌توانند در تمام موضوعات گزارش ثبت کنند و گزارش‌ها طبقه‌بندی دارد.

رضایی از راه اندازی «مرکز ملی کیفیت» به‌عنوان پایلوت کشوری در مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعاتی که در هیئت اندیشه‌ورز ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت این بود که هر کالایی در جامعه اعم از لوازم برقی و... دارای یک استاندارد است اما در حوزه فرهنگی استاندارد مشخصی وجود ندارد. در نتیجه‌ این بررسی‌ها به ایده مرکز ملی کیفیت رسیدیم و بر اساس ظرفیتی که وجود داشت آن را در دبیرخانه فرهنگ عمومی کشور مطرح کردیم و مصوبه گرفتیم که مرکز ملی کیفیت با محوریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به صورت آزمایشی و پایلوت در مشهد راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در ابتدا بنا دارد در حوزه مد و لباس فعالیت‌های خود را انجام دهد و سپس به حوزه‌های دیگه وارد شود گفت: در حوزه مد و لباس باید استانداردها تبیین شود. هشت دستگاه‌ پای کار آمده‌اند تا استانداردها را تبیین کنیم. بر اساس این استانداردها مشخص خواهد شد که هر صنف در حوزه مد و لباس اعم از طراح، تولید کننده، توزیع، فروش و ... باید چه شاخص‌هایی را بر اساس مرکز ملی کیفیت رعایت کنند. این استانداردها شامل جنس، رنگ، مدل، طراحی و ... خواهد بود. در واقع هر لباسی باید شناسنامه داشته باشد که آن را چه کسی طراحی و تولید کرده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11701

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب