سوال از وزیر امور خارجه در مسیر صحن علنی/ علت چیست؟

سوال از وزیر امور خارجه در مسیر صحن علنی/ علت چیست؟
نماینده مردم آبادان در مجلس با انتقاد از بی برنامه بودن وزارت امور خارجه در قبال گرد و غبار ۲۰ استان کشور که منشأ خارجی دارد، گفت: سئوال از امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در همین رابطه در مسیر صحن مجلس قرار دارد.

به گزارش نجواخبر، محمد مولوی با اشاره به طرح سؤال خود از وزیر امور خارجه، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده، مسئله ریزگردها و گرد و غبار است و عدم برنامه ریزی در حوزه‌های داخلی و خارجی موجب شده گرد و غبار امروزه به تهران هم برسد.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه از 31 استان کشور گرد و غبار 20 استان منشأ خارجی نیز دارد، اضافه کرد: در این میان 5 استان مانند آذربایجان شرقی و غربی 100 درصد منشأ خارجی، 4 استان 90 درصد منشأ خارجی دارند و 11 استان دیگر نیز منشأ خارجی دارند.

وی تصریح کرد: در کشور سوریه 10 کانون گرد و غبار معادل 16 برابر مساحت این کشور ظرفیت ایجاد ریزگرد وجود دارد و در عراق، عربستان و در سمت شرق افغانستان نیز کانون‌های ریزگرد بسیاری هستند که ما برای جلوگیری از ورود این ریزگردها به کشور وزارت امور خارجه تا کنون هیچ برنامه کوتاه مدت و میان مدتی ارائه نکرده است.

مولوی یادآور شد: حداقل کاری که وزارت امور خارجه باید در این زمینه انجام می‌داد استفاده از ظرفیت کنوانسیون‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است ولی در این زمینه هم هیچ اقدامی صورت نگرفته و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: گرد و غبار و ریزگردها باعث مهاجرت و کاهش ورود سرمایه‌گذار در مناطق آلوده شده است و این مسئله موجب کاهش میزان اشتغال و به تبع آن افزایش ناهنجاری می‌شود.

مولوی تصریح کرد: این امر نیازمند یک کار بین بخشی بوده ولی هیچ تعاملی بین وزارت خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت کشور با سازمان محیط زیست وجود ندارد. متأسفانه وزیر امور خارجه نیز پاسخ‌های قانع کننده‌ای نسبت به سؤال مطرح شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح نشد ولی مسئله ما حل مشکل است نه تقابل با دولت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: بر اساس قانون هوای پاک تک تک دستگاه‌های نام برده در زمینه مقابله با گرد و غبار و ریزگردها تکالیف مشخصی دارند اما عملا هیچ یک از دستگاه‎‌ها به طور کامل به وظایف خود عمل نکرده که این مسئله به نوعی استنکاف از قانون نیز محسوب می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11706

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب