یک بام و دو هوای بازار کفشهای خارجی

یا واردات را آزاد کنید یا اجازه تولید با نام برند خارجی را بدهید

یا واردات را آزاد کنید یا اجازه تولید با نام برند خارجی را بدهید
رئیس هیئت مدیره کفش شیما گفت: ورود کفش‌های خارجی به بازار واردات را بدون هیچ رویه‌ای آزاد کنید و اجازه دهید واردات محصول نهایی، با نام برندهای خارجی و تقلبی ادامه داشته باشند.

به گزارش نجواخبر رئیس هیئت مدیره کفش شیما گفت: با واردات کفش مخالفتی ندارم اما مانند دیگ کشورها مسیر آن باید شفاف و مشخص باشد، و کفش‌های مرغوب با نام برندهای معتبر وارد شود و برندهای تقلبی نباید میدان تاخت و تاز در مناطق آزاد ‌کشور باشند برای مثال به اکثر کشورها که تولید داخلی دارند، نمی‌توان به راحتی محصول نهایی صادر کرد و محصول نهایی تعرفه بالایی دارد اما تعرفه واردات مواد اولیه ناچیز است.‌ تولید کننده داخلی باید حقوق ورودی، مالیات و ارزش افزوده را پرداخت کند و تابع قوانین سازمان تأمین اجتمایی باشد و جهت سرمایه در گردش تولید سود بانکی بالایی را پرداخت نماید.

عرب گفت: قاچاق مدتی به دلیل گران شدن نرخ دلار کاهش یافته بود و با توجه به مسائل تحریم‌ها و همکاری نکردن کشورهایی مانند چین و اروپا جهت تهیه بعضی از مواد اولیه و نرخ بالای تورم که در کشور اتفاق افتاد و قیمت‌های کالاها به قیمت‌های بالاتر از نرخ جهانی به دست تولید کنندگان می‌رسد. بنابراین قیمت‌های محصولات داخلی افزایش یافته و نمی‌توان با محصول نهایی وارداتی که با عوارض ناچیزی وارد مناطق آزاد می‌شوند رقابت نمود.

وی ادامه داد: هر کشوری بازار مخصوص خود را دارد که منحصر به مردم آن کشور است و نباید اجازه دهیم که کشورهای دیگر به صورت رایگان و راحت بازارهای داخلی را فتح کنند. اگر قرار باشد که کشورهای خارجی از بازار داخلی ما استفاده کنند، باید ارزش افزوده برای مردم داشته باشد. تولیدکنندگان خارجی نباید با ارسال اجناس بدون کیفیت و تقلبی وارد بازار کنند و با تولیدکنندگان داخلی رقابت ناسالم داشته باشند.

مدیرعامل کفش شیما با اشاره به فروش کفش‌های خارجی در مناطق آزاد، گفت: در مناطق آزاد فروشگاه‌هایی وجود دارند و اغلب اجناس تقلبی و بی کیفیت را به نام برندهای معروف و با کیفیت به مردم عرضه می‌کنند. در صورتی که این اجناس را در سایر کشورها نمی‌توانند بفروشند چرا که تقلبی است. اما به راحتی در مناطق آزاد به فروش می‌رسانند و از موقعیت مناطق آزاد سوء استفاده می‌نمایند.

وی با تاکید بر لزوم حق انتخاب برای مشتری، گفت: این مسئله در زمانی است که فروشگاه‌ها برندهای ایرانی را نیز داشته باشند تا مشتری خود تصمیم بگیرد که چه نوع کفشی را خریداری کند. زمانی که این اتفاق نمی‌افتد ناخواسته مشتری به سوی خرید کفش‌هایی با برند خارجی ترغیب می‌شود.

عرب با اشاره به لزوم حمایت از صنایع پایین دستی گفت: اگر قرار به حمایتی است باید از صنایع پایین دستی صورت گیرد. کشور ما در موقعیتی قرار دارد که باید حمایت‌هایی جدی از صنایع پایین دستی انجام داده شود تا از نا امیدی و تعطیلی احتمالی آنها در شرایط فعلی اقتصادی کشور جلوگیری شود. تولید کنندگان خیلی خوب می‌توانند کارخانه خود را تعطیل نموده و با سرمایه‌های خود فقط به واردات بسنده کنند که سود بهتر و دردسر کمتری دارد اما سرنوشت هزاران کارگر و تولید ملی چه خواهد شد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11799

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.