یادداشت: این آمریکایی‌ها هستند که کارشکنی می‌کنند/ همه چیز را به برجام گره نزنیم

یادداشت: این آمریکایی‌ها هستند که کارشکنی می‌کنند/ همه چیز را به برجام گره نزنیم
باید قبول کنیم، راه نجات ما در سر سپردن به خواسته‌های آمریکا و قبول تمام شرایط آن‌ها نیست؛ همه گروهها، وطن پرستان و دغدغه مندان، به دنبال رفاه و آسایش مردم هستند و سربلندی ایران را می‌خواهند؛ اما همه مشکلات را نباید به برجام گره زد.

رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، همیشه از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران حمایت کرده اند؛ ایشان با پافشاری بر مواضع درست و اصولی ایران، خواستار مذاکره برابر با رعایت اصول و منافع ملی بوده‌اند.
نمونه اخیر نیز صحبت‌های ایشان در بیست و پنجم فروردین ماه. رهبر معظم انقلاب با حمایت کامل از نحوه مذاکرات تیم ایرانی در نشست وین فرمودند: «سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آن‌ها بیان کرده‌ایم، بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند. تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم، اما باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد. منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آن‌ها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.»
ایشان به درستی تاکید کردند: «غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست. امیدوارم مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند».
ایشان همواره خیر و صلاح مردم را می‌خواهند و با درایت کامل، ریشه مشکلات اقتصادی را نه در خارج که در داخل کشور می‌دانند؛ همه می‌دانیم که به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد که اگر آمریکاییان صادق بودند، حداقل در دوره کرونا تحریم‌ها را برمی داشتند و تا این اندازه، فشار را بر مردم ایران مضاعف نمی‌کردند. بدون تردید آمریکاست که دارد کارشکنی و عهدشکنی می‌کند؛ این رسم دیرینه آمریکاست؛ ما همیشه به تعهدات بین‌المللی‌مان پایبند بوده‌ایم و هرگز وفای به عهد را کنار نگذاشته ایم.
این آمریکایی‌ها هستند که در مذاکرات اخلال ایجاد می‌کنند و به اصطلاح بازی درمی آورند؛ نگاهی به لیست طولانی گروه‌های تروریستی منطقه، از القاعده و بوکوحرام گرفته تا داعش و طالبان، نشان می‌دهد که همه این گروه‌ها در طول زمان با همت و مساعدت آمریکایی‌ها با هدف استیلای بیشتر بر منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا شکل گرفته اند؛ آمریکا گروه‌های تروریستی مختلف را علم کرده تا مقابل حرکت‌های ملی گرایی و رو به رشد کشورها، مترسک‌هایی علم کند و به جنگ و خونریزی در منطقه دامن بزند. حال همین حامیان تروریست ها، سپاه پاسداران را در لیست تروریست‌ها قرار داده‌اند و ادعا می‌کنند، حفاظت از منافع ملی ایران، تروریستی است! درواقع دست آهنین‌شان از زیر دستکش مخملین، مدتهاست که بیرون زده است. سپاه پاسداران امتحان خود را در سال‌های دفاع تحمیلی و پس از آن، به خوبی پس داده است. برجامی که بخواهد یک نیروی ملی و میهنی را تروریست بداند، اصلاً قابل قبول نخواهد بود. باید بدانند که سپاه پاسداران، خط قرمز ماست.
باید قبول کنیم، راه نجات ما در سر سپردن به خواسته‌های آمریکا و قبول تمام شرایط آن‌ها نیست؛ همه گروه‌ها، وطن پرستان و دغدغه مندان، به دنبال رفاه و آسایش مردم هستند و سربلندی ایران را می‌خواهند؛ اما همه مشکلات را نباید به برجام گره زد؛ بخش عمده‌ای از مشکلات، را می‌توان با تلاش و ممارست حل کرد. دولت باید مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کند و حتماً این توانمندی در دولتمردان وجود دارد؛ مخالف برجام و مذاکره نیستیم اما تن دادن به برجام به هر قیمتی، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، محکوم است؛ همانطور که ایشان تاکید کرده‌اند، نه از مواضع عقب می‌کشیم و نه از سازندگی، مبارزه با فساد و اصلاحات اقتصادی در داخل دست برمی داریم. به خودمان ایمان بیاوریم و بپذیریم که اگر بخواهیم و اگر همت کنیم، حتماً آینده روشن است!

مرتضی بلوکی- کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب