مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با «نجوا خبر»:

مرغ به کیلویی 100 هزار تومان رسید/ قیمت مصوب دوباره افزایش می‌یابد؟

مرغ به کیلویی 100 هزار تومان رسید/ قیمت مصوب دوباره افزایش می‌یابد؟
قیمت مرغ در حالی بیش از دو هفته است به شکل عجیبی افزایش یافته که مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور معتقد است: علت این گرانی به کاهش جوجه ریزی در ماه‌های گذشته برمی گردد.

به گزارش «نجوا خبر»، مشاهدات از بازار نشان می‌دهد قیمت مرغ در سطح مغازه‌ها تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم فرا رفته و با وجود اینکه وعده کاهش قیمت مرغ هفته هاست داده شده اما همچنان شاهد گرانی مرغ در بازار بیش از قیمت مصوب هستیم.

قیمت مرغ دلبخواهی شده!

قیمت مصوب مرغ در دو هفته قبل از کیلویی ۶۳ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان رسید تا تولیدکنندگان ضرر نکنند اما این در حالی است که بعد از دو هفته، در بازار کمتر از ۹۰ هزار تومان نمی‌توانید مرغ را خریداری کنید. هرج‌ومرج در بازار مرغ تمامی ندارد و مغازه‌ها با هر قیمتی که زورشان برسد به مشتری می‌فروشند.

تهدید سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه اگر مرغ فروشی‌ها مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب عرضه کنند، دست به واردات مرغ از ترکیه خواهند زد کارساز نبود و بازار به نرخ مصوب توجهی نکرد و حتی با اعلام تخلف، فروشندگان باز هم به گران فروشی ادامه دادند.

مرغ کامل کمیاب شد

در فروشگاه‌های مختلف قیمت مرغ متغیر است و بیشتر مغازه‌ها به صورت کامل مرغ را به فروش نمی‌رسانند و بیشتر به صورت قطعه شده به دست مشتری می‌رسانند تا سود بیشتری داشته باشند. خصوصا زمانی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر می‌زنید صرفا مرغ قطعه قطعه می‌بینید که قیمت هر بسته آن نیز بین ۲۳۲ هزار تومان تا ۲۶۱ هزار تومان است.

ضرر مرغداران پس از حذف ارز ترجیحی

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در مورد دلایل گرانی مرغ در بازار به «نجواخبر» گفت: برخی مرغداری‌ها در حالی تعطیل شده‌اند که آن‌ها که هنوز فعالیت می‌کنند در مدت ۵ ماه ۱۵ هزار تومان ضرر کردند. در شرایط حال حاضر حتی اگر مرغدار ۱۰ هزار تومان بالاتر از قیمت دستوری مرغ بفروشند ضررش جبران نمی‌شود.

حبیب اسدالله نژاد افزود: یارانه نهاده‌های دامی در ۲۱ اردیبهشت ماه سال گذشته حذف شد. در نتیجه میزان مصرف مرغ در کشور کم شد و به مصرف کننده و تولیدکننده لطمه وارد شد.

احتمال افزایش مجدد قیمت مصوب مرغ؟

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه در آن بازه زمانی مرغداران به مدت شش ماه در ازای تولید هر کیلوگرم مرغ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ضرر کردند، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات یک سال گذشته درباره تأمین نهاده‌های یک دوره تولید، عمل نکرد که در پی آن ضرر زیادی به مرغداران وارد شد و برخی به طور کامل تعطیل شدند.

به گفته اسدالله نژاد، قیمت مصوب مرغ بر اساس هزینه‌های تولید قیمت مرغی که به دست مصرف کننده می‌رسد باید در محدوده ۷۹ تا ۸۰ هزار تومان باشد. بنابراین تولید با نرخ مصوب فعلی برای مرغدار نمی‌صرفد.

مرغ ۱۰۰ هزار تومانی گران فروشی است

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: البته مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومانی در بازار به وفور یافت می‌شود که به طور قطع گران فروشی است که باید با آن برخورد شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه باید به بخش تولید توجه شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی توجهی به طیان مرغداران نمی‌کند همان طور که زمانی که با مازاد تولید مرغ مواجه بودیم در سال گذشته ۲۳۰ هزار تن مرغ وارد کرد که حتی تاریخ مصرف آن‌ها قبل از مصرف گذشت.

مشکل در تأمین نهاده‌های دامی مرغداران

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: نهاده‌های دامی بی‌کیفیتی در یک سال گذشته به کشور وارد شده است.

به گفته اسدالله نژاد، در سایه‌عدم نظارت دستگاه‌های متولی نهاده‌های دامی توسط واردکنندگان به کشور وارد شد و در اختیار مرغداران قرار گرفت که این نهاده‌ها روی وضعیت بهره وری مرغداران اثر گذاشت زیرا کیفیت لازم را نداشت.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118004

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب