یک اقتصاددان در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

چرا از «کالابرگ الکترونیک» استقبال نشد؟ / یارانه‌هایی که با تورم فعلی بی‌معنی شده!

چرا از «کالابرگ الکترونیک» استقبال نشد؟ / یارانه‌هایی که با تورم فعلی بی‌معنی شده!
طرح کالابرگ الکترونیک در حالی از ۱۳ خرداد در سراسر کشور اجرایی شده که کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است به دلیل محدودیت خرید کالا مردم از این طرح استقبال نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار نجواخبر؛ طرح کالابرگ الکترونیک در حالی در مرحله اجرا قرار گرفته که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌ مسئله عدم اقبال این طرح از سوی مردم اشاره کرده و گفته بود: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و اگر کسی مایل به کالابرگ نباشد می‌تواند از یارانه نقدی استفاده کند. افزایش ۲۰ درصد یارانه به کسانی تعلق خواهد گرفت که حداقل ۷۰ درصد از یارانه خود را از ۱۱ قلم کالا خریداری کنند. تا پایان خردادماه همه ۳ دهک اول شامل افزایش ۲۰ درصد یارانه خواهند شد.

جزئیات بیشتر از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

آنطور که صولت مرتضوی اشاره کرده، این طرح به صورت سامانه اعتباری تعریف شده است تا مشتریان و یارانه‌بگیران بتوانند یک ماه زودتر از واریز یارانه نقدی، از این طرح استفاده کنند.

مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک با افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه با هدف حمایت دولت مردمی از اقشار کم‌درآمد از (۱۳ خرداد) برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اجرایی شد.

اما آیا این طرح به هدف خود که افزایش قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی است، خواهد رسید؟

بلبشوی سیاست‌گذاری در دولت سیزدهم

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با «نجوا خبر» با بیان اینکه این طرح مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت، گفت: تجربه نشان داده دولت‌ها به دنبال اجرای طرح‌های غیرشفاف هستند و درنهایت قشر محروم است که ضرر می‌کند. دولت به دنبال تثبیت قیمت‌هاست و این کار قطعا کشور را با آسیب‌های جدی مواجه خواهد کرد.

کامران ندری ادامه داد: بارها مشاهده شده که دولت طرح‌هایی را که سالیان سال است شکست خورده، مجددا اجرا کرده و باز هم شکست می‌خورد.

وی با اشاره به طرح سامانه نان و شکست این طرح ادامه داد: این طرح نیز از ابتدا مشخص بود که شکست می‌خورد و این اتفاق نیز رخ داد؛ چه برسد به طرح کالابرگ الکترونیکی که تنها در چند استان به صورت آزمایشگاهی اجرایی شد. به راستی یک بلبشوی سیاست‌گذاری در دولت سیزدهم حاکم است. برخی دولتمردان که ایده جدیدی ندارند طرحهایی که در گذشته اجرا شده و شکست خورده را دوباره اجرایی می‌کنند.

سود این طرح به چه کسانی می‌رسد؟

این اقتصاددان با اشاره به اجرای طرح کوپن در دهه شصت گفت: طرح کوپنی شدن برخی کالاها در دهه شصت نیز اجرایی شد ولی مشاهده کردیم که برخی از مردم با دریافت کالاها یا آن‌ها را می‌فروختند یا کوپن خود را.

به گفته ندری، بهترین راه دادن یارانه نقدی است. سایر طرح‌های حمایتی به دلیل ناکارآمدی در مسیر اجرای آن حامیانی دارد، اما در اجرا شکست می‌خورند چون در آن‌ها تعارض منافع وجود دارد. دولت با شعار حمایت از قشر ضعیف این طرح را تصویب و اجرایی کرده ولی در نهایت بودجه آن به یک قشر خاص برخوردار می‌رسد.

دولت در میزان یارانه تجدیدنظر کند

این استاد دانشگاه با اشاره به‌ عدم استقبال مردم از این طرح گفت: وقتی این طرح در یک استان با عدم استقبال مواجه می‌شود، علامتی است که تاکید می‌کند سیاست‌گذاران اقتصادی باید در میزان یارانه و روش‌های اجرا و تبعات آن تجدیدنظر کنند.

ندری ادامه داد: مسئله فراتر از طرح کالابرگ الکترونیکی است و اگر دولت در روند نظام یارانه کشور دست به اصلاحات نزند، دچار مشکلات اساسی خواهد شد. این میزان یارانه با تورمی که در ۵ سال اخیر وجود دارد بی‌معنی شده و دیگر با این مقدار یارانه نمی‌توان قدرت خرید و رفاه خانواده‌ها را افزایش دهیم و نباید انتظار داشته باشیم با کالابرگ الکترونیکی، جامعه از فقر مطلق نجات پیدا کند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118324

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب