به صدا درآمدنِ زنگ خطر با آتش‌سوزی بازار گناوه

به صدا درآمدنِ زنگ خطر با آتش‌سوزی بازار گناوه
حادثه آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی و بهداشتی در یکی از مجتمع‌های تجاری بازار بندر گناوه در ظهر پنجشنبه هفته گذشته، هشدار و زنگ خطری برای حوادث احتمالی مشابه در بقیه نقاط این مجتمع که امکان امدادرسانی سخت و دشوار خواهد بود، به صدا در آورد.

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ بازار تجاری بندر گناوه که از جاذبه های گردشگری استان بوشهر و از بازارهای معروف در جنوب کشور است در طول سال از جمله تعطیلات نوروز با وجود این که به محل ارتزاق و کسب درآمد تعداد زیادی از مردم این دیار و حتی دیگر هموطنان از نقاط کشور مواجه شده ،اما از لحاظ زیرساخت‌های ایمنی و سیستم آتش‌نشانی مجهز نیست به گونه‌ای که هر لحظه امکان ایجاد یک رخداد دور ذهن نمی‌باشد.

یکی از نمونه های این نوع رخدادها، در آخرین روز هفته گذشته در یکی از انبارهای لوازم آرایشی و بهداشتی و در نقطه‌ای از بازار این بندر رخ داد که امکان امدادرسانی و ورود مأموران آتش‌نشانی برای کمک و مهار آتش فراهم بود، در حالی که اگر چنین حادثه‌ای در دیگر مجتمع های تجاری این بندر که معابر آن تنگ و باریک و دستفروشان زیادی مستقر هستند، رخ دهد عواقب ناگوار و فاجعه‌آوری هم از ابعهاد انسانی و هم مالی می‌تواند در پی داشته باشد.

اکنون مجتمع‌های تجاری واقع در خیابان طالقانی و بسیج نمونه عینی این موضوع است که اگر حریقی در آن انجام گیرد به یقین خساراتی به بار می‌آورد که امکان جبران آن بسیار سخت و ناگوار خواهد بود، چرا کا امکان ورود ماشین‌های آتش‌نشانی به کوچه‌ها و معابر بسیاری تنگ این بخش از بازار، به سختی و دشواری میسر است.

در صورت هرگونه حوادث بویژه آتش سوزی در بازار تجاری گناوه که از لحاظ زیرساختی و سیستم اطفای حریق مشکل دارد ذایجاد شود با توجه به ازدحام دستفروشی‌ها و تصرف وسط کوچه و پیاده روها و راهروهای پاساژها توسط دستفروشان، نیروهای آتش‌نشان و امدادگر قادر نیستند برای امداد رسانی در این مکان‌ها که بیشتر فروشگاه‌های پارچه و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی است، حضور یابند.

آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی و بهداشتی در گناوه زنگ خطر را به صدا در آورد

به عبارت دیگر در معابر تنگ و باریک و راهروهای پاساژها عابران و خریداران پیاده به زور و زحمت زیاد از کنار همدیگر رفت وآمد می‌کنند و از طرفی موتورسیکلت‌ها و گاری های باربری نیز به جمع اضافه می‌شوند که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا امکان کمک رسانی در مواقع بروز حادثه مشکل شود.

در مجتمع‌های تجاری بندرگناوه علاوه بر دستفروشی‌ها و مغازه‌ها، خانه‌های مسکونی آپارتمانی وجود دارد که شماری از خانواده‌ها در آنها سکونت دارند و در زمان هرگونه حادثه‌ای امکان امدادرسانی به آنها نیز دشوار خواهد بود و جان آنان به خطر خواهد افتاد.

این در حالی است که بیشتر مغازه‌هایی که توان مالی دارند و باید سیستم‌های اطفای حریق نصب کنند، اغلب آنها حتی از خرید یک کپسول آتش‌نشانی دریغ می‌کنند و غافل از این هستند که درصورت داشتن این ابزار، می‌توان از حوادث بسیار بزرگ جلوگیری کرد.

باتوجه به اینکه مجتمع تجاری گناوه سایت فشرده و متراکم است و احتمال هرگونه اتفاق ناگواری در آن وجود دارد باید مسئولان و بازاریان به فکر پیشگیری قبل از حادثه باشند، هر چند هم اینک که خیلی دیر است اما علاج واقعه را قبل از وقوع می‌توان انجام داد.

آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی و بهداشتی در گناوه زنگ خطر را به صدا در آورد

اتفاق‌های گوناگونی که روزانه رخ می‌دهد، علل و عواملی مختلفی در آن دخیل هستند و با وجود آتش‌سوزی‌های متعدد که در نقاط کشور و جهان رخ می‌دهد، هر انسان عاقلی را به این فکر فرو می‌برد که برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی برای خود راهکاری بیابد.

به کارگیری اصول پدافند غیرعامل و رعایت شاخص‌های ایمنی، رزمایش و آموزش‌های لازم، ساماندهی دستفروشان و سدمعبرکنندگان، اختصاص چندین پمپاژ قوی آب و شیر فلکه اضطراری درون خیابان های مراکز خرید، الزام مغازه داران به داشتن کپسول های آتش‌نشانی و بازدید مکرر از اتصالات برق و وسایل الکترونیکی مغازه‌ها از عمده راهکارهای مهم در برابر پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی در مجتمع‌های تجاری گناوه است.

باتوجه به وضعیتی که در کوچه پس کوچه‌های بازار تجاری گناوه وجود دارد تا دیر نشده به فکر علاج واقعه قبل از وقوع باید بود در غیر این‌صورت اگر اتفاقی رخ دهد، هیچ چیزی قابل جبران نیست به خصوص این که جان انسانی در خطر افتد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118423

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب