درخواست دستمزد یک میلیاردی کارگردان برای هر قسمت سریال!

درخواست دستمزد یک میلیاردی کارگردان برای هر قسمت سریال!
آیا دریافت یک میلیارد تومان دستمزد برای کارگردانی هر قسمت سریال طنز منطقی است؟

به گزارش نجواخبر؛ اگر ساخت یک قسمت از سریالی برای پلتفرم شبکه نمایش خانگی فقط در کارگردانی یک میلیارد تومان دستمزد داشته باشد و 20 تا 30 قسمت فیلم‌نامه در دست کارگردان باشد درآمدی معادل 20 تا 30 میلیارد تومان برای 6 تا 8 ماه در انتظار اوست.

آیا پلتفرم‌ها توانایی پرداخت چنین عددی را دارند؟

تلویزیون که از پس چنین اعداد و ارقامی بر نمی‌آید. اما شبکه نمایش خانگی که در برخی اوقات ریخت و پاش های عجیب و غریب تر از این هم دارد شاید بتواند به کارگردانی برای ساخت یک سریال طنز در هر قسمت یک میلیارد تومان دستمزد بدهد.

این دستمزد پرداخت بشود یا نشود چند پیامد با خودش دارد؛

- عدد و رقم دستمزد کارگردان‌ها را تغییر می‌دهد.

- شاخک های همه را تیز می‌کند که مگر شرایط برای پرداخت چنین عدد و رقمی در پلتفرم‌ها مهیا است که کارگردانی چنین درخواستی کرده است.

- دستمزد‌ها در پلفترم‌ها با تلویزیون فاصله‌ای بعید دارد .

- راستی بازیگران چه دستمزدی دریافت می‌کنند؟

- مگر درآمد حاصل از ساخت یک سریال در پلتفرم‌ها با عنایت به خرید توسط مخاطب و ترافیک اینترنت مگر چقدر است که کارگردانی مطلع از همه ابعاد ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی چنین رقمی را درخواست کرده است؟

قبل از اینکه سؤالات فوق را مورد بررسی قرار دهیم و به این نکته برسیم که اصولا دستمزد کارگردان یک سریال در تلویزیون ما چقدر است و آیا این تناسب باید با اعضای سینما تطبیق داده شود یا آحاد جامعه و از سوی دیگر استاندارد دستمزدها در سینما و حوزه نمایش به چه فاکتورهایی مرتبط است، باید به این نکته برسیم که مگر می‌شود تفاوت دستمزد و شرایط ساخت در پلتفرم‌ها و تلویزیون تا این اندازه متفاوت باشد؟

با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت دستمزد یک میلیاردی کارگردان برای هر قسمت یعنی هر قسمت سریال در شبکه نمایش خانگی باید حدود 5 تا 6 میلیارد تومان برآورد شود در حالیکه ماکسیسم مبلغ اختصاص داده شده برای ساخت یک سریال حتی در شبکه نمایش خانگی بین 2 تا 3 میلیارد تومان است که بر اساس بازیگران و شرایط تولید این اعداد و ارقام تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر سینما را هم مانند بعضی از مشاغل حرفه خاص قلمداد کنیم و آن را با دستمزد یک بازیکن فوتبال مقایسه کنیم باید بگوییم یک کارگردان با تجربه با کارنامه‌ای موفق در حوزه های مختف باید بتواند نزدیک به یک فوتبالیست جوان که تازه یک تیم بزرگ را تجربه می‌کند و مبلغ چندین میلیاردی درخواست می‌کند دریافتی داشته باشد.

جدا از اینکه حوزه کارگردانی در سینمای ما قابل بررسی است و به اعتقاد خیلی‌ها ناجی تولیدات نمایشی به خصوص در حوزه سریال فیلم‌نامه است و بعد از آن بازیگر است که کار را در می‌آورد بد نیست جایگاه کارگردان را نیز به لحاظ دستمزد در حوزه فیلم‌سازی مورد بررسی قرار دهیم و شاهد این نکته باشیم که کارگردان به عنوان مغز متفکر پروژه و حلقه اتصال همه عوامل گروه باید دستمزدی بالا داشته باشد و نمی‌توان اینگونه نگاه کرد که عدد و ارقام نجومی در کارگردانی با توجه به اضطراب و استرسی که کار به کارگردانش وارد می‌کند دارای استانداردی است که در تمام دنیا به آن حرفه‌ای و منطقی نگاه می‌کنند اگرچه کارگردانان کشور ما به مراتب کمتر از بازیگران دستمزد می‌گرفتند و این اعتراض می‌تواند به نوعی فرصتی باشد تا کارگردانان به سراغ عددی شبیه به استاندارد آن چه باید در تلویزیون دریافت کنند باشد.

در بحث طبقه بندی کارگردانان نیز نام آنها بسیار مهم است ؛

- کارگردانی که در سینما خوب می‌فروشد .

- کارگردانی که تولیداتش پر طرفدار است.

- کارگردانی که در سریال سازی برای پلتفرم‌ها پر سابقه است و آثارش با اقبال مواجه شده است.

- کارگردانی که به لحاظ سبقه دارای جایگاه است .

- کارگردانی که اثری سخت و پر زحمت را تولید کرده است .

و ...

اگرچه تصمیم نداریم اخبار سکرت یک پروژه را رسانه‌ای کنیم و مبالغ دستمزد اعضای یک سریال را به شکل جزئی مورد چالش قرار دهیم اما باید گفت ؛

سینما جایی است برای یک اتفاق هنری که امروز اقتصاد و صنعت به آن اضافه شده است. همانطور که ورزش به خصوص فوتبال امروز یک صنعت است و مسیرهایی برای درآمدزایی کلان در آن دیده شده است اما این تفاوت وجود دارد که دستمزد های میلیاردی بازیگر و اخیرا کارگردانان با دیگر عوامل فنی و حرفه‌ای سینما که بخشی مهم از سینما را به دوش می‌کشند تناسبی ندارد و به مراتب درآمد خانواده سینما نسبت به بازیگران در این حوزه متفاوت است.

هرگز یک مدیر فیلم‌برداری، صدابرداری، تدوین، گریم، لباس و ... اعداد و ارقامی این چنین را نه درخواست می‌کنند و نه دریافت. اما امروز یک پروژه پرطرفدار پلتفرم شبکه نمایش خانگی کارگردانش را به علت درخواست دستمزد یک میلیاردی بر ای هر قسمت از دست می‌دهد و ترجیح می‌دهد این هزینه درشت را برای بازیگران که می‌تواند برای صاحب اثر و کمپانی تولید آورده بیشتری داشته باشد هزینه کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118685

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.