یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

انتقاد از بلوکه کردنِ پول‌های نقد مردم در پیش‌فروشِ خودرو/ متقاضیانِ «سامانه یکپارچه» سرگردانند

انتقاد از بلوکه کردنِ پول‌های نقد مردم در پیش‌فروشِ خودرو/ متقاضیانِ «سامانه یکپارچه» سرگردانند
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت کالاها میلیاردها تومان پول ثبت نام خودرو را بلوکه می‌کند، گفت: متقاضیان خودرو نسبت به نامشخص بودن قیمت‌ها معترض‌اند.

به گزازش خبرنگار نجوا خبر؛ در طرح پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه هرچند وزارت صمت تاکید کرده بود که ایران خودرو و سایر خودروسازان تا پایان سال خودروهای خود را تحویل می‌دهند، اما نتیجه آن، خلاف وعده وزارت صمت است و در این بین بسیاری از ثبت نام کنندگان خودرو از ایران خودرو شوکه شدند زیرا به برخی از آن‌ها اساساً خودرویی تعلق نگرفت.

این در حالی است که پس از اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو و زمان تحویل دوساله برخی خودروها، وزارت صمت شاهکار کرده و از امکان تغییر خودرو در مرحله اول ثبت نام ایران خودرو خبر می‌دهد.

بنابراین خریداران خودرو باید دو سال دیگر خودروی خود را تحویل بگیرند، آن هم با قیمتی که تفاوت زیادی با نرخ امروزِ خودروهای درخواستی خواهد داشت. قیمت خودرو در بازار ۱۴۰۲ به تثبیت نرسیده است و در این میان وزارت صمت از تحویل خودرو در دو سال آینده خبر می‌دهد و مطمئناً خریداران هیچ امیدی به کاهش قیمت‌ها و تحویل خودرو خود نخواهند داشت.

قمار دولت با پول‌های پیش فروش خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد طرح پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه به «نجوا خبر» گفت: دولت مردم را سرکار گذاشته و هرچند وقت یک بار میلیاردها تومان پول را از مردم جمع و در بانک‌ها بلوکه می‌کند.

وی با بیان اینکه قرار بود پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شود، ادامه داد: دولت در قالب طرح پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه طرحی ارائه کرده است که ۱۰۰ میلیون تومان واریز کنید تا ببینم چه خواهد شد که به نوعی قمار است.

انحصار در صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو گفت: شما پول خود را در جایی می‌گذارید که مشخص نیست چه چیزی در ازای آن دریافت خواهید کرد. در سراسر دنیا، هدف دولتمردان مولدسازی نقدینگی است؛ اما در ایران سیاستمداران به دنبال بلوکه کردن این نقدینگی هستند.

وی ادامه داد: وزارت صمت به جای رقابتی کردن بازار خودرو، آن را انحصاری کرده است. با پیش‌فروش‌های صورت گرفته پول‌های کلانی را قفل کرده است. دولت صنعت خودرو را در مشت خود گرفته و خودروهای بخش خصولتی را با قیمت دستوری پیش فروش می‌کند. علاوه بر آن، خودروهای بخش خصوصی و خودروهای بخش وارداتی را نیز پیش فروش می‌کند و بنابراین انحصار به دست دولت افتاده است. آیا چنین بازاری رقابتی است؟

رانت خواری دولت در طرح پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه

این کارشناس صنعت خودرو در تشریح موضوع انحصار در صنعت خودرو گفت: دولت تعیین می‌کند که خودرو را چه زمانی و به چه کسی بفروشند که به اصطلاح «رانت‌خواری» است.

وی ادامه داد: ما باید از کجا بدانیم که این نوبت‌دهی بر چه اساسی است. وزارت صنعت حتی می‌توان گفت صنعت خودرو را به نابودی کشانده، چراکه در سال گذشته افزایش تولید با افزایش زیان همزمان بود، به این معنا که تولید انجام گرفته اما زیان ده بوده است.

خروج ۷۰ درصد خودروهای تولیدی از مسیر رقابتی

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، طرح‌های جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده نیز در پیش فروش خودرو موفق نبوده است زیرا در قالب طرح «جوانی جمعیت» ۵۰ درصد تولید خودرو جداسازی شد و به یک عده خاص تعلق گرفت.

کاکایی افزود: علاوه بر آن، در طرح دوم موسوم به «خودروهای فرسوده» نیز ۲۰ درصد تولید به خودروهای فرسوده تعلق گرفت که در نهایت ۷۰ درصد خودروهای تولیدشده از مسیر عادی و رقابتی خارج شدند.

پیش فروش‌های بی‌حساب و کتاب خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار دستگاه از خودروهای تولیدی امسال، در سال گذشته پیش‌فروش شده، گفت: به فرض که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو که ادعای وزارت صمت است، تولید شود. ۶۰۰ هزار دستگاه آن متعلق به طرح جوانی جمعیت است. ۲۰۰ هزار دستگاه آن به بخش خصوصی تعلق دارد و به صورت حداقلی ۱۰۰ هزار دستگاه آن نیز به طرح خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد و ۴۰۰ هزار دستگاه آن نیز پیش فروش شده است و ۹۰۰ هزار دستگاه آن نیز اخیرا پیش فروش شده؛ در نهایت ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر از ظرفیت تولید پیش فروش شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر امسال تنشی در بازار خودرو ایجاد شود هیچ خودرویی وجود ندارد تا برای کنترل بازار، آن را به فروش بگذارند.

کنترل بازار خودرو در دست دلالان

این کارشناس صنعت خودرو با گلایه از عملکرد وزارت صمت در صنعت خودرو گفت: این وزارتخانه به جای اینکه صنعت خودرو را رقابتی کند، آن را انحصاری و رانتی و مبهم کرده و کنترل بازار را از دست داده و آن را به دلالان واگذار کرده است.

کاکایی در واکنش به طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه گفت: این طرح تنها برای جمع‌آوری پول و نقدینگی از سطح جامعه مطرح شده؛ چراکه کل تولید و حتی بیشتر از آن پیش فروش شده تا میلیاردها تومان نقدینگی را از سطح جامعه جمع کنند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118715

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب