یک پیشکسوت بخش مسکن در گفتگو با نجواخبر:

چرا اجاره‌ها در کیش نجومی شد؟ / مشاورانی که بله قربان گوی مالکین هستند!

چرا اجاره‌ها در کیش نجومی شد؟ / مشاورانی که بله قربان گوی مالکین هستند!
علی معقول گفت: خیلی از مشاورانی که برای مدت کوتاهی در دفاتر املاک کار می‌کرده اند، امروز مجوز دفتر املاک گرفته اند؛ بسیاری از اینها اصلاً فعالیت آن چنانی در حوزه ملک نداشته‌اند و لاجرم فاقد تجربه لازم برای این کار هستند.

علی معقول (فعال اقتصادی جزیره کیش و از پیشکسوتان بخش مسکن در این جزیره) در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر در ارتباط با وضعیت بازار ملک در کیش گفت: امسال از ابتدای تابستان انتظارات کیشوندان برآورده نشد؛ متأسفانه زلزله باعث شد که معادلات به هم بخورد؛ فضای مجازی هم در تشدید اوضاع موثر بود و در نتیجه بسیاری از گردشگران قید مسافرت به جزیره را زدند و مسیر مسافرت خود را عوض کردند. بنابراین فعلاً شرایط بازار، چندان مساعد نیست.
او در ارتباط با تسهیلگری در اخذ مجوزهای دفتر املاک و تأثیرات آن گفت: من خودم از کسانی بودم که سخت مجوز گرفتم و از نزدیک این مشکل را لمس کردم که چقدر گرفتن مجوز در جزیره کیش دشوار بوده. من همیشه مخالف محدودیت و سختیگیری بیش از حد در گرفتن مجوز بوده ام؛ اما به نظر من سازمان منطقه آزاد و اتحادیه املاک باید تعامل بیشتری صورت می‌دادند و ظرفیت‌سنجی می‌کردند و هر سال چهارتا پنج تا، حداکثر ده تا مجوز صادر می‌کردند نه اینکه به یکباره ۸۰ تا مجوز صادر کنند. من شاهد بوده‌ام که در یک خانواده، دو مشاور جوان امتحان داده‌اند و هر دو مجوز گرفته‌اند و کنار هم دفتر املاک باز کرده اند؛ خب این تأثیرات منفی در کار ما دارد. به نظر من باید این شرایط تعدیل شود و از صدور بی‌رویه مجوز اجتناب کنند.
معقول در پاسخ به این سؤال که برای مستاجران کیش در فصل جابه‌جایی، قیمت اجاره خیلی بالا رفته و در این شرایط چه باید کرد، گفت: چند عامل موجب شد اجاره مسکن در کیش خیلی بالا برود؛ افزایش قیمت‌ها از یک طرف و افزایش قارچ گونه دفاتر املاک کیش بدون کارشناسی و ارزیابی منطقه از سوی دیگر، موجب بالا رفتن نرخ اجاره‌ها شد. هر دفتر املاکی که اضافه شده، سه چهار یا پنج نفر مشاور دارد؛ دفاتر معمولاً بدون هیچ ضابطه و نیازسنجی، مشاور استخدام می‌کنند. مشاوران هم بدون قاعده به مالکان مشاوره می‌دهند، مثلاً اگر نرخ اجاره ماهی ده میلیون تومان بوده قول می‌دهند که مشتری ۱۲ میلیون تومانی پیدا کنند؛ این قضیه باعث شده که قیمت‌ها بالا برود؛ مشاوران قدیمی معمولاً با مالکان وارد گفت‌وگو می‌شدند و آن‌ها را قانع می‌کردند که قیمت واقعی چقدر است. بنابراین یکی از اصلی‌ترین مشکلات، همین مجوزهای بی‌رویه‌ای بود که صادر شد؛ تعدادشان کم هم نیست؛ این اواخر هفتاد، هشتاد دفتر املاک اضافه شد.
وی افزود: یکی دیگر از مسائل، گرانی غرفه‌ها و دفاتر تجاری در کیش هست که باز متأسفانه همکاران ما در این گرانی بی‌تقصیر نیستند. متأسفانه سازمان منطقه آزاد بدون اینکه با اتحادیه املاک و بزرگان این حرفه مشورت کند، بدون بررسی کامل، کمیسیون‌های اجاره را یک چهارم کرد و بنابراین مشاوران به سمت فعالیت اجاره مسکن نمی‌روند چون رغبتی ندارند؛ این مسئله مستاجران را مستاصل کرده و موجب شده با هر قیمتی تن به اجاره بدهند چراکه فایل اجاره در بازار خیلی کم شده و فعالیت در این بخش به شدت کمرنگ است.
این کارشناس ارشد ملک در ارتباط با فعالیت برخی کارشناسان و مشاوران بی‌تجربه در بازار مسکن کیش که باعث به هم خوردگی بازار شده؛ گفت: خیلی از مشاورانی که برای مدت کوتاهی در دفاتر املاک کار می‌کرده‌اند، امروز مجوز دفتر املاک گرفته اند؛ بسیاری از اینها اصلاً فعالیت آن چنانی در حوزه ملک نداشته‌اند و لاجرم فاقد تجربه لازم برای این کار هستند. یک سوابقی برای خودشان دست و پا کرده‌اند و رفته‌اند امتحان داده‌اند. در امتحان هم فکر می‌کنم یک ارفاقاتی صورت گرفته. در دفاتر املاکِ مستقر، مشاوران بی‌تجربه و غیرحرفه‌ای هم زیاد هستند که در دفاتر نشسته‌اند و فقط بله قربان گوی مالکین شده‌اند. متأسفانه یکی از مشکلات ما در کیش، کمبود کارشناسان متخصص و خبره در حوزه مسکن است.
معقول در زمینه راهکارهای موثر می‌گوید: اتحادیه املاک باید با سازمان منطقه آزاد همکاری موثر داشته باشد. در عین حال، اتحادیه املاک باید از متخصصان و اساتید حرفه‌ای دعوت کند تا هر ماه یا هر دوماه یکبار، جلسات آموزشی حرفه‌ای برای مشاوران املاک داشته باشیم.
او در پایان به مشکل بوروکراسی سنگین در کیش اشاره می‌کند و می‌گوید: مالکان و سرمایه‌گذاران کیش از کندی کار و روند اداری طولانی شکایت دارند؛ مثلاً در بحث گرفتن پایان کار، با این معضل مواجهیم. کیش قرار بوده یک شهر الکترونیک باشد، اگر بتوانند تمهیداتی بیندیشند تا کارهای پایان کار و سایر مسائل اداری به صورت الکترونیک و اینترنتی انجام شود، تسهیلگری صورت می‌گیرد و جذب سرمایه‌گذار آسان‌تر می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11992

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب