هاآرتص ادعا کرد؛

جزئیات پیش نویس احیای برجام؛ ۱۶۵ روز در ۴ مرحله

جزئیات پیش نویس احیای برجام؛ ۱۶۵ روز در ۴ مرحله
پیش‌نویس توافق برای احیای برجام، چارچوب زمانی ۱۶۵ روزه از تاریخ امضا تا پیش از اجرایی شدن کامل توافق را مشخص می‌کند. بر اساس تفاهماتی که در پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شده، این توافق پس از چهار مرحله طراحی شده، تکمیل خواهد شد. مرحله اول که «روز صفر» نام دارد، روز امضای توافق است. قرار است قبل از روز امضای توافق، طرفین توافق آزادی زندانیان از ایران در ازای پول های بلوکه شده و کاهش اولیه تحریم‌ها را نهایی کنند.

به گزارش نجواخبر، جاناتان لیز در هاآرتص چاپ اسرائیل نوشت: پیش‌نویس توافق برای احیای برجام، چارچوب زمانی 165 روزه از تاریخ امضا تا پیش از اجرایی شدن کامل توافق را مشخص می‌کند. بر اساس تفاهماتی که در پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شده، این توافق پس از چهار مرحله طراحی شده، تکمیل خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: مرحله اول که «روز صفر» نام دارد، روز امضای توافق است. قرار است قبل از روز امضای توافق، طرفین توافق آزادی زندانیان از ایران در ازای پول های بلوکه شده و کاهش اولیه تحریم‌ها را نهایی کنند. در عین حال، ایران ملزم خواهد بود تا تمام موارد نقض توافق را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشته کرده است، حفظ کند.

منتقدان توافق اصرار دارند که دولت باید در مرحله دوم، توافق را برای تصویب به کنگره بیاورد. در واقع، حداکثر پنج روز پس از تاریخ امضا، توافق روی میز کنگره قرار خواهد گرفت. و به مدت 30 روز از آن لحظه، اعضای کنگره می‌توانند توافق را مطالعه و بررسی کنند و در طول این مدت هیچ امکانی برای کاهش تحریم‌هایی که نیازمند مصوبه است، وجود نخواهد داشت.

هر دو مجلس کنگره باید این توافق را با اکثریت تصویب کنند. اگر توافق در رأی گیری بیفتد، رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند علیه این تصمیم حق وتو را به اجرا بگذارد و با وجود مخالفت، با حمایت دو سوم اعضای کنگره، توافق را تصویب کند.

طرفداران احیای برجام استدلال می‌کنند که قانون مربوط به بررسی توافق توسط کنگره این بار اعمال نخواهد شد، زیرا این توافق طبق تعریف، بازگشت به برجام است، که قبلاً فرایند بررسی مورد نیاز کنگره را طی کرده است.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند تصویب توافق را برای بایدن دشوار کند، وجود این نگرانی است که روسیه از روابط خود با ایران سوء استفاده کند و آن را به پناهگاه خود تبدیل کند تا از آن طریق تحریم‌ها را دور بزند.

در مرحله سوم، 60 روز پس از تصویب توافق در کنگره، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع خواهد داد.

در مرحله چهارم، یعنی 60 روز دیگر، زمان اجرای کامل توافق فرا می‌رسد: آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بیانیه مشترکی مبنی بر تعهد خود به این فرایند صادر خواهند کرد و ایالات متحده تحریم‌های اعمال شده دیگر را لغو خواهد کرد.

پس از گذشت 165 روز از روز امضای توافق، مرحله نهایی نیز اجرایی می‌شود: ایالات متحده رسماً به توافق بازمی گردد و تحریم های باقی مانده را لغو می‌کند و اجازه تجارت با ایران را می‌دهد. به همین مناسبت، ایران زیرساخت های مازاد غنی سازی را حذف خواهد کرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12062

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.