پیمان مولوی در گفتگو با «نجواخبر»:

بحران بورس و چشم‌انداز آن در ماه‌های آینده / بازار سرمایه در انتظار تعیین تکلیف برجام؟

بحران بورس و چشم‌انداز آن در ماه‌های آینده / بازار سرمایه در انتظار تعیین تکلیف برجام؟
پیمان مولوی، اقتصاددان می‌گوید: واقعیت این است که چشم انداز اقتصاد و نه تنها بورس فعلا مثبت نیست و هرچند دولت مدعی رشد دادن بورس است، اما هیچ کس نمی‌تواند بازاری به اندازه بازار سرمایه را رشد بدهد یا کوچک کند مگر در یک مورد استثنا!

به گزارش خبرنگار «نجواخبر»، در حالی کابینه سیزدهم یک‌ساله شد که سهامداران برای فرار از بازار، نه با یک پا، که پای دیگری هم قرض گرفته‌اند و با فروش سهام خود، بازار را قرمزپوش کرده‌اند.
اگر سیل و زلزله یا آتش‌سوزی بود بالاخره تمام می‌شد و مال باخته از نو شروع می‌کرد بسازد، اما ریزش بورس بدتر از هر بلای طبیعی مال باختگان را در چاه ویل فرو برده و حتی سهامدار نمی‌تواند تصور کند آخر این همه خسارت کجاست؟!

چرا بورس سقوط کرد؟

پیمان مولوی، اقتصاددان به «نجواخبر» می‌گوید: مشکل اصلی در ایران نه تنها در مورد بورس که در مورد اقتصاد است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که اقتصاد اولویت دولتمردان نیست. اقتصاد ایران بیش از ۱۰ سال است که کاملا یک اقتصاد ذی نفعانه است.

بی‌اعتمادی به بورس ادامه دارد

این اقتصاددان می‌گوید: هرچند رئیس‌جمهور مدعی رشد دادن بورس است، اما هیچ کس نمی‌تواند بازاری به اندازه بازار سرمایه را رشد بدهد یا کوچک کند؛ مگر با اتفاقی که سال ۹۹ رخ داد و دولت قبل با پروپاگاندا باعث هیجان در بازار سرمایه شد و دست آخر اگر نیمچه اطمینانی هم به بازار بود، آن را از بین برد.
مولوی می‌گوید: عامل اول مشکلات کنونی، تورم است. در چنین شرایطی صحبت در مورد بازارهای مختلف ازجمله اینکه «بورس چرا رشد نمی‌کند؟»، «چرا مسکن گران شده؟» یا «چرا دلار نجومی شده؟» بیهوده است.

نرخ بهره با بورس چه می‌کند؟

این اقتصاددان با بیان اینکه ابتدا دولت باید مشخص کند عزم جدی برای مقابله با تورم دارد یا خیر، گفت: برجام، کم شدن و برداشته شدن تحریم ها، ایزوله نبودن و مواردی از این دست است که موجب تشویق سهامداران به خرید و فروش سهام می‌شود. در غیر این صورت نباید منتظر بهبود وضعیت بازار سرمایه باشیم.
مولوی اضافه کرد: سرمایه‌گذار بورس آگاه به ریسک است و وضعیت اقتصاد را می‌سنجد و می‌داند با ادامه شرایط حالِ حاضر در مورد تحریم‌ها ممکن است ریسک‌های بیشتری در اقتصاد ایران ایجاد شود و از طرفی اینکه ریسک افزایش نرخ بهره برای بورس چیست و اگرنرخ بهره به ناگهان افزایش یابد و پول به سمت بانک برود بورس آبستن چه حوادثی خواهد شد.

پیش بینی بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۱

این اقتصاددان با بیان اینکه وعده‌های دولت در مورد بورس همانند سایر وعده‌هایش در مورد مسکن، دلار، رشد اقتصادی، نقدینگی و… ضمانت اجرایی لازم را ندارد، گفت: رویکرد دولتمردان یک رویکرد شفاف و مشخص و با جهت گیری رفاه و رشد اقتصادی نیست. وضعیت تورم، نقدینگی، رشد اقتصادی، مسکن و… مواردی است که با وعده‌های کوتاه مدت و با وعده‌های سیاسی قابل حل نیست.
به گفته مولوی، بهبود وضعیت بورس و در حالت کلی اقتصاد، نیازمند قبول واقعیت‌ها و تصمیم گیری‌های سخت توسط دولتمردان است. بنابراین باید گفت در چنین وضعیتی چشم‌انداز بورس و اقتصاد مثبت نیست.


خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12091

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب