واکنش آمریکا به غنی‌سازی در نطنز/ آخرین دیدگاه راجع به برجام

واکنش آمریکا به غنی‌سازی در نطنز/ آخرین دیدگاه راجع به برجام
​معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات مذاکرات برجامی و گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی در ایران پاسخ داد.

به گزارش نجواخبر، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره این که روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از اتمام بررسی پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق چگونه پیش خواهد رفت و این مذاکرات چه زمانی خواهد بود، گفت: صحبت کردن درباره بازه زمانی را به ایران و اتحادیه اروپا محول می‌کنم. همان طور که می‌دانید، ما روز چهارشنبه به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم و الان ایران باید به متن ما پاسخ بدهد.

اظهارات پاتال در این باره، در پی این مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

کنعانی اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

پاتال در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که با توجه به گزارش‌هایی که حاکی از آغاز غنی‌سازی در ایران با یکی از سه زنجیره سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 ‌هستند، آیا آمریکا نگران توسعه برنامه هسته‌ای ایران در خلال مذاکرات احیای برجام است یا نه، گفت: ما یقینا قصد نداریم به طور علنی مذاکره کنیم اما تکرار می‌کنم که بازگشت دوجانبه به اجرای کامل[توافق] در راستای منافع ملی آمریکاست. بهترین گزینه در دسترس برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران است و بستری برای پرداختن به رفتار ثبات‌زدای ایران فراهم می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: ما در جست‌وجوی راهی برای دیپلماسی هدفمند جهت دست‌یافتن به بازگشتی دوجانبه به اجرای توافقی که فکر می‌کنیم به طیف کاملی از نگرانی‌های ما را درباره ایران خواهد پرداخت، صادق و ثابت‌قدم بوده‌ایم.

واکنش این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به غنی‌سازی با زنجیره جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران در پی این مطرح می‌شود که شب گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ نصب شده در نیروگاه‌های زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است.

در این گزارش محرمانه آمده است که ایران از این بشار با سقف ۱۷۴ ماشین برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۵ درصد استفاده می‌کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12105

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.