اگر مناطق آزاد برای کشور مهم است؛ اداره امور آن طبق دستورالعمل قانونی لازم الاجرا شود

اگر مناطق آزاد برای کشور مهم است؛ اداره امور آن طبق دستورالعمل قانونی لازم الاجرا شود
بنا بر رسالت خبری طبق سنوات گذشته برای تهیه گزارش میدانی برای هفته دولت با مدیر عامل منطقه آزاد کیش، معاونان و همچنین فعالان اقتصادی بخش خصوصی به گفت و گو نشسته‌ایم. همگی از شرایط موجود به نوعی دلگیر و ناراضی بودند. به عبارتی همه معتقدند حال کیش این روزها خوش نیست.

مشکلات فعلی و همینطور مشکلات انباشته شده طی سال‌های گذشته نفس اقتصاد جزیره کیش را به شمارش انداخته است. همگی با مشکلات موجود آشنا هستند. به جرات می‌توان گفت نه حاکمیت نه مسئولان و نه مردم به هیچ عنوان راضی به وضعیت موجود نبوده و نیستند. شرایط اقتصادی جزیره کیش نیز متصور از سرزمین اصلی است؛‌ اما جزیره کیش به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیای خود مشکلات را برجسته می‌کند. برخی از این مشکلات به ضعف مدیریت‌ها، سهل‌انگاری‌ها و همین طور تصمیمات اشتباه از گذشته تا کنون اتخاذ شده که نتیجه آن وضعیت موجود است. علی رغم تمام تلاش‌های دکتر سعید محمد دبیرشورای عالی مناطق آزاد و نیز مهندس کشاورز مدیرعامل سازمان و تیم مدیریت ایشان؛ امیدوار به کاهش مشکلات هستیم. اما ‌راه حل برون رفت از مشکلات فعلی،‌ عزم و جزم انقلابی،‌ استفاده از نیروهای متخصص و کارنامه‌دار، حمایت و استفاده از مشورت‌ها و کارشناسان بخش خصوصی و همینطور حمایت دولت از اجرای دقیق و درست قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی است؛ چرا که با عمل درست به ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور تمامی وظایف و اختیارات دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مدیران مناطق و همینطور همکاری و همسو بودن نهادها و سازمان های مختلف به واضح شفاف و روشن است و تخطی از این امر باعث بروز مشکلاتی همچون گرفتاری‌های موجود خواهد شد.

موضوع بعدی که به نظر می‌رسد دولت محترم به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، تعیین و تکلیف واقعی و ملموس به مناطق آزاد است. اگر مناطق آزاد برای سیاست های کلی نظام و حاکمیت تأثیرگذار و مهم است؛ بایستی اداره امور مناطق آزد بر طبق دستورالعمل قانونی لازم الاجرا گردد و اگر غیر از این انجام شود؛ شاهد شرایط کنونی خواهیم بود. یعنی کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد. وجود مناطق آزاد در همه کشورها فرصت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی است و خوشبختانه کشور ما از این امتیاز برخوردار است. با کاهش جذابیت های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد عملا باعث خروج سرمایه، ‌اشتغال،‌ کارآفرینی از مناطق آزاد خواهد شد. ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی، به عنوان یک فعال رسانه‌ای که با تمامی اقشار در مناطق آزاد ارتباط دارم و در راه رسالت مطبوعاتی خود وظیفه انتقال مشکلات و پیگیری آنان را از مسئولان دارم. تقاضامندم هرچه سریعتر برای خروج از مشکلات مناطق آزاد و همینطور کاهش نگرانی های فعالان اقتصادی در مناطق آزاد به ویژه کیش از تمامی اختیارات قانونی خود به کمک مناطق آزاد بیایند.

مرتضی بلوکی- کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12172

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب