ناملایمتهای فرهنگی گردشگران کیش را به پای کیشوندان نگذاریم

ناملایمتهای فرهنگی گردشگران کیش را به پای کیشوندان نگذاریم
فعال فرهنگی در منطقه آزاد کیش گفت: در فعالیتهای فرهنگی هرچه از نگاه مردمی و بخشهای خصوصی کمک گرفته شده و نقش دولت کمرنگ شود به موفقیتهای بیشتری خواهیم رسید.

به گزارش نجوا خبر، داوود رادمند فعال فرهنگی در منطقه آزاد کیش، ضمن گرامیداشت هفته دولت در خصوص وضعیت فرهنگی جزیره کیش گفت: به طور کلی در شناخت مسائل فرهنگی ساکنان را از گردشگران جدا میدانیم، بر همین اساس وضعیت ساکنان جزیره کیش که بالغ بر 40 هزار نفر هستند و پیشینه فرهنگی و اصالت آنها و میزان تعهد آنها به انقلاب و آرمانهای جمهوری اسلامی از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

وی تاکید کرد: متأسفانه در آمارها، برخی از ناملایمتهای فرهنگی گردشگران و مسافران را به پای مردم منطقه ازاد کیش قرار می‌دهند که این خود نوعی جفا در حق کیشوندان بومی است، چرا که در شناخت عقاید فرهنگی باید آمار بومیان را از گردشگران به صورت جداگانه پایش کرد.

رادمند درخصوص برخورد با پوشش و ناهنجاریهای پوششی برخی گردشگران در جزیره کیش نیز گفت: برخورد با این مسافران که از استانهای دیگر کشور وارد جزیره می‌شوند خارج از دستور و توان منطقه آزاد کیش است. نیاز است که وضعیت فرهنگی و پوششی گردشگرانی که وارد جزیره می‌شوند را متناسب با وضعیت فرهنگی و پوشش آن استان در نظر گرفت.

فعال فرهنگی در منطقه آزاد کیش ادامه داد: خوشبختانه دولت سیزدهم رویکرد و نگاه ویژه‌ای به مناطق آزاد دارد اما این نگاه به وضعیت فرهنگی مناطق آزاد باید در جهت رفع دست اندازها و مشکلات کلان موجود بوده و فضا برای ورود متولیان اجرایی در حوزه اجتماعی و فرهنگی در مناطق آزاد فراهم شود.

رادمند با تاکید بر اینکه در تمام مناطق آزاد نیاز به هویت سازی درمورد فرهنگ مناطق آزاد داریم،‌ گفت: این هویت سازی با نمادها امکان‌پذیر است و هرچه بتوانیم رویدادهای کلان را در مناطق آزاد برگزار کنیم موجب می‌شود که به این مناطق هویت ببخشیم.

وی با اشاره به سهم 841 هزار میلیارد تومانی بودجه کل کشور گفت: از این میزان 22 هزار و 900 میلیون تومان و چیزی حدود 2 درصد مربوط به بخش فرهنگی است و از آن نیز حدود 2 درصد به بودجه فرهنگی جزیره کیش اختصاص یافته است. حال باید بررسی کنیم که چرا تلاکنون صرف این بودجه نتوانسته است در امور فرهنگی جزیره کیش نمود پیدا کند.

فعال فرهنگی در منطقه آزاد کیش گفت: دستگاه دولتی می‌خواهد به صورت مستقل هزینه‌های فرهنگی و هنری را مدیریت کند و این موجب ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود. در فعالیت‌های فرهنگی هرچه از نگاه مردمی و بخشهای خصوصی کمک گرفته شود و نقش دولت را کمرنگ کنیم به موفقیتهای بیشتری خواهیم رسید. برای مثال مردم در مسائل و مناسبتهای مذهبی و فرهنگی مانند اربعین و محرم همواره پیشرو بوده‌اند بنابراین دلیلی ندارد که دولت و سازمان بخواهد در این زمینه مردم را مدیریت کند بنابراین اگر تسهیلاتی وجود دارد باید در اختیار مردم قرار داده شود چرا که انها می‌توانند برنامه‌ها را به صورت مطلوبتر پیش ببرند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12174

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.