معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش؛

توسعه در کیش نامتوازن است/ پول‌های سرگردان باعث افزایش قیمت در کیش شد/ عدم تحویل به موقع پروژه‌ها باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در کیش شده است+فیلم

توسعه در کیش نامتوازن است/ پول‌های سرگردان باعث افزایش قیمت در کیش شد/ عدم تحویل به موقع پروژه‌ها باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در کیش شده است+فیلم
معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است‌: مسئول گرانی قیمت زمین در جزیره کیش، سازمان منطقه آزاد نبوده و این سازمان بر اساس شاخص ها هر سال تعیین قیمت می کند.

به گزارش نجوا خبر به نقل از ایلنا، محمد چالویی عنوان کرد: ابلاغ نرخ های مصوب از سوی سازمان منطقه آزادکیش، همواره سرمایه‌گذاران را با چالش روبه‌رو می‌کرد،‌ امسال برای اولین بار در 8 سال گذشته، ابلاغ نرخ‌ها به موقع انجام شد و این امر از شوک گرونی به خصوص در بازار اجاره‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: عدم ابلاغ به موقع قیمت‌ها باعث تزلزل سرمایه‌گذار برای دریافت پروانه می‌شد. با ابلاغ به موقع قیمت ها،‌ سرمایه‌گذاران با آسودگی خاطر اقدام به دریافت پروانه کردند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری درکیش گفت: بررسی های صورت گرفته نشان داده که مشکلاتی بسیاری از گذشته وجود دارد که همچنان باقی است.

وی با اشاره به 6 شهرک صنعتی در این جزیره گفت: از این تعداد شهرک صنعتی،‌ حدود 70 درصد سند دریافت کردند که 50 درصد آنها غیر فعال هستند و تعداد بسیاری کمی از آنها در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش است.

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به حوزه غیر صنعتی در جزیره کیش گفت: در بررسی های که صورت گرفت،‌ حدود 129پروژه بالای هزار متر وجود دارد که 63 مورد آن فعال و 66 مورد آن غیر فعال بوده که باید تعیین و تکلیف شود و 36 مورد نیز هیچ گونه فعالیت روی آن انجام نشده است.

چالویی با بیان اینکه از اردیبهشت امسال 12 کمیسیون اقتصادی برگزار شده گفت: در این جلسات مشکلات بسیاری بررسی و تعیین و تکلیف شده است.

وی با اشاره به پروژه های جاری گفت: 3 میلیون 10 هزار 654 متر مربع پروژه جاری وجود دارد و 4 میلیون 670 هزار و 687 متر در دست ساخت و یک میلیون 719 هزار و 541 متر ساخت شده و 98 هزار 316 متر نیز زیر بنای ساخته شده در کیش وجود دارد.

وی افزود: به مرور زمان پروژه‌ها بررسی و تصمیماتی برای آنها در کمسیون اقتصادی اتخاذ خواهد شد و طبق مصوبه کمسیون مواردی فسخ، ‌مشارکت و یا ابقا می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت سازمان منطقه آزاد کیش بر پروژه‌ها گفت: بر اساس جدول زمانبندی کنترل پروژه صورت می‌گیرد و در صورت عدم پیشرفت به سرمایه‌گذار اخطار داده می‌شود. همچنین باید پروژه‌ها با توجه به شرایط جوی منطقه سریع تر تعیین و تکلیف شود. اگر بنایی که مورد تأیید نباشد باید تخریب و یا تقویت شود.

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است:‌ اگه پروژ های سرمایه‌گذاری به موقع آماده می‌شدند، اقتصاد کیش به مشکل برخورد نمی‌کرد. همچنین عدم ثبات مدیران نیز بر این مشکل افزود.

چالویی اظهار کرد:‌ در دوران گذشته به پروژه های تجاری بسیاری مجوزهای داده شد که این بیش از نیاز جزیره است و با احداث پروژه کیش مال نیز این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

چالویی1

انگیزه خرید و گردشگری برای مسافران کم شده است

وی با اشاره به کاهش گردشگران در کیش گفت: در دهه 70 تا 90 با دلیل واردات زیاد، قیمت‌ها بسیار کم بود و این امر باعث افزایش گردشگر شده بود. اما در حال حاضر به دلیل کاهش واردات، قیمت‌ها افزایش و جذابیت خرید کاهش پیدا کرده است. علاوه بر آن روی بحث گردشگری نیز فعالیت خوبی انجام نشده است. همچنین اجاره‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و واحدهای تجاری نیز برای جبران هزینه اجاره، مجبور به افزایش کالاها هستند. بنابراین انگیزه خرید و گردشگری برای مسافران کم شده است.

وی با اشاره به طرح جامع گردشگری گفت: قرار شده بسته های فرصت های سرمایه‌گذاری تهیه و در سامانه‌ای که طراحی شده بارگزاری شود که عمدتا پروژه های گردشگری است.

مهاجرت معکوس در کیش

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مجوز ساخت 25 تا 30 هزار واحدهای مسکونی لاکچری مازاد داده شده است، اظهار کرد: این واحد های مسکونی خالی از سکنه هستند ؛این در حالی است به قشر متوسط و کم درآمد توجه‌ای نشده و این امر باعث مهاجرت معکوس خواهد شد.

چالویی معتقد است: توسعه در کیش نا متوازن است به طوری که قسمت شمال و شرق توسعه یافته و جنوب و غرب کیش هیچ فعالیتی انجام نشده است. برای حل این مشکل تصمیم گرفته شده که چندین پروژه به خصوص گردشگری در آن منطقه فعال شود.

وی در خصوص اقتصاد دریا نیز بیان کرد: ‌تا به امروز فعالیت خاصی در اقتصاد دریا انجام نشده است؛ باید سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه جذب کرد این امر باعث رونق اقتصادی جزیره خواهد شد.

سامانه نقل و انتقال اراضی طراحی شده است

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش مشکل اصلی تورم در کیش را پول های سرگردان دانست و که بدون حساب به جزیره کیش تزریق می‌شود و بیان داشت: این امر باعث افزایش قیمت در این جزیره شده است. برای جلوگیری از این مشکل سامانه نقل و انتقال اراضی طراحی شده است که تمامی نقل و انتقالات از طریق مشاوران املاک در این سامانده ثبت می‌شود. این سامانه یک ابزار کنترلی قیمت‌ها و تخلفات خواهد بود.

وی افزود: یکی از مشکلات حال حاضر، بهره برداری از املاک‌های بدون سند و پایان کار است و این پروژه‌ها از لحاظ استانداردهای فنی مسئله ساز است که با راه اندازی سامانه نقل و انتقال اراضی این املاک تعیین و تکلیف می‌شود.

چالویی از کاهش فرایند صدور فعالیت اقتصادی در جزیره کیش خبر داد و گفت: اصلاحات روی فرایند صدور مجوز‌ها انجام شده و برای تصویب به هیئت مدیره اسال شده است.

وی با بیان اینکه استعلامات وقت گیر است،‌ گفت: سعی شده این روند نیز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به شیوه نامه در حوزه مشاورین املاک گفت: این شویه نامه اخیرا اصلاح شده و در این شیوه نامه کمیته‌ای متشکل از سازمان و اتحادیه املاک وجود دارد و اگر تخلفاتی صورت بگیرد این کمیته وارد عمل می‌شود.

‌حوزه نظارت در جزیره کیش ضعیف عمل می‌کند

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است: ‌حوزه نظارت در جزیره کیش ضعیف عمل کرده و این امر دلایل مختلفی دارد. به طور مثال حوزه نظارتی در سازمان منطقه آزاد، ‌متمرکز نیست. پیشنهاد شده این حوزه متمرکز شود. همچنین سازمان منطقه آزاد، ضمانت اجرایی برای پلمپ واحدهای متخلفین را نداشته و دادگستری به عنوان ضابط قضائیة‌این سازمان را قبول ندارند. برای حل این مشکل صحبتهایی با تعزیرات انجام شده است.

وی ادامه داد: 6 هزار مجوز برای واحد های تجاری صادر شده است؛ ‌این در حالی است که برای این تعداد حدود 4 نفر ناظر وجود دارد. علاوه بر این نیز مشکل حمل‌ونقل نیز وجود دارد.

چالویی یکی از دلیل های گران فروشی در حوزه خوار و بار و میوه و تربار را هزینه حمل‌ونقل و قیمت اجاره‌ها عنوان کرد و گفت: سعی شده که قیمت‌ها کنترل و نظارت شود.

قیمت گذاری برق بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش نیست

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به دو نیروگاه برق در جزیره کیش گفت: یک نیروگاه در جزیره کیش، آب و برق کیش است که 51 درصد سهم آن برای بانک شهر و 49 درصد سهم آن برای سازمان منطقه آزاد است و دیگری نیروگاه جنوب است که 33 درصد سهم آن برای سازمان و 67 درصد آن برای بخش خصوصی است که در تولید، توزیع و قیمت گذاری آن سازمان هیچ نقشی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با کمبود برق مواجه هستیم که با کمک جنوب، مشکل قطعی نداشته ایم. اما باید توجه داشت که سازمان در قیمت گذاری برق نقشی ندارد.

چالویی با بیان اینکه توزیع گاز در کیش انحصاری است،گفت:‌ این دو شرکت به دنبال افزایش قیمت گاز بودند که با جلساتی که برگزار شد قیمت مناسب تری اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه اولویت اول سازمان جذب شرکت های دانش بیان است،‌ گفت: به این شرکت‌ها تسهیلات ویژه‌ای دیده شده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12178

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.