جمع بندی آخرین اخبار؛

ایران توافق را پذیرفت؟/ امیدواری کاخ سفید

ایران توافق را پذیرفت؟/ امیدواری کاخ سفید
آخرین اخبار از توافق برجام، تا حدودی امیدوارکننده اما ضد و نقیض است.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با آخرین وضعیت و تحلیل از مذاکرات احیای برجام میان ایران و طرف‌های عضو برجام، گفت: بعد از اینکه پیشنهاد اروپا که به نظر می‌رسید آمریکا هم آن را پذیرفته بود را به ایران ارائه کردند، ایران هم با توجه به اینکه به دنبال توافق بود، با ۲-۳ شرط جزئی آن را پذیرفت و آماده توافق شد.
وی ادامه داد: در نتیجه انتظار می‌رفت که آمریکا هم این ۲-۳ شرط را لحاظ کند و دسترسی به توافق بسیار نزدیک به نظر می‌رسید. حتی برخی معتقد بودند که آقای امیرعبداللهیان چمدان خود را بسته و آماده سفر به منظور امضاء توافق است.

نماینده مراغه اضافه کرد: حتی گروهی پیش‌بینی می‌کردند با توجه به احتمال هماهنگی اروپا و آمریکا و پذیرش ایران، این توافق طی یکی-دو روز انجام شود، اما اخیرا با یادداشتی که آمریکا ارسال کرده است تقریبا امیدها برای توافق دارد از بین می‌رود.

در عین حال، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نسبت به انجام شدن توافقی بر سر احیای برجام ابراز امیدواری کرد.

به نقل از روزنامه اماراتی نشنال، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن نسبت به دست یافتن به توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای برجام (توافق هسته‌ای) «امیدوار» است.

به گفته کاخ سفید، دلیل این خوش‌بینی آمریکا، حذف کردن برخی پیش‌شرط‌ها برای بازگشت به توافق از سوی ایران است.

کربی بیان کرد: ما هنوز امیدواریم که بتوانیم به بازاجرای برجام دست بیابیم. ما بر این باوریم که الان نسبت به هفته‌ها و ماه‌های اخیر [به این هدف] نزدیک‌تر هستیم.

او در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای روسی‌اش در مسکو درباره تضمین‌خواهی از آمریکا برای بازگشت به توافق گفت، واشنگتن به چارچوب برجام متعهد است.

این مقام کاخ سفید اظهار کرد: من نمی‌دانم او از چه تضمینی حرف می‌زند. ما از همان ابتدا با حسن نیت مذاکره کرده‌ایم.

او تصریح کرد، آمریکا در رویکردش در زمینه تلاش برای پر کردن شکافت‌های موجود در مذاکرات، به طور محتاطانه هم خوش‌بین و هم واقع‌بین است.

وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه درباره مذاکرات وین نیز بیان کرد: درباره مذاکره ایران برای لغو تحریم‌ها ما اخیرا آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند. ما همچنان در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم. لذا داریم فکر می‌کنیم چگونه می‌توان به یک متن نیرومند در موضوع تضمین دست یافت و ضمانت‌های قوی تر و قابل اعتناتری را داشته باشیم.

امیرعبدالهیان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم البته یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومند سازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکیلف و وظیفه فنی خود متمرکز شود ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی اساس آژانس باشیم. در حوزه تضمین‌ها موضوع حل‌وفصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ماست.

جمع بندی این اظهارات، نتیجه را در ابهام می‌برد. حال باید دید آیا شروط ایران را طرفهای مقابل می‌پذیرند یا کار به مذاکرات مجدد می‌کشد؟

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12181

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب