روزهای طولانی در انتظار ویزا/ معطلی پشت مرزهای ایران!

روزهای طولانی در انتظار ویزا/ معطلی پشت مرزهای ایران!
درحالی که وزارت خارجه پیش‌تر از صدور سه روزه ویزای ایران سخن گفته بود، اما برخی آژانس‌داران ایرانی از تاخیرهای طولانی در صدور ویزا و معطلی گردشگران در مرزها خبر می‌دهند. به گفته تورگردانان، در چند ماه اخیر درنگ در صدور ویزا از سوی نهادهای مربوطه، منجر به لغو بیشتر سفر گردشگران خارجی به ایران شده است.

به گزارش نجواخبر،صدور ویزای ایران از اوایل سال ۱۳۹۹ با همه‌گیری کرونا، بسته شدن مرزها و لغو پروازهای بین‌المللی همسو با بسیاری از کشورها متوقف شد. در آبان‌ماه ۱۴۰۰ عزت‌الله صرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات او با ستاد کرونا، صدور ویزای ایران پس از حدود ۲۰ ماه توقف، دوباره ازسرگرفته شده است.

در همان روزها، نماینده وزارت خارجه از سرعت عمل در صدور ویزای ایران و پاسخ‌دهی تا کمتر از سه روز سخن گفت. محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه آذرماه ۱۴۰۰ در همایشی در مشهد که آژانس‌داران عراقی نیز حضور داشتند، گفته بود: پس از یک دوره ۲۰ ماهه مربوط به شیوع کرونا و فراگیری واکسیناسیون در دنیا و ایران، روند صدور ویزا در وزارت امور خارجه افزایش پیدا کرده است. به طوری که برای برخی از کشورها صدور روادید را پنج تا شش برابر افزایش داده و از ۵۰۰ ویزا به ۳۰۰۰ مورد در روز رسانده‌ایم.

اینک، اما گزارش‌های تورگردانان ایرانی از تأخیرهای طولانی‌مدت در صدور ویزا به‌ویژه برای اتباع کشورهای امریکا، کانادا و انگلیس حکایت دارد؛ کشورهایی که معمولا فرایند صدور ویزای آن‌ها تا پیش از کرونا دو هفته تا نهایت یک ماه طول می‌کشید، اما حالا برخی از تورگردانان به ایسنا اطلاع داده‌اند که در ماه‌های اخیر این فرایند، طولانی‌تر شده و پاسخ‌دهی به درخواست ویزای گردشگری این کشورها گاه تا دو ماه طول کشیده است، به همین خاطر بعضی از گردشگران یا از سفر به ایران انصراف داده‌اند یا تورشان به ناچار لغو شده است.

ابراهیم پورفرج، رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان ایران نیز از معطلی‌های طولانی‌مدت گردشگران در مرزهای فرودگاهی برای گرفتن ویزا، به ایسنا خبر داد و گفت: سرعت صدور ویزا در دوران کرونا به نسبت گذشته، پایین آمده است، گاهی با تأخیرهای طولانی‌مدت مواجهیم. برخی گردشگران که با ویزای فرودگاهی قصد سفر به ایران را دارند، تا چهار ساعت در فرودگاه امام خمینی (ره) معطل شده‌اند. مسافری که پنج ساعت از فرانسه و ایتالیا به ایران پرواز داشته به همان اندازه در فرودگاهی که تجهیزات و امکانات کافی برای استراحت و حتی نشستن ندارد، باید معطل بماند تا ویزا بگیرد.

او به پیگیری‌های که تاکنون در این باره از وزارت خارجه و معاونت گردشگری داشته است، اشاره کرد و افزود: قطعا همه دلایل این تأخیرها و معطلی‌ها به وزارت خارجه برنمی‌گردد، اما در مبادی ورود به کشور تعداد نیروهای صادرکننده ویزا بسیار کم است و تجهیزات به شدت محدود است. در فرودگاه محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که صدور ویزای فرودگاهی را به شدت کُند کرده است، البته با مسؤول کنسولی وزارت خارجه صحبت‌هایی شده و قرار است برای بررسی و حل این مسئله اقداماتی شود، اما باید سرعت عمل بالاتر رود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم یاری کند.

پورفرج اضافه کرد: سوای این که گردشگر باید در صف طولانی بانک در فرودگاه بایستد، نماینده بیمه در مبادی مرزی گاهی در فرایند صدور ویزا سنگ‌اندازی‌هایی دارد، باید تمام مشکلات را شناسایی و برطرف کنند.

رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان درباره تأخیرهای طولانی‌مدت در صدور ویزای گردشگران کشورهای خاص، از جمله امریکا، کانادا و انگلیس که فرایند طولانی‌تری را باید طی کنند، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی در دفتری که درخواست گردشکران این کشورها را بررسی و تأیید آن را به وزارت خارجه ابلاغ می‌کند، باعث شده مثلا بررسی یک درخواست که ۴۸ ساعت طول می‌کشید، دو هفته طول بکشد. اگر وزارت فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی ورود گردشگران به ایران است باید این مشکلات و کمبودها را برطرف کند.

این تورگردان گفت: آژانس‌های که توریست به ایران وارد می‌کنند حدود سه سال تعطیل بودند، حالا هم که با تلاش زیاد چندتا گروه، گردشگر به ایران می‌آورند به خاطر معطلی و تأخیر در ویزا، خیلی راحت همان چند گردشگر را از دست می‌دهند؛ تأخیر در صدور ویزا، گردشگران را برای آمدن به ایران مردد می‌کند. اگر با اضافه کردن فضا و نیروی انسانی مشکل ویزا حل می‌شود خوب این کار را انجام دهند. مشکلات مشخص است فقط باید آن را برطرف کنند. اگر لازم است وزیر در دولت با دیگر وزرا به همکاری و توافق برسد، خوب این کار را انجام دهد. چرا باید برای آوردن گردشگر این‌همه سنگ‌اندازی شود!

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12215

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.