از واکسن جدید آنفلوانزای تولید داخل چه خبر؟

از واکسن جدید آنفلوانزای تولید داخل چه خبر؟
واکسن آنفلوانزا هر سال از طریق واردات در زمان شروع فصل سرما قبل از شیوع ویروس کرونا در داروخانه‌های کشور برای تزریق میان افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد خاص توزیع‌ می‌شد، اما امسال توزیع نوع داخلی این واکسن برای اولین بار در جامعه رونق گرفته که ممکن است اقبال عمومی داشته باشد.

به گزارش نجوا خبر، تا پیش از این نوع وارداتی واکسن آنفلوانزا برای مردم تزریق می‌شد اما طی سال‌های گذشته سازمان غذا و دارو با همکاری گروهی از متخصصان امر، به دنبال تولید واکسن آنفلوانزای داخلی برای مردم بوده است و در نهایت امسال استفاده از این واکسن به مراحله اجرا رسید و اکنون در دسترس مردم ایران قرار گرفته است.

اطلاعات واکسن آنفلوانزای تولید داخل

براساس اطلاعات موجود سازمان غذا و دارو، این واکسن چهار ظرفیتی نوترکیب آنفلوانزا برای اولین بار در کشور تولید شده و از روز شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ در همه داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شده است و هموطنان می‌توانند از داروخانه‌هایی که این محصول را در دسترس دارند، برای خرید اقدام کنند.

براساس اطلاعات موجود، امسال یک میلیون دز از این واکسن تولید داخل در کشور توزیع شده است و به همین منظور به مرور در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ البته امیدواریم با توجه به استقبال مردم هیچ کمبودی برای این نوع واکسن آنفلوانزا در کشور وجود نداشته باشد.

طبق اطلاعات و آمار موجود در سازمان غذا و دارو، با توجه به استقبالی که مردم از این نوع واکسن خواهند داشت، امسال با ظرفیت یک میلیون دُز در سطح کشور تولید و توزیع آن شروع شده است که در سال‌های آتی ظرفیت به مرور افزایش داده خواهد شد تا به ظرفیت ۵۰ درصد واکسیناسیون مردم نزدیک شود

از واکسن جدید آنفلوانزای تولید داخل چه می‌دانیم؟ /انجام مطالعه بالینی روی ۱۳۰۰ نفر

۴۰ میلیون دز واکسن آنفلوانزا موردنیاز کشور

با توجه به اینکه ممکن است نیمی از جمعیت کشور به این نوع واکسن آنفلوانزا درخواست دسترسی داشته باشند به همین منظور ۴۰ میلیون دز مورد نیاز مردم کشور در سال‌های آینده تأمین خواهد شد.

البته اکنون نیاز کشور ۲.۵ میلیون دز واکسن آنفلوانزا است که امسال یک میلیون دز آن را تولیدکننده داخل با برند «فلوگارد» به بازار عرضه کرده و ۱.۵ میلیون دز دیگر از منبع واکسن خارجی برای تزریق مردم تأمین شده است.

میزان اثرگذاری واکسن نوترکیب آنفلوانزا چقدر است؟

تکنولوژی تولید این واکسن‌ نوترکیب به عنوان جدیدترین نسل آنفلوانزا به گونه‌ای است که عوارض خیلی کمتری از آن نسبت به واکسن‌های سنتی(که به صورت تخم‌مرغی وجود دارد) انتظار می‌رود.

براساس اطلاعات و آمار موجود، تکنولوژی این نوع واکسن را تاکنون ایالات متحده داشته و ایران به عنوان دومین کشوری است که توانسته به این تکنولوژی دست پیدا کند.

خوشبختانه این نوع واکسن نوترکیب و چهار ظرفیتی هم با حمایت جوانان ایرانی برای استفاده مردم ایران ساخته شده است تا در این بخش نیز مردم با استفاده از واکسن تولید داخل، در برابر ویروس آنفلوانزا نیز ایمنی لازم را به دست آورند.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، این واکسن در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ دو بار روی هزار و ۳۰۰ نفر مطالعه بالینی آن انجام شده است و از نظر اثربخشی و بی‌ضرری در مقابل واکسن برند اثربخش بوده است و در واقع تفاوت معناداری هم از نظر عوارض و هم اثربخشی دیده نشده است

مطالعه روی این واکسن روی داوطلبان سالم در سنین ۱۸ تا ۴۹ سال در تهران در سال ۱۳۹۹ در شهر تهران و خیابان انقلاب انجام شده است و در روز غربالگری از داوطلبان نمونه خون(جهت آزمایش‌های معمول و سطح پایه آنتی بادی) و تست کووید ۱۹ گرفته شد.

تکنولوژی این نوع واکسن را تاکنون ایالات متحده داشته و ایران به عنوان دومین کشوری است که توانسته به این تکنولوزی دست پیدا کند

دو روز بعد داوطلب جهت دریافت واکسن مراجعه کردند و سپس ۲۸ روز بعد جهت سنجش سطح آنتی بادی در بدن از داوطلب مجدد نمونه خون گرفته شد، واکسن‌ها در هر دو گروه در پاکت‌های یک شکل قرار گرفت و جهت شناسایی آنها از کدهای رندوم استفاده شد و داوطلب از نوع واکسن دریافتی اطلاعات نداشتند.

از واکسن جدید آنفلوانزای تولید داخل چه می‌دانیم؟ /انجام مطالعه بالینی روی ۱۳۰۰ نفر

توزیع یک میلیون دز واکسن آنفلوانزای تولید داخل

بهرام دارایی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو نیز روز شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ از توزیع واکسن‌های آنفلوآنزا چهارظرفیتی تولید داخل در سطح کشور خبر داد.

وی با اشاره به تأمین به‌ موقع واکسن تولید داخل آنفلوآنزا اظهار داشت: این واکسن از سال گذشته در کشور تولید و در دسترس عموم قرار گرفته است. واکسن آنفلوآنزا توسط جوانان دانشمند داروسازی و با فناوری کاملا بومی و دانش بنیان به تولید انبوه رسیده و افتخار بزرگی برای کشور است.

وی ادامه داد: امسال تأمین ۲.۵ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا پیش بینی شده که حدود یک میلیون دُز آن از محل واکسن‌های تولید داخلی و مابقی از طریق واردات تأمین شده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواسط شهریور و اوایل مهر است، افزود: بخشی از واکسن‌های تأمین شده در اختیار معاونت بهداشتی و بخشی دیگر به‌ منظور دسترسی عمومی در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع و با لزوم ثبت در سامانه تیتک عرضه خواهد شد.

از واکسن جدید آنفلوانزای تولید داخل چه می‌دانیم؟ /انجام مطالعه بالینی روی ۱۳۰۰ نفر

چه کسانی می‌توانند واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت پیشتر گفته است که گروه‌های پرخطر شامل کارکنان نظام سلامت، سالمندان، مادران باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی و کلیوی باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

وی درباره اینکه چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، اظهار داشت: تاکنون تغییری در دستورالعمل اجرای این واکسن در کشور توزیع نشده و مانند سال گذشته است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: ‌افرادی که سابقه سکته قلبی یا فشار خون دارند با نظر پزشک خود باید این واکسن را تزریق کنند.

اما با این وجود برخی از افراد نیز براساس درخواست خود و با نظر پزشک پیش از شیوع ویروس کرونا نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام می‌کردند که ممکن است این افراد نیز استقبال خوبی برای دریافت این واکسن داشته باشند.

البته تزریق واکسن آنفلوانزا برای داشتن اثربخشی بیشتر بهتر است در اواسط شهریورماه و یا اوایل مهرماه تزریق شود.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12240

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب