نرسی قربان در گفتگو با «نجواخبر»:

حاشیه‌ها درباره افزایش قیمت بنزین ادامه دارد/ پیشنهاد اجرای طرح «کارت اعتباری یارانه انرژی» به جای کارت سوخت

حاشیه‌ها درباره افزایش قیمت بنزین ادامه دارد/ پیشنهاد اجرای طرح «کارت اعتباری یارانه انرژی» به جای کارت سوخت
یکی از نمایندگان مجلس گفته که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اما دستکاری و کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت، گمانه زنی ها در مورد افزایش قیمت بنزین را مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر از کاهش سهمیه بنزین آزاد داده و گفته: سهمیه بنزین آزاد در کارت های سوخت شخصی ۱۰۰ لیتر کم شده است. قضیه از این قرار است که از زمان دو نرخی شدن بنزین، تمامی خودروها دو سهمیه مجزا یکی ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی و دیگری ۲۵۰ لیتر سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی در طول یک ماه داشتند؛ هرچند خودروها برای دریافت بنزین آزاد از کارت های جایگاه داران استفاده می‌کردند و از وجود این سهمیه بی اطلاع بودند.

ماجرای کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین

یکی از اعضای عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته که هدف از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین کارت‌های سوخت خودروهای شخصی، جلوگیری از قاچاق سوخت است. طبق صحبت های این نماینده مجلس، کاهش سهمیه‌ بنزین پیش از این در برخی استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان انجام شده و حالا قرار است در سراسر کشور اجرا شود.

هادی بیگی‌نژاد علت این تصمیم را چنین توضیح داد: تاکنون ۲۵۰ لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود از کارت شخصی یا کارت جایگاه‌دار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که می‌افتاد این بود که برخی، از کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت‌گیری کرده و کارت شخصی خود را دراختیار عده‌ای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت می‌گرفت.

کارشناسان معتقدند زمانی که دولت به سراغ تغییر سهمیه رفته این کار مقدمه تغییر قیمت بنزین است و ممکن است به زودی قیمت بنزین را گران کند؛ اما مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است این خبر به معنای تغییر قیمت و سهمیه بنزین دولتی یا آزاد نیست و فقط سهمیه بنزین آزاد تغییر کرده است.

تکذیب گرانی بنزین ازسوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور

دولتمردان در حالی یک به یک خبر گرانی بنزین را تکذیب می‌کنند که معاون رئیس‌جمهور گفت: دولت از بنزین، دارو و نان حمایت کامل می‌کند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.

هرچند نباید فراموش کرد که دولت پیش از این خبر گرانی دارو را نیز تکذیب کرده بود ولی آیا این تکذیبیه مانع گرانی دارو در بازار شد؟

گرچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قانونی درباره تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و دولت هم بارها اعلام کرده که حداقل در سال جاری برنامه‌ای برای تغییر قیمت ندارد.

پیشنهاد اجرای طرح کارت اعتباری یارانه انرژی

یک کارشناس انرژی معتقد است که کارت‌های اعتباری در حوزه انرژی به عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها کمک می‌کند نه اینکه به گرانی دامن بزنیم.

نرسی قربان به «نجواخبر» گفت: متأسفانه نوع تعرفه‌گذاری قیمت انرژی و پرداخت یارانه‌ها از اساس مشکل دارد و باید اصلاح شود. بیشتر سود یارانه‌ها و نوع تعرفه‌گذاری قیمت انرژی به نفع کسانی است که بیشترین را مصرف دارند یا از شرایط مالی بسیار مناسبی بهره‌ مند هستند؛ لذا افراد کم‌درآمد منفعتی از یارانه‌های انرژی نمی‌برند.

کارت اعتباری انرژی به جای کارت سوخت؟

به گفته این کارشناس انرژی، توزیع یارانه بنزین بر مبنای خودرو عادلانه نیست.

نرسی قربان ادامه داد: پیشنهاد من این است که ما یک کارت انرژی داشته باشیم که اعتبار مشخصی ماهانه در این کارت واریز شود و با آن مردم بنزین بزنند یا هزینه گاز و برق و آب را بدهند زیرا اختصاص یارانه بنزین بر مبنای خودرو، عادلانه نیست چون کسی که ماشین نداشته باشد نمی‌تواند از این یارانه استفاده کند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12245

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.