در گفتگو با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد؛

آماده باش برجامی در بازار ارز/ آیا «برجام» مشکلات گرانی و اقتصاد را حل می‌کند؟

آماده باش برجامی در بازار ارز/ آیا «برجام» مشکلات گرانی و اقتصاد را حل می‌کند؟
عباس زاده مشکینی گفت: باید در این چهل سال، مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم را یاد می گرفتیم.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، بازی‌های برجامی اقتصاد کشورمان را به بازی گرفته و شاهد تحولات عجیب و غریبی در قیمت‌ها هستیم از آنجا که در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی در خصوص امکان رسیدن به توافق به گوش می‌رسد، بازار ارز به حالت آماده باش برجامی درآمده و سایر کالاها نیز متاثر از آن دچار بحران قیمتی هستند. اکنون سؤال اینجاست که چرا اقتصاد تحت تأثیر سیاست قرار گرفته است؟
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا اقتصاد کشورمان بدین اندازه متاثر از سیاست است و آیا این تأثیرپذیری در همه جهان وجود دارد؛ به نجواخبر گفت: در همه دنیا اقتصاد متاثر از سیاست است، بنابر این هرچه در یک کشور سیاست غالب باشد و سیاست بازی و سیاست زدگی هم بیشتر وجود داشته باشد، بیشتر اقتصاد تحت تأثیر سیاست قرار می‌گیرد.
محمود عباس‌زاده مشکینی با تاکید بر اینکه کشور ما یک کشور سیاسی است و به تبع تأثیرات سیاسی، اقتصاد خیلی بیشتر تحت تأثیر سیاست قرار می‌گیرد گفت: به دلیل تأثیرات متقابل اقتصاد و سیاست بر یکدیگر، در دنیا علمی به عنوان اقتصاد سیاسی داریم.
وی با اعلام اینکه هر کشوری در هر گوشه از جهان، اقتصاد موفق و پیشرفته‌ای دارد، به تبع آن سیاست توسعه یافته‌ای دارد گفت: نکته مهم این است که سیاست کشورهای موفق در زمینه اقتصاد، عالمانه و علمی است.
نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک دانش است که فرمول‌ها و متد خاص خودش را دارد گفت: سیاست هم یک علم است که دانش و متد خاص خودش را دارد بنابراین اقتصاد و سیاست نیاز به همراهی و همکاری دارند و اقتصاددانان و سیاست‌مداران نیز باید همراه و همکار و همدل باشند.
وی با اشاره به درک دشمنان از بازی‌های سیاسی و اقتصادی گفت: متأسفانه دشمنان ما در زمینه وابستگی اقتصاد به سیاست، سیاستگذای کرده‌اند و هنگامی که مذاکرات را فرسایشی می‌کنند، یعنی این علامت را گرفته‌اند که اقتصاد ما را می‌توانند به سیاست شرطی کنند.
عباس زاده از رویکردهای نادرست در مدیریت سیاسی و اقتصادی کشورمان خبر داد و گفت: اگر پایه‌های اقتصاد ایران درست بود و زیرساخت‌های درستی داشت، هرگز وابسته به مذاکرات برجام نمی‌شد.
وی در ادامه گفت: اگر مدیریت کشور را درست انجام می‌دادیم، فونداسیون اقتصادی را می‌توانستیم درست بچینیم و درست سیاست‌گذاری می‌کردیم، امروز اقتصاد کشورمان با این بادهای ناشی از مذاکرات فرسایشی نمی‌لرزید.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به گذشته برگردیم و عملکردمان را بررسی کنیم گفت: باید دو سر طنابِ به هم پیوسته‌ی اقتصاد و سیاست را محکم بگیریم و با تدبیری ریشه‌ای، تأثیرپذیری اقتصادمان را از سیاست کمتر کنیم.
وی افزود: مشاهده می‌کنید که همچنان از ناحیه تحریم‌ها ضربه می‌خوریم، بنابراین نتوانسته‌ایم به نوعی سیاست‌گذاری کنیم که این بحران دراز مدت را مدیریت کنیم.
عباس زاده با طرح این پرسش که چرا دولت‌های پس از انقلاب نتوانسته‌اند در ۴۰ سال گذشته راهکاری برای مدیریت تحریم‌ها بیندیشند گفت: متأسفانه تحریم‌ها همواره ابزاری برای تسویه حسابهای جناحی بوده و هر طیفی که روی کار آمده، از این ابزار برای تخریب جناح مقابل استفاده کرده، درحالی که باید به مدیریت مناسب پرداخت نه اینکه صرفاً دنبال دستاویزی برای تخریب جناح مقابل باشیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12323

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب