نگاهی به مشخصاتِ «شناور شهید سلیمانی»/ خط‌شکنی سپاه در ساخت شناور جنگی

نگاهی به مشخصاتِ «شناور شهید سلیمانی»/ خط‌شکنی سپاه در ساخت شناور جنگی
شناور شهید سلیمانی به‌عنوان جدیدترین شناور رزمی ساخت ایران، یک خط‌شکنی واضح در سبک و سیاق طراحی و نیز تنوع و کمّیت تجهیزات و تسلیحات محسوب می‌شود.

به گزارش نجواخبر، این شناور به‌عنوان جدیدترین شناور رزمی ساخت ایران که خط‌شکنی واضحی در سبک و سیاق طراحی و نیز تنوع و کمّیت تجهیزات و تسلیحات محسوب می‌شود توسط متخصصان جوان در مؤسسه صنایع دریایی شهید محلاتی در سپاه طراحی شده است، پیش از این هم شناور شهید ناظری به‌عنوان یک طراحی متفاوت از روند مرسوم طراحی شناورهای نظامی کشور در همین مؤسسه طراحی و ساخته شده است و هم‌اکنون در حدود 6 ماه است که در خدمت ندسا قرار دارد.

برای اولین بار در خرداد 1399 فرمانده نیروی دریایی سپاه خبر از ساخت همزمان سه فروند شناور رزمی پیشرفته در سه نقطه از صنایع دریایی کشور در جنوب خبر داد. در مشخصات اعلام‌شده از این شناورها در آن زمان، طول 65 متر و سرعت 45 گره دریایی (حدود 83 کیلومتر بر ساعت) برای آنها اعلام شد. در اخبار بعدی قابلیت نشستن بالگرد روی آن و مجهز بودن به موشکهای پدافند هوایی هم برای آن ذکر شد که در نوع خود بسیار جالب توجه بود.

ساختار بدنه این شناور همچون شناور شهید ناظری از نوع دوبدنه یا کاتاماران است اما حجم داخلی بالاتری برای شناور شهید سلیمانی در نظر گرفته شده تا امکان جایدهی تسلیحات و اتاقهای مأموریت و نیز حمل تجهیزاتی همچون قایق تندرو و پهپادهای مختلف ممکن شود.

طراحی بیرونی بدنه شناور شهید سلیمانی هم دارای خطوط شکسته و زوایای تند است که سبب کاهش بازتاب راداری بدنه می‌شود. رنگ استفاده‌شده روی بدنه این شناور هم مشخصاً از انواع جدیدی است که در سالهای اخیر روی برخی شناورهای رزمی کشور دیده شده است و قابلیت کاستن از بازتاب راداری شناور را دارد.

با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و دیده شدن شکل کلی این شناورها که به‌طور همزمان در بوشهر، بندرعباس و قشم در حال ساخت بودند مشخص شد که سپاه در ادامه مسیر نوآوری در طراحی و نهراسیدن از رفتن به‌سمت طرح‌های پیشرفته، شناوری دوبدنه با یک عرشه پرواز بالگرد و چند محل نصب موشک در دست ساخت دارد. از تصاویر ماهواره‌ای پیدا بود که دو محل برای پرتاب موشک‌ها به‌صورت عمودی در نظر گرفته شده است، این هم برای اولین بار بود که پرتابگر عمودی روی شناورهای کشور پیاده‌سازی می‌شد.

ابعاد کلی شناور شهید سلیمانی

در واقع در شناور شهید سلیمانی علاوه بر خط‌شکنی در طراحی، برای اولین بار در حوزه تسلیحات هم جهش بزرگی رخ داده است. این جهش در دو زمینه یکی نوع سلاح و دیگری نوع پرتابگر قابل بیان است. شناور شهید سلیمانی اولین شناور نظامی کشور است که به موشک‌های پدافند هوایی برد متوسط به بالا مجهز شده و اولین شناور نظامی کشور است که به پرتابگرهای عمودی تجهیز می‌شود.

قبلاً در شناورهای مختلفی از نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله جماران، دماوند، سهند و دنا موشک سطح به هوا نصب شده بود که شامل موشک RIM-66 استاندارد و بعداً انواع بهسازی‌شده بومی آن بود که به برد 37 کیلومتر دست پیدا می‌کنند.

این موشک‌ها با دو پرتابگر و در ناو جماران با دو موشک ذخیره علاوه بر دو پرتابگر و در حالت نصب به‌صورت افقی به‌کار گرفته شدند، اما در شناور شهید سلیمانی برای اولین بار تعداد موشک‌های سطح به هوا به‌واسطه استفاده از پرتابگر عمودی و نیز برد نهایی آنها بسیار بالاتر می‌رود.

پرتابگرهای عمودی به‌سبب اشغال فضای سطحی کمتر، امکان به‌کارگیری به‌تعداد زیادتری روی واحدهای شناور را دارند. قرار است در ناو رزمی دماوند در شمال و ناو تفتان که از محصولات پروژه موج در نیروی دریایی ارتش هستند هم پرتابگرهای عمودی موشک به‌کار گرفته شود.

از مزیت‌های مهم پرتابگرهای عمودی عدم نیاز به هرگونه تغییر مسیر توسط واحد شناور به‌سمت هدف برای درگیری با آن در هر زاویه‌ای پیرامون 360 درجه شناور است زیرا موشک پس از پرتاب توسط عملگرهای کنترلی خود تغییر مسیر لازم به‌سمت هدف را انجام می‌دهد و در نتیجه سرعت واکنش به دشمن بسیار بالا می‌رود.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به‌نظر می‌رسد پرتابگرهای عمودی در شناور شهید سلیمانی در دو نوع مربعی به‌تعداد 6 عدد و مستطیلی به‌تعداد 8 مورد با دریچه عریض آرایش یافته‌اند. این‌که زیر هر یک از این دریچه‌های عریض چه نوع چینشی قرار دارد مشخص نیست.

بر اساس اطلاعات در دسترس شناور شهید سلیمانی به گونه عمودپرتاب از موشک‌های صیاد3 مجهز شده است. گونه شناخته‌شده و زمین‌پایه صیاد3 با جرم 995 کیلوگرم و طول 6.1 متر و قطر 40 سانتی‌متر، دارای برد 120 کیلومتر است و قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع 27کیلومتری را دارد. اما در اخبار اعلام‌شده از رسانه ملی برد موشک پدافندی شناور شهید سلیمانی 150 کیلومتر اعلام شده که بیانگر تفاوت و بهسازی موشک نسبت به صیاد3 زمین‌پایه است.

همچنین به‌گفته ریاست ستادکل نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از شناور شهید سلیمانی این واحد رزمی به موشک‌های پدافندی عمودپرتاب برد کوتاه هم مجهز است، در واقع شناور شهید سلیمانی اولین شناور نظامی کشور است که به‌صورت ترکیبی به هر دو نوع موشک‌های برد کوتاه و متوسط به بالا مجهز شده است.

سامانه پدافندی کوتاه‌بردی که شناور شهید سلیمانی از آن استفاده می‌کند، سامانه نواب است که در حقیقت نمونه دریاپایه سامانه پدافندی دزفول و مجهز به موشک‌های ایرانی با نام عقاب است که تا 10 کیلومتر برد دارد.

موشک‌های برد کوتاه به‌عنوان یک ابزار واکنش سریع علیه پهپادها، موشک‌های کروز و مهمات هواپرتاب مورد نیاز واحدهای شناور هستند. تا پیش از این صرفاً موشک‌های دوش‌پرتاب در حلقه نهایی پدافند موشکی شناورهای نظامی ایران و آن هم به‌صورت استفاده‌شونده توسط نفرات و نه به‌صورت نصب‌شده روی سکوی پایدارشده مورد استفاده بودند.

علاوه بر برد محدود به 5 کیلومتر، به‌کارگیری این نوع سلاح توسط نفرات با محدودیت‌های متعددی همراه بود، اما با نصب موشک‌های برد کوتاه که امروزه تنوع بسیار مطلوبی از آنها از برد 8 تا 20 کیلومتر در صنعت دفاعی کشور تولید می‌شود و البته به‌لطف تعداد بالای قابل به‌کارگیری در پرتابگرهای عمودی تحول بزرگی در دفاع لایه آخر موشکی در شناورهای رزمی کشور صورت می‌دهد که شناور شهید سلیمانی در این زمینه هم خط‌شکنی می‌کند.

با مشخص شدن بهره‌گیری دو نوع موشک پدافند هوایی روی شناور شهید سلیمانی ابهام در مورد چینش موشک‌های موجود در دو نوع پرتابگر عمودی روی این شناور همچنان باقی است. 8 پرتابگر عمودی با دریچه مستطیلی و 6 پرتابگر هم با دریچه مربعی روی این شناور دیده می‌شود.

از نظر ابعادی، هر یک از پرتابگرهای کوچک برای جای‌دهی یک موشک در رده صیاد3 مناسب است. از سوی دیگر بسته به قطر بدنه و میزان جمع‌شدگی بالها و بالک‌های موشک برد کوتاه، امکان نصب چندتایی آنها در محل پرتابگرهای 8تایی عریض هم وجود دارد، این امکان برای 6 محل پرتاب عمودی با مساحت بالا هم وجود دارد.

از طرفی تحلیل‌های فعالان تحلیل دفاعی نشان می‌دهد که امکان نصب موشک‌های کروز ضد اهداف زمینی عمودپرتاب هم در این 6 پرتابگر عمودی بر اساس اخبار قبلی وجود دارد؛ امری که در رونمایی روز گذشته به آن اشاره‌ای نشد.

در نتیجه چینش واقعی تسلیحات در این پرتابگرهای عمودی همچنان مورد سؤال است، اما در هر صورت نکته امیدبخش ماجرا استفاده از هر دو نوع موشک پدافند هوایی برد کوتاه و متوسط به بالا روی شناور شهید سلیمانی است.

در مورد نوع موشک کوتاه‌برد هم اطلاعات ضد و نقیضی در گزارش خبری رسانه ملی ارائه شد. اساساً موشک‌های سامانه زوبین با سامانه دزفول متفاوت‌اند چه از نظر شکل و چه از نظر برد. این‌که کدام مورد و به چه تعداد روی شناور شهید سلیمانی به‌کار گرفته شده همچنان مورد سؤال است. موشک سامانه دزفول در رزمایش سال گذشته به‌طور عملیاتی آزمایش و شلیک شد و با موفقیت هدف را در ارتفاع پایین منهدم کرد.

همان طور که در گزارش‌ها و اخبار قبلی تسنیم هم ذکر شده بود شناور شهید سلیمانی به 6 پرتابگر موشک کروز ضدکشتی مایل‌پرتاب مجهز شده است که تصور شد همگی از نوع قدیر با برد 300 کیلومتر باشد. اما در رونمایی از این شناور مشخص شد که 4 موشک برد بلند و دو موشک برد متوسط روی این شناور کار گذاشته شده است.

تا چند هفته پیش و قبل از مشاهده شناور موشک‌انداز سپر در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش که اخیراً به 8 موشک کروز مجهز شده است، سایر شناورهای رزمی کشور به 4 موشک از یک نوع مجهز بودند، البته شناور شهید رودکی با 8 موشک که در سال 1399 رونمایی شد هم قابل ذکر است اما این شناور در دسته پشتیبانی قرار می‌گیرد.

به‌گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، در شناور شهید سلیمانی موشک‌های برد 90 تا 700 کیلومتری قابل به‌کارگیری است. برد 90 مربوط به موشک نصیر است که 351 کیلوگرم جرم دارد و از سر جنگی 130کیلوگرمی بهره می‌برد. اما موشک برد 700کیلومتری نیروی دریایی سپاه هنوز رونمایی نشده است. البته در گزارش‌های خبری روز گذشته از موشک کروز برد 180 کیلومتر هم نام برده شد که نوع جدیدی از موشک‌های کروز در حدود ابعادی موشک‌های نصر/نصیر است و آن هم هنوز رسماً رونمایی نشده است.

شناور شهید سلیمانی به انواعی از توپ‌های کالیبر پایین در نقش دفاع هوایی لایه آخر هم مجهز است. 4 توپ 20میلی‌متری سه‌لوله چرخان خودکار یا کنترل از داخل شناور و یک قبضه توپ 30میلی‌متری تک‌لوله روی این شناور به‌کارگیری شده است.

دست‌کم 3 توپ نصب‌شده جلوی شناور هر یک دارای سامانه اپتیکی مختص خود هستند که در کنترل آتش سلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌کمک کنترل آتش، احتمال اصابت شلیکهای این توپها به هدف بسیار بالاتر می‌رود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12350

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب