عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نجواخبر»:

چرا سیستم حمل و نقل ریلیِ قدرتمند نداریم؟

چرا سیستم حمل و نقل ریلیِ قدرتمند نداریم؟
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تشریح وضعیت حمل و نقل ریلی کشور پرداخت و گفت: در سیستم حمل و نقل ریلی بسیار عقب هستیم، بسیارضعیف عمل کرده ایم، تکنولوژی بسیار ضعیفی هم داریم و حرکت قطارها بسیار کند است.

علیرضا پاک فطرت با تاکید بر اینکه توسعه یک کشور ابزارهای متعددی نیاز دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سیستم حمل‌ونقل است؛ به خبرنگار نجواخبر گفت: در ایران که طول و عرض گسترده‌ای دارد، سیستم حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی با اعلام اینکه دولت هم اعتبار لازم را ندارد که بخواهد روی سیستم حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کند گفت: در این شرایط کار بسیاری خوبی است که بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی شود و بهتر آن است که مجموعه‌های بزرگ با پشتوانه قوی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه‌های بزرگی مانند فولادسازی ها، مجتمع‌های مس و پتروشیمی‌ها که هم بیشتر از سیستم حمل‌ونقل استفاده می‌کنند و هم توان مالی قابل توجهی دارند، باید در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی نقش آفرینی کنند.
وی با اشاره به احداث خطوط ریلی ۷۲ کیلومتری در منطقه سیرجان گفت: خوشبختانه گل گهر توانسته با توان مالی قابل توجهی که دارد، قراردادی ببندد که سیستم حمل‌ونقل ریلی را توسعه بدهد و در آن تحول به وجود بیاورند.
پاک فطرت با انتقاد ازکارشکنی‌ها و بروکراسی اداری که مانع انجام فعالیت بخش خصوصی می‌شود گفت: دولت باید در این شرایط که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند، تسهیل‌گر باشد.
وی از دولت خواست به بخش خصوصی به خاطر سرمایه‌گذاری در زیرساختهای کشور امتیاز بدهد و گفت: دولت باید با شرکتهای بزرگی که در زمینه‌های زیرساختی همچون حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری می‌کنند، تعامل کند. دولت باید با حمایت گسترده به بخش خصوصی اجازه نقش آفرینی بدهد و حتی امتیازهای ویژه‌ای برای این بخش‌ها در نظر بگیرد تا سیستم حمل‌ونقل ریلی، هوایی یا جاده‌ای را تقویت کنند.
وی با تاکید بر اینکه ارزانترین و سالمترین سیستم حمل‌ونقل به ویژه در بحث بار، سیستم حمل‌ونقل ریلی است گفت: به خصوص در کشور ما که ساخت خطوط ریلی بسیار آسان و مقرون به صرفه و ماندگار است.
نماینده شیراز با اشاره به اینکه زمینهای ایران، زمین‌های بسیار سختی است گفت: در ایران مانند کشورهای کره جنوبی یا ژاپن، زمین باتلاقی نداریم که بخواهیم پل بزنیم و ریل را از روی پل عبور بدهیم یا زیرسازی بسیار محکمی نمی‌خواهد، زیرا زمین‌های ایران سفت و سخت است.
وی با اعلام اینکه مصالح به وفور در کشورمان وجود دارد گفت: فقط یک فناوری ساخت واگن می‌خواهیم که یا باید بتوانیم واگن را بسازیم یا اجازه دهیم وارد شود تا از بحران حوادث و سوانح جاده‌ای و کمبود امکانات رهایی پیدا کنیم.
پاک فطرت با اشاره به اینکه وقتی سیستم حمل‌ونقل در کشورمان ارزان شد، کالایی هم که قرار باشد به دست مصرف کننده برسد، ارزان خواهد شد گفت: امروزه حدود ۳۰ درصد قیمت یک جنس متاثر از قیمت حمل‌ونقل است که می‌شود آن را به ۱۰ درصد کاهش داد، به شرط آنکه سیستم حمل‌ونقل ریلی مناسب و سریعی داشته باشیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12374

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب