عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «نجواخبر»:

انتقاد به سیستم یارانه‌های نقدی/ چطور قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ بازگردد؟

انتقاد به سیستم یارانه‌های نقدی/ چطور قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ بازگردد؟
جبار کوچکی نژاد گفت: قرار بود که اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند، پوشش بیمه سلامت داشته باشد و کالاهای اساسی مردم را توسط کارت الکترونیکی تامین کند که متاسفانه اینها برآورده نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از اینکه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون مطالعه و بررسی عواقب آن حذف کرد؛ به خبرنگار نجواخبر گفت: قرار بود قیمت‌ها گران نشود که شد، قرار بود کارت الکترونیکی داده شود که زیر ساخت آن آماده نیست، بدتر آنکه با دادن یارانه به مردم، نه تنها سفره‌های مردم در اثر گرانی خالی شده، بلکه شاهد بحران نقدینگی هستیم.

جبار کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه دولت اصرار داشت از ابتدای سال ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و در برابر انتقادها اصرار می‌کرد که هیچ اثری بر قیمت‌ها نمی‌گذارد گفت: قرار بود که اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند، پوشش بیمه سلامت داشته باشد و کالاهای اساسی مردم را توسط کارت الکترونیکی تأمین کند که متأسفانه اینها برآورده نشده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود دولت در کارت الکترونیکی به صورت ماهیانه پول شارژ کند گفت: قرار بود مردم با آن کارت الکترونیکی کالاهای اساسی را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کنند تا بحران قیمت‌ها رخ ندهد که متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

نماینده رشت در مجلس در خصوص دلایل اجرا نشدن کارت الکترونیکی گفت: مشاهده کردیم که دولت برای دو ماه یارانه به حساب خانوارها واریز کرد و قول داد که برای ماه سوم کارت الکترونیکی فعال شود، اما دولت وقتی وارد فاز عملیاتی وعده‌اش شد، به این واقعیت پی برد که زیرساختهای لازم برای اجرای این پروژه وجود ندارد و کار متوقف ماند.

وی با یادآوری اینکه قرار بود در قالب کارت الکترونیکی کالای اساسی به قیمت سابق به مردم داده شود و تفاوت آن به تولیدکننده پرداخت شود گفت: بدلیل اینکه زیر ساخت‌ها آماده نبود، دولت در اجرای این وعده موفق نشد و در نتیجه آشفته بازار گرانی رقم خورد.

وی با انتقاد از پرداخت پول نقد به مردم گفت: این یارانه برای آن است که مردم کالاهای اساسی تهیه کنند، اما تجربه گذشته نشان داده که مردم هرگز پول نقد را برای هدفی که تعیین شده، هزینه نمی‌کنند.

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه وقتی یارانه به کارت‌های الکترونیکی واریز می‌شود، مردم باید با تمام مبلغ یارانه تخصیص داده شده، کالاهای اساسی تهیه کنند گفت: مردم پول یارانه را در بسیاری از موارد که جزو ضروریات زندگی آن‌ها نیست هزینه می‌کنند و هنگامی که برای خرید کالای اساسی می‌روند، باید همه چیز را گران بخرند و در این صورت نسبت به گرانی‌ها معترض هستند.

وی در ادامه گفت: پول نقد تورم ایجاد می‌کند و بحران نقدینگی آسیب جدی به اقتصاد می‌زند در حالی که می‌بایست با این نقدینگی اقتصاد و معیشت مردم مدیریت شود؛ در نتیجه شاهد هستیم که دهک‌های پایین جامعه روز به روز بیشتر به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه شنیده شده دولت بدنبال بازگرداندان ارز ۴۲۰۰ تومانی است گفت: بهتر است در این مورد از دولت سؤال کنید، زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی را دولت حذف کرده و اصرار داشته که بحران قیمتی نخواهیم داشت و تنها چند قلم انگشت شمار کالاها گران می‌شود در حالی که امروزه کالایی نیست که در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران نشده باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1244

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.