در گفتگو با «نجواخبر» مطرح شد؛

انتقاد از سیاست زدگی در اقتصاد/ بار تصمیمات غلط بر دوش فقرا و محرومان

انتقاد از سیاست زدگی در اقتصاد/ بار تصمیمات غلط بر دوش فقرا و محرومان
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از بحران های اقتصادی گفت: دولت باید از حرکتهای ذوقی، سلیقه ای و پوپولیستی فاصله بگیرد و اقتصاد را به عنوان یک علم که بتواند راهبرد اقتصادی ایران را مدیریت کند، در دستور کار قرار دهد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با تاکید بر اینکه دولت باید اقتصاد را به عنوان ابزاری کارآمد برای حل مشکلات بکار گیرد، به خبرنگار نجواخبر گفت: دولت باید به دنبال این باشد که افراد جناحی را بدون دانش و علم مرتبط به کار نگیرد، از بازی‌های سیاسی فاصله گرفته و به سوی تصمیمات و اقدامات صرف علمی حرکت کند.
وی با انتقاد از خلق پول که با هدف تأمین کسری بودجه دولت صورت می‌گیرد گفت: خلق پول پرقدرت بدون پشتوانه، عامل تورم است و باعث برهم خوردن تعادل اقتصادی می‌شود.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: خلق پول پرقدرت بدون پشتوانه باعث تضعیف هرچه‌بیشتر محرومان و دهک‌های پایین جامعه می‌شود ضمن اینکه افزایش شکاف طبقاتی را به همراه دارد.
وی از دولت خواست به اقتصاد به عنوان یک علم نگاه کند نه ابزار پیشبرد اهداف پوپولیستی سیاسی و جناحی و گفت: هنگامی که دولت از اقتصاد به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف پوپولیستی خود در هر موضوعی سواستفاده می‌کند، بحران‌های عجیبی را رقم می‌زند.
صادقی در ادامه گفت: دولت ارز۴۲۰۰ تومانی را با هدف مدیریت اقتصاد حذف کرد، اما آن را به عنوان یک کالا در بازار به فروش رساند و قرار شد تفاوت آن را بین دهک‌های جامعه بازتوزیع کند، اما ملاحظه می‌کنیم که این تصمیم وعدم مدیریت صحیح، به بزرگترین شوک تورمی در سراسر کشور منجر شد.
صادقی با هشدار نسبت به اینکه گرانی، تورم، بی‌ثباتی در قیمت ها، ناتوانی در کنترل بازار، تصمیمات خلق‌الساعه و بسیاری رویکردهای پوپولیستی دیگر نشان می‌دهد که مدیریت توانمند اقتصاد در دستور کار نیست؛ گفت: امروزه مشاهده می‌کنیم که با رفتن یک دولت و آمدن دولت دیگر، اقتصاد زیر و رو می‌شود و تاوان این همه سومدیریت و رفتارهای سلیقه‌ای را مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه می‌دهند.
وی در ارتباط با افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان گفت: افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان یک روال است که همیشه در ابتدای سال تصمیم افزایش گرفته می‌شود و باید به سرعت اجرا شود، اما دیدیم که امسال، تصمیم افزایش حقوق در ابتدای سال گرفته شد، اما تبعات آن ۶ ماه ادامه داشت.
این فعال صنفی بازنشستگان از نبود یک هماهنگی در ساختار دولت خبر داد و گفت: متأسفانه ریتم متوازنی در سیاستهای اقتصادی، اجتماعی، بین‌المللی، فرهنگی و… دولت وجود ندارد و به جرأت می‌توان ابراز نگرانی کرد که تاوان این همه آشفتگی در مدیریت را مردم می‌دهند.
صادقی با بیان اینکه نباید تمام تصمیات به سود سرمایه‌داران باشد؛ گفت: هرچقدر سفره فقرا، کارگران، بازنشستگان و دهک‌های پایین جامعه خالی‌تر و کمرنگ‌تر می‌شود، سفره دلالان، واسطه‌ها و سرمایه‌داران پررنگتر و جیب‌هایشان پرتر می‌شود.
وی با اعلام اینکه ظرف یک سال گذشته فقر مطلق از ۲۵ به ۳۰ درصد رسیده است گفت: واقعیت امر این است که به گونه‌ای عمل شده که معادلات اقتصادی به زیان مردم و دهک‌های پایین جامعه تمام میشود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12555

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.