اعتراض به دعوت از بن سلمان برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس

اعتراض به دعوت از بن سلمان برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس
دعوت از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم، با موجی از اعتراض فعالان حقوق بشر روبه‌رو شده است.

به گزارش نجوا خبر، بر اساس برآورد سازمان سی‌آی‌ای (CIA)، محمد بن سلمان اجازه قتل و قطعه قطعه کردن جمال خاشقجی را در سال ۲۰۱۸ صادر کرده است.

خاشقجی از روزنامه‌نگاران منتقد محمد بن سلمان بود که در واشنگتن پست کار می‌کرد و در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

محمد بن سلمان دست داشتن در قتل جمال خاشقجی را تکذیب کرده است.

اما او از زمان قتل خاشقجی در دنیای غرب به انزوا کشیده شد و اگر در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم شرکت کند، نخستین سفرش به بریتانیا از زمان قتل جمال خاشقجی خواهد بود.

یکی از سخنگویان سفارت عربستان در لندن تأیید کرد که محمد بن سلمان به لندن خواهد آمد.

اما هنوز روشن نیست که آیا او در مراسم خاکسپاری نیز شرکت خواهد کرد یا نه.

این مراسم قرار است روز دوشنبه برگزار شود.

به گزارش بی.بی.سی، در چهار سالی که از قتل جمال خاشقجی گذشته تا امروز بارها فعالان حقوق بشر در لندن تجمع‌هایی علیه محمد بن سلمان برگزار کرده‌اند.

خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی گفت که دعوت از محمد بن سلمان، لکه‌ای بر خاطره ملکه الیزابت دوم خواهد بود.

جنگیز از مقام‌های بریتانیایی خواست که به محض ورود محمد بن سلمان به این کشور، او را دستگیر کنند.

او در عین حال ابراز تردید کرد که مقام‌های بریتانیایی هرگز حاضر شوند محمد بن سلمان را دستگیر کنند.

گروه «کمپین علیه تجارت اسلحه» (CAAT) که مقرش در لندن قرار دارد، عربستان و دیگر حاکمان عرب خلیج فارس را متهم کرد که در تلاشند تا از مراسم خاکسپاری ملکه برای رفع و رجوع کردن اتهام نقض حقوق بشر استفاده کنند.

علاوه بر محمد بن سلمان، شیخ تمیم امیر قطر، محمد بن زاید رئیس امارات و سلمان بن حمد پادشاه بحرین، از جمله مدعوین مراسم خاکسپاری ملکه هستند که همگی به شکل گسترده‌ای به نقض حقوق بشر متهمند.

گروه «کمپین علیه تجارت اسلحه» تخمین زده که از آغاز جنگ یمن، بریتانیا به عربستان و متحدانش در ائتلافی که تشکیل داده، بیش از ۲۳ میلیارد دلار اسلحه فروخته است.

از سال ۲۰۱۷ که محمد بن سلمان در عربستان به عنوان ولیعهد معرفی شد، تعدادی از فعالان سیاسی عربستانی که به دنبال آزادی‌های سیاسی و مدنی هستند، به کلی ناپدید شده‌اند.

همچنین احکام بسیار سنگینی – گاه حتی برای پست‌های شبکه‌های اجتماعی – برای شهروندان عربستانی صادر شده است.

اخیرا یکی از دانشجویان عربستانی دانشگاه لیدز در انگلیس که برای دیدار خانواده‌اش به کشورش سفر کرده بود، به دلیل توییت‌هایش به ۳۴ سال زندان محکوم شد.

در ماه مارس سال ۲۰۲۲ نیز در عربستان در یک روز ۸۱ نفر با اتهامات سیاسی اعدام شدند. اکثریت اعدام‌شدگان از شیعیان مخالف محمد بن سلمان بودند.

در عین حال همزمان با این تحولات، محمد بن سلمان یک برنامه آزادسازی اجتماعی را نیز آغاز کرده و اجازه داده که در عربستان، سینماها باز شوند.

همچنین او به زنان اجازه رانندگی داده است؛ ممنوعیت منحصربه‌فردی که دهه‌هاست در کشور عربستان اجرا می‌شد.

عربستان به رغم اینکه یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و در آن سلطنت مطلقه حاکم است، به عنوان یکی از متحدان کلیدی غرب در منطقه ایفای نقش می‌کند.

این کشور از مهم‌ترین خریداران تسلیحات نظامی غرب است و بسیاری از شهروندان کشورهای غربی نیز در این کشور کار و زندگی می‌کنند.

ضمن اینکه این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان نیز برای بازار انرژی و اقتصاد جهانی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12567

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب