نمایندگان با تحقیق و تفحص از جهاد کشاورزی گلستان موافقت نکردند +علت

نمایندگان با تحقیق و تفحص از جهاد کشاورزی گلستان موافقت نکردند +علت
نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، با اجرای این تحقیق و تفحص موافقت نکردند.

به گزارش نجواخبر، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 29 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان (از سال 92 تا 1400) با انجام این تحقیق و تفحص با 102 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت نکردند.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح روند رسیدگی به این تقاضا در کمیسیون گفت: از موضوعات مهمی که باعث این تقاضا از سوی نمایندگان مجلس شد، توزیع اعتبارات درباره منابع آب و خاک، بررسی تأییدیه پروژه‌های شرکت‌های مشابه، بررسی مناقصه‌ها، هدررفت بیت‌المال، چگونگی تقسیم بذر گندم، عدم نظارت بر تأمین آب و اراضی شیب‌دار، دریافت یارانه غیرمجاز و موضوع سوخت بوده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس در ادامه با بیان اینکه استان گلستان یکی از مهم‌ترین استان های کشاورزی کشور است که در تأمین مواد غذایی نقش اساسی دارد، عنوان کرد: گلستان جزء معدود استان‌هایی است که دانشگاه تخصصی کشاورزی دارد و 50 درصد مردم آن در حوزه کشاورزی فعالیت دارند اما مشکلات عدیده باعث درخواست بررسی تحقیق و تفحص از سال 92 تا 1400 از سازمان جهاد کشاورزی این استان شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات این استان در حوزه کشاورزی بیان داشت: جاده‌های بین مزارع هنوز شرایط نامساعدی دارد و سوخت ماشین آلات کشاورزی قاچاق می‌شود، از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی این استان به طرح الگوی کشت توجهی نکرده و با وجود کمبود آب، به سیستم‌های آبیاری نیز توجه نشده و طرح‌های گلخانه‌ای نیز تحقق نشده است. همچنین سمپاشی بی‌رویه و استفاده از سموم بی‌کیفیت از دیگر مسائلی است که باعث درخواست این تحقیق و تفحص شده است.

در ادامه نشست امروز؛ امانقلیچ شادمهر به عنوان متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از سال ۱۳۹۲ تا 1400، ضمن تشکر از نیکزاد نایب رئیس مجلس به دلیل سفر به گنبدکاووس و تصویب مصوباتی برای توسعه حوزه انتخابیه خود، در توضیح ضرورت انجام این تحقیق و تفحص، عنوان کرد: جهاد کشاورزی که نام مبارک جهاد را یدک می‌کشد، وظیفه جهادی حمایت از کشاورزان و دامداران را به عهده دارد اما امروز کشاورزان و دامداران هیچ خدمتی از این دستگاه عریض و طویل نمی‌بینند.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس با بیان اینکه استان گلستان رتبه اول تا پنجم، 5 محصول استراتژیک در کشور را داشت ولی امروز جایگاه خود را از دست داده است، گفت: متأسفانه در سایه بی کفایتی جهاد کشاورزی در بسیاری از مسائل عقب مانده‌ایم و شاهد سیاست های غلط، آمارهای کذب و رانت بازی مسئولان ناکارآمد جهاد کشاورزی استان گلستان هستیم.

وی هدر دادن بیت المال، اعمال قراردادهای صوری و کذایی، اختلاس، زد و بند، قاچاق، ظن کاری 235 هکتاری و ایجاد رانت و استخدام فامیل و خویشاوندان را از جمله تخلفات جهاد کشاورزی استان گلستان برشمرد.

شادمهر توزیع ناعادلانه نهاده های دامی و سواستفاده از تخصیص نهاده‌ها را یکی از محورهای این تحقیق و تفحص عنوان و اضافه کرد: با وجود ممنوعیت صدور مجوزها و محروم بودن دیگر طبقات، صدور جواز غیرقانونی برای برخی کشاورزان انجام شده و همچنین واگذاری 700 هکتار اراضی کشاورزی به دستور این نهاد صادر شده است.

وی تبدیل کاربری مکانهایی از مسکونی و تجاری به صنعتی و تخصیص منابع تسهیلاتی به صورت صوری به افراد خاص را از دیگر تخلفات جهاد کشاورزی استان گلستان برشمرد و ادامه داد: تخطی از قوانین زیست محیطی در صدور مجوز و ایجاد آلایندگی در استان از جمله دیگر تخلفات جهاد کشاورزی به شمار می‌آید.

نماینده مردم گنبدکاووس هدر دادن بیت المال و تخلفات آشکار و تاراج بردن بیت المال در مرتع اینچه برون و گنبدکاووس را یکی دیگر از تخلفات جهاد کشاورزی دانست و برگزاری مناقصه صوری را از دیگر موارد مورد ابهام برشمرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12647

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.