سایت اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در اکثر اپراتورها فیلتر شد

سایت اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در اکثر اپراتورها فیلتر شد
پس از جدی شدن ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، سایت این شرکت روی اکثر اپراتورهای همراه و ثابت فیلتر شده است.

به گزارش نجواخبر، سایت دیجیاتو نوشته است که بررسی‌های این سایت نشان می‌دهد پس از جدی شدن ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، سایت این شرکت روی اکثر اپراتورهای همراه و ثابت فیلتر شده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات در واکنش به احتمال ارائه اینترنت ماهواره‌ای، آن را بعید دانسته بود.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و شرکت استارلینک در پاسخ به توییت وزیر خارجه آمریکا درباره صدور مجوز توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای مردم ایران، نوشت که در حال فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران است.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد از شب گذشته، امکان دسترسی به وبسایت استارلینک بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی پی روی بسیاری از اپراتورهای موبایل و ثابت ممکن نیست. به نظر می‌رسد این اولین اقدام وزارت ارتباطات برای مقابله با فراگیری اینترنت ماهواره‌ای در ایران است تا امکان ثبت سفارش وجود نداشته باشد.

با وجود وعده ماسک برای فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران، دریافت این سرویس نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری است و مشخص نیست این تجهیزات چگونه به کشور منتقل خواهد شد.

وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، گفت: «شورای عالی فضای مجازی برای اپراتورهایی که بخواهند به طور قانونی سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند، قواعد و مقرراتی تنظیم کرده است. شرکت‌های خواهان مجوز نیز بایستی این موارد را در نظر بگیرند. براساس قواعد بین‌المللی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای بایستی قواعد اینترنتی کشورها را رعایت کنند.»

زارع‌پور همچنین ارائه این سرویس در آینده‌ای نزدیک را بعید دانسته بود چرا که به اعتقاد وی، سرویس‌های استارلینک کامل نیست.

گفتنی است شب گذشته آمریکا به برخی شرکت‌های تکنولوژی برای ارائه خدمات در ایران مجوز داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مجوز عمومی را آپدیت کرده که به شرکت‌های تکنولوژی اجازه می‌دهد خدمات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های اداری، ویدیو کنفرانس و از همه مهم‌تر، «خدمات ابری» را در ایران ارائه دهند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12712

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.