برنامه‌هایی برای بازاجتماعی کردن زندانیان

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون آمار اعزام به کار در زندان های کرمانشاه ۴۸۶ نفر، اشتغال کارگاهی ۲۸۶ نفر و اشتغال نشسته ۳۷۳ نفر است.

به گزارش نجوا خبر، بازسازگاری اجتماعی زندانیان در دوران تحول و تعالی به‌منظور اصلاح و تربیت مددجویان بوده و برهمین اساس حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی جزو برنامه‌هایی است که در دستگاه قضا دنبال می‌شود. اشتغال زندانیان تأثیر مستقیم در اصلاح مجرمان و کاهش زمینه‌های ارتکاب جرایم دارد به طوری که در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه اصلاح و تربیت واقعی از مسیر توسعه اشتغال زندانیان می‌گذرد بنابراین هر کجا اشتغال زندانیان توسعه یابد، نرخ بازگشت مجدد به زندان نیز کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است که مهم‌ترین بستر برای اصلاح و تربیت در زندان بحث توسعه اشتغال اعم از اشتغال مولد و اشتغال نشسته است که این موضوع با جدیت در قوه قضائیه دنبال می‌شود و این امر در بازسازگاری اجتماعی افراد زندانی تأثیر گذار است.

در همین راستا توسعه و گسترش حرفه آموزی و اشتغال زندانیان در دوره حبس الزامی است به همین منظور یکی از راهکارهای بازسازی شخصیتی زندانیان و حمایت از خانواده زندانیان حرفه آموزی بوده؛ بنابراین باید در کنار اشتغال، بحث حرفه آموزی زندانیان در اولویت قرار گیرد زیرا اشتغال زندانیان و حمایت از خانواده‌های آنان ضروری است با ایجاد درآمد پایدار و دستمزد ناشی از فعالیت های اشتغالزایی بخشی از سبد هزینه خانواده‌ها تأمین می‌شود.

توسعه اشتغال زندانیان، حمایت از خانواده زندانیان و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی به‌ویژه پابندهای الکترونیک نتایج خوبی در اصلاح مجرمان و بازگشت زندانیان به جامعه را به دنبال خواهد داشت؛ برهمین اساس با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها، توسعه اشتغال در زندان‌ها گسترش پیدا کرده است.

در همین راستا محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در مراسم « تفاهم‌نامه همدلی، هم‌افزایی و توسعه اشتغال» که در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد گفت که در جهت ایجاد اشتغال مولّد و پایدار برای زندانیان، قوه قضائیه در دوران فعلی بصورت کاملاً عملیاتی در مسیر تحول و تعالی و اجرای سند تحول قضائی گام برداشته و این گام هم شتابان است. بنابراین ما باید به سرعت در این مسیر حرکت کنیم. یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در این چارچوب، توسعه حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان و توجه به خانواده آنان است. تعامل هرچه بیشتر با بنیاد تعاون زندانیان نیز در این راستا خواهد بود.

اشتغال ۴۸۶ نفر از مددجویان در زندان‌های استان کرمانشاه
پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت اشتغال مددجویان در زندان های کرمانشاه اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون آمار اعزام به کار در زندان های کرمانشاه ۴۸۶ نفر، اشتغال کارگاهی ۲۸۶ نفر و اشتغال نشسته ۳۷۳ نفر است، همچنین در کارگاه‌های اشتغال و صنایع دستی بندنسوان زندان کرمانشاه نیز مددجویان زن مشغول به کارند.

کارگاه‌های اشتغال و صنایع دستی بندنسوان
کارگاه تولید مبل در کانون اصلاح و تربیت استان کرمانشاه
وی افزود: در راستای اولویت سازمان زندانهای کشور در سال ۱۴۰۱ باتوجه به ایجاد اشتغال و کارگاه‌های مختلف برای مددجویان در زندان‌های استان کرمانشاه با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید مبلمان خانگی و اداری در کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه با آموزش و و به کارگیری مددجویان نوجوان توانسته در راستای صنعت تولید مبل استادکارانی حرفه‌ای را به جامعه بازگردانده و راهی بازار کار کند.

توسلی زاده گفت: همچنین در کانون اصلاح و تربیت استان به مددجویان آموزش های لازم برای تولید مبل و مصنوعات چوبی ارائه می‌شود تا بعد از آزادی زمینه آشتغال آنها در جامعه فراهم شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12755

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب