نظر رئیس کمیسیون حقوق قضایی مجلس در مورد مرگ مهسا امینی/ با بدحجاب باید به عنوان مجرم برخورد شود

نظر رئیس کمیسیون حقوق قضایی مجلس در مورد مرگ مهسا امینی/ با بدحجاب باید به عنوان مجرم برخورد شود
موسی غضنفرآبادی گفت: هنگام برخورد با مجرم نباید تبعیض قایل شویم.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، مهسا امینی در حالی جان خود را از دست داد که بدلیل بدحجابی دستگیر و به اداره منکرات منتقل شد. اما این جان باختن نقطه آغاز یک بحران شد؛ در این شرایط سؤالی که اذهان عمومی را درگیر کرده این است که بهتر نیست وظیقه مقابله با بدحجابی را از گشت ارشاد نیروی انتظامی بگیریم و به دستگاه‌های دیگری همچون ستاد امر به معروف یا نهی از منکر، سازمان تبلیغات اسلامی یا دیگر دستگاه‌های فرهنگی بدهیم، دستگاه‌هایی که اعتبارات قابل توجهی در بودجه دارند، اما عملکرد قابل توجهی ارائه نمی‌دهند؟ بهتر نیست یگانی تشکیل بدهیم که در بحث حجاب ورود کند و نیروی انتظامی از این مقوله خارج شود؟

برای پاسخ به این چالش به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا در این خصوص نظرات آنها را جویا شویم، اما بسیاری از نمایندگان حاضر نشدند به این مسئله ورود کنند؛ موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی قضائی مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار نظر کرد و گفت: وظیفه نیروی انتظامی بر اساس ماده 8 قانون نیروی انتظامی این است که از منکرات جلوگیری کند، اینکه عنوانش گشت ارشاد یا هر عنوان دیگری باشد به هیچ عنوان مهم نیست، بلکه مهم این است که نیروی انتظامی براساس تخلفاتی که صورت می‌گیرد، باید اقدام کند و واکنش مناسب نشان دهد.

نماینده مردم بم درمجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که ابتدا باید تکلیف خود را با نیروی انتظامی و مسئولیتی که دارد مشخص کنیم گفت: جدی ترین سؤال این است که نیروی انتظامی باید در این زمینه ورود کند یا نکند؟ به اینکه پس از بازداشت بدحجاب، او را ارشاد کند یا نکند، کاری ندارم، زیرا این یک بحث فرهنگی است، اما وقتی جرمی اتفاق می‌افتد، نیروی انتظامی مکلف است با مجرم برخورد کند و نسبت به جلوگیری از جرم اقدام کند.

وی در خصوص بیانیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: کاری ندارم که نیروی انتظامی بد حجاب را بنشاند و ارشاد کنند، حتی شاید نیازی به ارشاد نداشته باشد، اما کسی که بر اساس تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی در معابر عمومی بدون حجاب شرعی ظاهر می‌شود، این فرد مجرم است و باید از جرم جلوگیری شود.

غضنفرآبادی در واکنش به اینکه بهتر نیست مسئولیت گشت ارشاد را به دستگاه دیگری بسپاریم گفت: هنگامی که بحث قانون پیش می‌آید، نباید احساسات را درگیر کنیم. ستاد امر به معروف و نهی از منکر یا سازمان تبلیغات اسلامی یک جایگاه دارد و نیروی انتظامی یک جایگاه دیگری دارد. اگر نیروی انتظامی قرار باشد چشمش را نسبت به برخی جرایم ببندد و نسبت به برخی مسائل سلیقه‌ای اقدام کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نیروی انتظامی باید وظیفه خودش را به تمامی انجام دهد و هیچ فرقی هم نمی‌کند که در مقابل چه جرمی واکنش نشان می‌دهد، تفاوتی ندارد که در موضوع سرقت یا عبور از چراغ قرمز باشد یا موضوع دیگری.

رئیس کمیسیون حقوقی قضائی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که کلمه آزادی را تفسیر به رأی می‌کنند گفت: مردم می‌خواهند آزاد باشند، چرا جلوی راننده‌ای را می‌گیریم که می‌خواهد از چراغ قرمز عبور کند؟ چرا به یک راننده اجازه نمی‌دهیم با سرعت بیش از 120 کیلومتر در اتوبانها رانندگی کند؟ مردم می‌خواهند آزاد باشند، چرا جلوی سارق را می‌گیریم یا چرا سازمان تعزیرات جلوی گران فروش را می‌گیرد؟ مردم می‌خواهند ازاد باشند، چرا اختلاسگر را دستگیر می‌کنیم و به زندان می‌اندازیم؟

وی در خصوص اینکه گفته شده مهسا کریمی مشکل جسمی داشته و تحت فشار جان باخته است گفت: واکنش‌ها منطقی نیست. شاید اختلاسگر هم وقتی دستگیر شد، تحت فشار روحی روانی قرار بگیرد، سکته کند و خانواده اختلاسگر نیز ناراحت می‌شوند.

غضنفر آبادی با تاکید بر اینکه برخورد با مجرم فرقی نمی‌کند گفت: سارق هم خانواده دارد، معتاد هم خانواده دارد، اختلاسگر هم خانواده دارد و همه اینها هنگام بازداشت ناراحت می‌شوند. اتفاقا استرس و فشار روحی روانی که به اختلاسگر و رشوه گیر وارد می‌شود، 100درصد بیشتر از کسی است که بدحجاب است. بنابراین هنگام برخورد با مجرم نباید تبعیض قایل شویم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12760

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب