اختصاصی؛

بازهم رویافروشی VAR: این فناوری به ایران نمی‌آید!

بازهم رویافروشی VAR: این فناوری به ایران نمی‌آید!
در فاصله کوتاه باقی مانده تا شروع مسابقات بیست و دومین فصل لیگ برتر فوتبال، مشخص شد که فناوری کمک داور ویدویی در این فصل هم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، روز گذشته بیست و دومین فصل از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران قرعه کشی شد و 16 تیم حاضر در این مسابقات با رقبایشان آشنا شدند. یکی از موضوعات قابل توجه پیش از شروع این رقابت‌ها، استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی توسط فدراسیون فوتبال بوده است.

میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که لیگ بیست و دوم با فناوری VAR برگزار شود اما رئیس کمیته داوران اعلام کرد که چنین اقدامی برای لیگ امسال عملی نمی‌شود.

وعده سرپرست فدراسیون فوتبال

سرپرست فدراسیون فوتبال درباره امکان استفاده از این فناوری در فصل جدید مسابقات لیگ برتر گفت: "اجازه بدهیم بحث‌هایی مانند داوری بین مدیران حل شود و به زمین کشیده نشود. به دنبال این هستیم که زمینه استفاده از VAR امسال فراهم شود اما فکر نمی‌کنم به نیم فصل برسد." او در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سؤال که آیا فوتبال ایران می‌تواند VAR را فراهم کند؟ گفت: "خدا کند که این‌طور شود."

صدای اعتراض استقلال و پرسپولیس

افشین پیروانی پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: ان‌شاءالله که اتفاقات خوبی برای همه تیم‌ها بیفتد، شروع لیگ خوبی داشته باشیم و البته کمبودهای سال قبل جبران شود. در فصل گذشته داوری و سیستم‌های رادیویی داوران با مشکل مواجه بود. VAR را هم که ممکن است تا سال‌ها نداشته باشیم، البته قول‌هایی داده می‌شود، ولی هنوز عملی نشده است. امیدوارم کیفیت چمن‌ها و ورزشگاه‌ها مساعد شود تا مسابقات خوبی را شاهد باشیم.

بیژن طاهری، سرپرست استقلال درباره بحث‌هایی که پیرامون ورود تکنولوژی VAR به فوتبال ایران شده نیز این صحبت‌ها را به زبان آورد: "شک نکنید که ورود چنین تکنولوژی‌هایی به سود فوتبال ما است و باید در مسیری قرار بگیریم که فوتبال‌ما هر روزرشد کند. ما فصل قبل در داوری با مشکلاتی مواجه شدیم که اگر VAR وجود داشت تنش‌ها کمتر می‌شد و ما در برخی بازی‌ها به حق مان می‌رسیدیم. این تکنولوژی نه فقط به سود ما بلکه به سود کل فوتبال است ودیگر تیم‌ها هم از آن نفع می‌برند. امیدوارم این موضوع در فدراسیون فوتبال حل‌وفصل شود و روزی برسد که همه ورزشگاه‌ها ما دارای چنین تکنولوژی باشند و بتوانند از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده کنند تا تنش‌ها در فوتبال کم شود وحقی ضایع نشود."

آب پاکی افشاریان

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اما آب پاکی را در این باره روی دست فوتبال دوستان ریخت. او صراحتا اعلام کرد که امکان استفاده از این فناوری در فصل جدید لیگ برتر فوتبال هم وجود ندارد. افشاریان در خصوص راه‌اندازی VAR در فوتبال تاجیکستان گفت: "این یک هشدار برای ما خواهد بود. پروسه‌هایی را آغاز کردیم تا این اتفاق بیافتد، البته این مسئله به رقابت‌های فوتبال در فصل جاری نمی‌رسد و اگر بتوانیم فقط بحث آموزش را خواهیم داشت. واقعیت این است که هم داوران و هم فوتبال ایران به کمک‌داور ویدئویی نیاز دارند و باید این مهم هر چه زودتر محقق شود."

دوباره جنجال و شائبات داوری

عدم وجود فناوری‌ای که سال‌هاست در دنیای فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین وارد قاره آسیا هم شده است، تنها به عدم پیشرفت فوتبال ایران کمک می‌کند. در حالیکه هر فصل وعده‌های زیادی برای بکارگیری از VAR توسط مقامات فدراسیون مطرح می‌شود اما دیده شده که در نهایت این مسائل موجب ایجاد حواشی و شائبات در مسابقات شده است. همین چند ماه پیش در جریان مسابقات لیگ برتر نبود این فناوری موجب می‌شد تا صحنه‌های مشکوک فراوان داوری باعث هرج‌ومرج و درگیری‌های بسیاری شود. اکنون که قرار است حداقل یک فصل دیگر از این فناوری بکار بگیریم، باز هم به نظر می‌رسد زیرساختی برای نصب و راه اندازی آن وجود ندارد و همین موجب می‌شود که برای فصل بعد هم امیدواری نداشته باشیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1277

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب