روایت معاون قرارگاه خاتم الانبیاء از نخستین‌ هدایت پهپاد در "والفجر۸"

روایت معاون قرارگاه خاتم الانبیاء از نخستین‌ هدایت پهپاد در
معاون قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) گفت: در عملیات والفجر هشت برای نخستین مرتبه از پهپاد برای بررسی و ارزیابی اجرای آتش توپخانه استفاده کردیم که نقش بسزایی در هدایت و اجرای آتش توپخانه در عملیات داشت.

به گزارش نجواخبر، سردار یعقوب زهدی معاون امور تخصصی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) در پیش نشست همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس با محوریت عملیات والفجر 8 طی سخنانی اظهار داشت: اوایل سال 64 بنده و شهید شفیع زاده توسط فرمانده سپاه احضار شدیم و متوجه شدیم چنین عملیاتی قرار است، اجرا شود. ما فهمیدیم که توپخانه نقش بسزایی در عملیات دارد و به ما گفتند سه روز اول عملیات متعلق به شماست.

وی افزود: در فصل زمستان زمین دو سوی اروندرود زیر آب می‌رفت و تردد فقط از طریق جاده میسر بود و این موضوع مانع از آن می‌شد تا ما بتوانیم به راحتی توپخانه را مستقر کنیم. برای استقرار توپخانه از نخلستان های کنار بهمنشیر استفاده کردیم و پدهایی ایجاد کردیم تا توپ‌ها را مستقر کنیم. از سوی دیگر جاده‌هایی ایجاد کردیم که با تغییر اندک به موضع استقرار توپخانه تبدیل می‌شد. همچنین جهاد سازندگی 1500 سنگر مستحکم برای ما ساخت که در برابر انفجار شدید مقاوم بود.

سردار زهدی ادامه داد: برآورد ما برای توپخانه 52 گردان بود که به 45 گردان تبدیل شد. 17 گردان خود سپاه داشت و 30 گردان هم از ارتش به ما مأمور شد. در این عملیات برای نخستین مرتبه توانستیم با استفاده از رادار و دوربین مسیر حرکت ناوچه‌های عراقی در خور عبدالله را ناامن کنیم تا جلوی اجرای آتش آن‌ها علیه نیروها را بگیریم.

وی تصریح کرد: همچنین در این عملیات برای نخستین مرتبه از پهپاد برای بررسی و ارزیابی اجرای آتش توپخانه استفاده کردیم که نقش بسزایی در هدایت و اجرای آتش توپخانه در عملیات داشت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12793

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.