یادداشت؛

مشکلات سد راه تولید: مانع گذاری یا مانع زدایی؟

مشکلات سد راه تولید: مانع گذاری یا مانع زدایی؟
عدم توجه به برخی از مشکلات جدی تولید مانند عدم برخورداری از تسهیلات بانکی، تحریمهای داخلی و خارجی موجب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان از ادامه کار دلسرد شوند.

خبرگزاری کار ایران( ایلنا) در راستای عمل به رسالت رسانه‌ای و حرفه‌ای خود سعی کرده است همواره در کنار کارگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان قرار گیرد. بر اساس گزارش‌های میدانی خبرنگاران ایلنا، اکثریت تولیدکنندگان با مشکلاتی مانند گرانی مواد اولیه، کمبود مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز، مالیات و ... رو به‌رو هستند. اما مسئله‌ای که بیش از سایر موارد آنها را با چالش مواجه کرده است؛ عدم توجه به برخی از مشکلات جدی تولید مانند عدم برخورداری از تسهیلات بانکی، تحریمهای داخلی و خارجی است. در این بین برخی از مسئولان ذی ربط نسبت به حل مشکلات و خواسته‌های کار افرینان و تولیدکنندگان بی توجه بوده و چه بسا با تصمیمات خلق الساعه و بدون کارشناسی نهادهای مربوطه، به مانند مانعی جدی برای تولیدکنندگان عمل می‌کنند.

باید توجه کرد که شهرکهای صنعتی در کنار همه چالشها و مشکلات موجود، نیاز مبرم به پیگیری و رسیدگی دارند تا بتوانند ضمن ادامه فعالیت به توسعه تولید نیز بپردازند. تولیدکنندگان تقاضای حمایت جدی از سوی بانکها و مسئولان دارند قطعا این امر موجب افزایش اشتغال و رونق تولید و صادرات و در نتیجه رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

اشتغالزایی و حمایت از تولید نباید تنها در شعار سال خلاصه شود. بلکه نیاز است که در عمل نیز از فرمایشات مقام معظم رهبری تمکین و پیروی کرد. شهرک‌های صنعتی خارج از شهر از مشکلات آب و برق و حامل های انرژی گلایه مند هستند. تولیدکنندگان داخلی که قصد اسکان در این شهرکهای صنعتی را دارند با مشاهده این مشکلات از نقل مکان به این شهرکهای صنعتی منصرف می‌شوند.

باید توجه کرد که وضعیت تولید و اقتصاد کشور بحرانی است و بانکها برای حمایت از تولیدکنندگان به جای بنگاه داری با ارائه تسهیلات مسیر تولید را هموار کنند.

مشاهدات میدانی خبرگزاری ایلنا از تعدیل نیروی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خبر می‌دهد، تولیدکنندگانی که امکان افزایش نیرو داشته‌اند و این موضوع برای اقتصاد کشور یک مسئله جدی است که در آینده اقتصاد کشور تأثیرگذار خواهد بود.

بیمه، مالیات و ... موجب سرخوردگی بیشتر تولیدکنندگان است؛ بنابراین لزوم توجه بیشتر و بهتر روی شهرکهای صنعتی و فراهم کردن زیرساختهای مناسب و ارائه تسهیلات ویژه برای تولیدیی‌هایی که بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارند یکی از ملزومات کمک به چرخه اقتصاد کشور است. بنابراین اگر بتوان حداقل امکانات را برای این تولیدی‌ها فراهم کرد انها آمادگی توسعه اشتغال و کار را دارند و می‌توانند با همه مشکلاتی که وجود دارد نیاز داخل کشور را تأمین کنند.

مرتضی بلوکی_ کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1310

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب