تذکر یک نماینده:

قصور و کم کاری در خسارات وارده سیل اخیر مشهود است/ نباید تهران سیل می‌آمد!

قصور و کم کاری در خسارات وارده سیل اخیر مشهود است/ نباید تهران سیل می‌آمد!
رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با انتقاد از قصور مسئولان مربوطه که به وقوع سیل اخیر در پایتخت شد، گفت: با شیوه‌های آبخوان داری یا آبخیزداری می‌شد بخشی از این میزان آب را به حوزه‌های زیرزمینی و به سمت شهرهایی که با کمبود آب مواجهند، هدایت کرد.

به گزارش نجواخبر، سیدرضا تقوی با اشاره به بازدید تعدادی از نمایندگان تهران از مناطق آسیب‌دیده از سیل در پایتخت و تهیه گزارش در این مورد جهت ارائه در مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: برخی از این گونه حوادث بیانگر بی‌توجهی مدیران مربوطه است چرا که آنها باید بدانند که لازم است مسیر سیلاب همیشه لایروبی شود و پل‌ها و مسیر آب‌ها از قبل پاکسازی شوند یا در برخی نقاط باید مسیر سیل تغییر داده شود تا منازل آسیب نبینند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه پیش‌بینی لازم در این مورد صورت نگرفته بود، کما اینکه در بسیاری از استان‌ها که با معضل وقوع سیل مواجه شده‌اند، می‌شد با شیوه‌های آبخوان داری یا آبخیزداری بخشی از این میزان آب را به حوزه‌های زیرزمینی به سمت شهرهایی همچون یزد، کرمان و رفسنجان و سایر شهرهایی هدایت کرد که با کمبود آب مواجهند و سعی می‌شود از خلیج فارس یا دریای عمان به آنها آب مورد نیازشان را انتقال دهند در قالب فرونشست یا شکاف در زمین ناشی از برداشت بی‌رویه آسیبی وارد نمی‌شود.

تقوی اظهار کرد: ما هر سال شاهد این میزان بارش هستیم بنابراین دستگاه‌های متولی باید قبل از بروز این حوادث که به فوت بیش از 50 نفر و مفقود شدن 16 نفر از هموطنانمان منتهی شود، تدبیری بیندیشند و نباید به آسانی از کنار این قبیل حوادث عبور کنند. مسئولان نباید بعد از وقوع حادثه با حضور در محل وانمود کنند که در کنار مردم هستند و بجای اینکه اصل کار را درست کنند به ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان بپردازند.

سازمان هواشناسی از چند روز قبل نسبت به سیل تهران هشدار داده بود

وی افزود: وقتی سازمان هواشناسی از چند روز قبل هشدار داده و از مردم می‌خواهد که از این مسیرها فاصله بگیرند به این دلیل که احتمال وقوع سیل وجود دارد، گروه‌های امدادی باید سریع این مسیرها را پاکسازی کرده و از وقوع این قبیل حوادث پیشگیری کنند.

تقوی با بیان اینکه وقتی این قبیل حوادث رخ می‌دهد نباید تنها به ارائه آمار از خسارات جانی و مالی بسنده کرد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون لازم است مسئولانی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، پاسخ‌گو باشند و رئیس‌جمهور و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم باید آنها را پای میز محاکمه بکشانند و با مسئولانی که کوتاهی‌ کرده‌اند، برخورد کنند چرا که سوءمدیریت به عنوان یکی از مهم‌ترین علل بروز این حادثه کاملا مشهود است.

وی افزود: ما تجربه سیل پلدختر و خوزستان و خسارات گسترده‌ای که در پی وقوع آنها وارد شد را داشتیم ضمن اینکه هر سیلی که به وقوع می‌پیوندد باید مبالغ زیادی را برای تأمین امکانات مورد نیاز سیل‌زدگان هزینه کنیم بنابراین چرا این اعتبارات را قبل از وقوع این قبیل حوادث برای پیشگیری از خسارات ناشی از آن هزینه نکنیم؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: تمام رودخانه‌ها و مسیرهای وقوع سیل در تهران مشخص است و می‌توان آنها را در طول 2 روز پاکسازی کرده و از بروز سیل جلوگیری کرد بنابراین تنها مشکل در این بخش ضعف مدیریتی است و باید مدیرانی که قصور کرده‌اند، عزل شوند.

میزان آب ناشی از باران در تهران به اندازه یک سیل ویرانگر نبود

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ‌نمایندگانی که این محدوده را بررسی کردند در گزارش خود آورده‌اند که حجم آب به اندازه‌ای نبوده است که این میزان خسارت را وارد کند و کم کاری مسئولان باعث وقوع این حادثه شده است بنابراین یکبار باید به این وضعیت پایان دهیم و دستگاه‌های مقصر را پای میز محاکمه بکشانیم تا بعد از این شاهد از بین رفتن جان و مال تعدادی از هموطنانمان که اغلب سرپرست خانوار هستند، نباشیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1367

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب