اظهارات رئیس سازمان هواشناسی:

مسیر آب در امامزاده داوود به طور قطع دستکاری شده بود+ واکنش به ترک فعل سازمان هواشناسی

مسیر آب در امامزاده داوود به طور قطع دستکاری شده بود+ واکنش به ترک فعل سازمان هواشناسی
رئیس سازمان هواشناسی با طرح این ادعا که دلیل سیل امام زاده داوود تغییر مسیر آب بوده است، به اظهارات رئیس دیوان محاسبات کشور درباره ترک فعل سازمان هواشناسی واکنش نشان داد.

به گزارش نجواخبر، سحر تاجبخش مسلمان گفت: رخداد پیش آمده در امام زاده داوود برای من سیل فروردین 98 شیراز را تداعی کرد.

وی افزود: بر اساس توپوگرافی منطقه، امام زاده داوود در ته یک دره با کوه‌های بسیار بلند قرار دارد. این ویژگی از سال‌ها قبل که یادم هست از قبل بوده است.

وی ادامه داد: چگونه می‌شود بعد از این همه سال 20 تا 30 میلیمتر باران می‌آید این همه تلفات و خسارت‌ها را به‌جای می‌گذارد.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد:‌حتما مسیر آب را در یک جایی دستکاری کرده‌ایم، وگرنه سال‌های سال این آبها و جریانات بوده و اتفاق افتاده است.

تاجبخش بیان کرد:‌ شاید در کل این دوره‌ای که آمار و اطلاعات وجود دارد یک یا دوبار این شرایط وخامت برای امام زاده داوود اتفاق افتاده است. مانند سیل شیراز که ما مسیر آب را بستیم و خسارت و تلفات را در آن سال ایجاد کرد.

وی با اشاره به خرید یک رادار هواشناسی علی‌رغم تحریم‌ها اظهار کرد: در فاز نخست برای توسعه شبکه رادار و پوشش کل کشور حداقل 16 رادار دیگر نیاز است.

وی افزود: توانستیم در یکی دو سال اخیر با حمایت‌های دولت و وزیر راه و شهرسازی، یکی از رادارهای هواشناسی را خریداری کنیم که اکنون تجهیزات این رادار در سازمان هواشناسی آماده است و به محض اینکه ابنیه آن نیز آماده شود، یک رادار به شبکه رادار کشور اضافه می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین با بیان این‌که در سال‌های اخیر اعتبارات هواشناسی رشد خوبی داشته است، گفت: این را مدیون سازوکارهای تعریف شده در دولت هستیم، ما چون غالب تجهیزات ما خرید خارجی است و به تناسب این افزایش اعتبار، نرخ تجهیزات هم به دلیل بالا رفتن نرخ ارز گران شده است، بنایراین افزایش اعتبارات نتوانسته آنچنان که باید ما را در پیش‌برد اهداف خاص سازمان و قوانینی که برای ما تعریف شده، کمک کند.

تاجبخش تصریح کرد: با وجود این سازمان هواشناسی در سال‌های اخیر از زمانی که قانون هوای پاک و قانون مدیریت بحران ابلاغ شده، سعی کرده در چارچوبی که دولت مشخص کرده، با اعتبارات موجود گام‌هایی را برای اجرای این قوانین بردارد که خوشبختانه بخشی از این گام‌ها برداشته شده است.

گفتنی است رئیس کل دیوان محاسبات پس از بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق کشور و خسارت‌های مالی و جانی آن از ورود این نهاد به ترک فعل صورت گرفته توسط سازمان هواشناسی درباره ایجاد شبکه ملی هشدار سیل خبر داد.

مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: علیرغم گذشت 5 سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده 26 قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دو سال شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گردوغبار را تکمیل کند که این مهم انجام نشده است.

وی ادامه داد: ترک فعل ⁩صورت‌گرفته، بزودی در دستور کار دیوان محاسبات قرارخواهد گرفت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1381

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.