عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با نجوا خبر:

از کمبود تا گرانی/ دولت در حوزه تامین دارو موفق نبود/ هشدار دادیم «ارز دولتی دارو حذف نشود» اما نشنیدند

از کمبود تا گرانی/ دولت در حوزه تامین دارو موفق نبود/ هشدار دادیم «ارز دولتی دارو حذف نشود» اما نشنیدند
ملک فاضلی گفت: وقتی دولت نمی‌تواند ارز 4200 تومانی را برای واردات مواد اولیه دارو یا داروی مورد نیاز کشور تأمین کند، چگونه این دولت می‌تواند در بخشی گسترده تر، ارز مورد نیاز دارو با قیمت آزاد را تأمین کند؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به کمبود دارو و تبعات ناشی از آن برای سلامت مردم به خبرنگار نجوا خبر گفت: وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از دارو حذف کرد، مشکلات بسیار به وجود آمد و آنچنان وضعیتی درست شد که دولت و مجلس نتوانسته‌اند وضعیت داروی کشور را مدیریت کنند.

ملک فاضلی با تاکید بر اینکه سلامت اساس تحول جامعه است گفت: اگر سلامت جامعه دچار مشکل شود، توسعه، تحول و بهروزی نیز از جامعه می‌رود.

وی با اعلام اینکه وظیفه داریم تمام برنامه‌ها به خصوص توسعه کشور را بر حفظ سلامت مردم استوار کنیم گفت: سلامت می‌تواند توسعه را محقق کند و در واقع توسعه پایدار بدون تأمین سلامت مردم ممکن نیست.

فاضلی با یادآوری حرکتهایی که از مجلس یازدهم شروع شد گفت: مجلس یازدهم با اتفاقاتی مثل شیوع کرونا و سقوط ارزش پول ملی کشور همراه بود که هم سلامت جامعه را تحت پوشش قرار داد و هم قدرت برنامه ریزی درست را از مجریان گرفت.

وی با ابراز تأسف از اینکه مجریان بر اساس داشته‌های خود، سلامت جامعه را برنامه ریزی کردند که رویکردی اشتباه بود گفت: نتیجه آن تصمیمات اشتباه چیزی شد که امروز می‌بینیم و متأسفانه از کمبود دارو رنج می‌بریم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، بحران و کمبود داروی کشور را نتیجه سوءمدیریت و تصمیم گیری غلط توصیف کرد و گفت: آقایان در یک تصمیم احساسی و غیر منطقی در بخش درمان ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند به بهانه اینکه فساد صورت میگیرد. پزشک با تجهیزات پزشکی مناسب و بروز، بیماری را تشخیص می‌دهد، اما مکمل سلامت جامعه، دارو است. باید بر اساس نیاز و سلامت جامعه دارو را تأمین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سبد سلامت باید محترم‌ترین سبد در کشور باشد که متأسفانه نیست گفت: مسئله کمبود دارو بایستی امروز در صدر دغدغه‌های دولت و مجلس باشد اما نیست، یعنی درک درستی از نقش سلامت نداریم.

نماینده سراوان گفت: به دلیل نبود درک درست از نقش سلامت، بر اساس تفکرات احساسی و برپایه شعار مبارزه با فساد، تصمیم گرفتند که ارز دولتی دارو حذف شود و در مقابل دولت قول داد که داروی مورد نیاز را تأمین می‌کند که وضعیت اسفبار دارو نشان می‌دهد هر دو تصمیم غلط بوده است.

وی در ادامه گفت: وقتی دولت نمی‌تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را که باید برای خرید دارو اختصاص یابد، مدیریت و تأمین کند و هیچ نظارت و برنامه‌ریزی برای آن ندارد، نمی‌تواند قولی فراتر از توانایی‌های خود بدهد و نباید این کار را بکند.

فاضلی با طرح این پرسش که وقتی دولت نمی‌تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات مواد اولیه دارو یا داروی مورد نیاز کشور تأمین کند، چگونه این دولت می‌تواند در بخشی گسترده تر، ارز مورد نیاز دارو با قیمت آزاد را تأمین کند گفت: از همان روز اول می‌دانستیم که دولت نمی‌تواند دارو را مدیریت کند و هر چقدر نسبت به خطرات این تصمیم هشدار دادیم، گوش شنوایی نبود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15996

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب