خبر جدیدِ نماینده مجلس از واردات خودروهای کارکرده

خبر جدیدِ نماینده مجلس از واردات خودروهای کارکرده
نماینده مجلس شورای اسلامی از موافقت معاون اول رییس‌جمهور برای اختصاص ارز با منشأ خارجی برای واردات خودروهای کارکرده خبر داد و گفت که آیین‌نامه طی یک تا دو هفته آینده نهایی می‌شود.

به گزارش نجواخبر، جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس درخصوص تعلل دولت برای تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده گفت: مشکل اصلی در این‌باره بحث تأمین ارز بود، بانک مرکزی اصرار داشت خودش ارز را تأمین و تأیید کند در حالی که ارز نداشت. هفته گذشته جلسه‌ای میان اعضای کمیسیون صنایع مجلس با آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده و ایشان پذیرفته‌اند که ارز با منشأ خارجی برای واردات خودروهای کارکرده اختصاص یابد.

رشیدی کوچی افزود: منشأ ارز خارجی شرکت‌هایی هستند که خارج از کشور مبادلات مالی دارند و این مبادلات ارتباطی به داخل ایران ندارد. این‌ها باید بتوانند با تأیید بانک مرکزی و وزارتخانه خودرو وارد کنند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تا به الان معطل منابع ارزی بوده، پیش‌بینی من این است با قولی که معاون اول رئیس‌جمهور داده‌اند و واردات خودرو با منشأ ارز خارجی را پذیرفته‌اند آیین‌نامه به سرعت تصویب شود و شاهد اجرای آن باشیم.

این نماینده مجلس با بیان این که افرادی ارز خارج از کشور دارند و می‌خواهند آن را به خودرو تبدیل و وارد کنند گفت: این روش اختلالی در بازار ارز ایجاد نمی‌کند، نظر من نقطه مقابل افرادی است که نگران افزایش قیمت ارز با این روش تأمین ارز برای خودرو هستند، وقتی این ارزها را وارد کنیم و عرضه بیشتر شود قطعا باعث کاهش قیمت می‌شود. این افراد چطور به مونتاژکاران خودروهای چینی انتقاد ندارند که با ارز دولتی قطعات را وارد می‌کنند و بعد از مونتاژ در ایران به ریال می‌فروشند و سپس همین ریال را به دلار تبدیل می‌کنند و قطعه وارد می‌کنند.

رشیدی کوچی تصریح کرد: حتی ما در مجلس به دنبال واردات خودرو با ارز در اختیار مردم هستیم. مثلا فردی ۱۵ هزار دلار پس‌انداز دارد این را در نه در چرخه تولید آورده و نه در بانک پس‌انداز کرده، می‌تواند این مبلغ را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و به جای آن حواله واردات خودرو بگیرد.

وی درخصوص استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات خودرو گفت: ارز حاصل از صادرات با ارز منشأ خارجی تفاوت دارد، این ارز را در رینگ صادراتی عرضه می‌کنند؛ به این معنا که مثلا ریال را تبدیل به شمش آلومینیوم می‌کنند و خارج از کشور به دلار می‌فروشند و با ارز حاصل از آن مجدد کالا خریداری و وارد می‌کنند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس درباره موضع وزیر صمت در بحث واردات خودرو نیز گفت: آنطور که وزیر صمت گفته، به دنبال واردات خودرو است و در کنار آن بحث تولید و واردات خودروهای برقی را نیز دنبال می‌کنند.

رشیدی کوچی با تاکید بر این که باید تلاش کنیم تا ارز با منشأ خارجی تبدیل به خودرو و وارد کشور شود، این به نفع همه است، گفت: مشکل اصلی حل شده و باید آیین‌نامه سریعا تصویب شود. اگر مشکل جدیدی پیش نیاید احتمالا هفته آینده و حداکثر دو هفته آینده آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161262

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب