رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با «نجوا خبر»:

معاملات مسکن در تهران قفل شده/ آیا کاهش ۳.۳ درصدی قیمت مسکن یک دستاورد است؟

معاملات مسکن در تهران قفل شده/ آیا کاهش ۳.۳ درصدی قیمت مسکن یک دستاورد است؟
با افزایش تورم، فاصله و مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن افزایش یافته و مالکیت خانه ملکی تبدیل به آرزویی برای همه می‌شود. بنابراین نقطه آغاز جلوگیری از گرانی مسکن، بدون تردید کاهش تورم است.

به گزارش نجوا خبر؛ سکوت بانک مرکزی بالاخره پس از ۹ ماه شکست و آماری از کاهش قیمت‌ها در بخش مسکن را منتشر کرد. این گزارش که پس از ۹ ماه منتشر می‌شود، به جزئیاتی اشاره می‌کند که تاکنون سابقه نداشته است. به طور مثال، به مقایسه روند مسکن در ۱۹ روز ابتدایی مرداد ۱۴۰۲ با ۱۸ روز ابتدایی شهریور ۱۴۰۲ می‌پردازد؛ بررسی‌ای که هیچ گاه مسبوق به سابقه نیست.

گزارش بخش مسکن یا گزارشی برای دستاوردسازی؟

دی ماه سال گذشته بود که با پنهانکاری بانک مرکزی، انتشار آمارهای مربوط به بخش مسکن متوقف شد. حالا پس از گذشت ۹ ماه، بانک مرکزی آماری ماهیانه از قیمت مسکن اعلام و تنها به ذکر کاهش قیمت بسنده کرده است.

در گزارش جدید قیمت مسکن تهران که از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، دو بازه ۱۹ روز ابتدایی مردادماه و ۱۸ روز نخست شهریور با هم مقایسه شده‌اند؛ در حالی که این مدل از ارائه آمار بخش مسکن متداول نبوده و نیست.

پیش از این، گزارش‌های بخش مسکن به صورت ماهانه یا فصلی منتشر می‌شد. در این گزارش معمولا به مقایسه میزان رشد یا افت قیمت‌ها در همین فواصل استاندارد با یگدیگر پرداخته می‌شد.

این در حالی است که قیمت مسکن در هفت منطقه از شهر تهران رشدی محسوس داشته است. بنابراین به نظر می‌رسد کاهش قیمت در ۱۵ منطقه دیگر به میزانی کاهشی بوده که درمجموع میانگین مسکن در تهران در این بازه زمانی ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

اما آیا این کاهش قیمت در بازار مسکن محسوس است؟

کاهش قیمت، راهگشای بازار مسکن؟

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به رکود در بازار مسکن به «نجوا خبر» گفت: معاملات مسکن در تهران قفل شده است.

ایرج رهبر ادامه داد: قیمت‌ها در بازار مسکن در پنج سال گذشته هزار درصد افزایش داشته است. بنابراین کاهش ۳.۳ درصدی نمی‌تواند حتی لرزه کوچکی بر آن وارد کند. این در حالی است که آمار دولت نیز آماری دقیق و واضح از ماه‌های اخیر به دست نمی‌دهد.

حاشیه نشینی و اجاره نشینی پیامدهای گرانی مسکن هستند

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه رشد چشمگیر قیمت مسکن در سال‌های اخیر، دسترسی دهک‌های مختلف به مسکن را کاهش داده است، گفت: طبق آمار مرکز آمار ایران، جمعیت اجاره نشینان در کشور ۲۴.۵ میلیون نفر است که از این آمار ۳۷ درصد شهرنشین و ۵۱ درصد پایتخت نشینان هستند.

رهبر با اشاره به افزایش حاشیه نشینی در سال‌های اخیر افزود: بسیاری از کسانی که قادر به خرید مسکن در تهران نیستند، به حاشیه شهرها رفته و در آنجا خانه خریداری می‌کنند تا بتوانند از موقعیت‌های شغلی تهران استفاده کنند.

جلوگیری از گرانی‌های چندباره مسکن با کنترل تورم

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: پیش بینی تورم برای امسال حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است که اگر تورم در این محدوده باشد، شاهد رشد در قیمت دارایی‌ها خواهیم بود.

رهبر در پایان خاطرنشان کرد: با افزایش تورم، فاصله و مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن افزایش یافته و مالکیت خانه ملکی تبدیل به آرزویی برای همه می‌شود. بنابراین نقطه آغاز جلوگیری از گرانی مسکن، بدون تردید کاهش تورم است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161302

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب