رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح کرد؛

امکانِ ریزش قیمت خودرو با واردات شاسی بلندهای خارجی

امکانِ ریزش قیمت خودرو با واردات شاسی بلندهای خارجی
تعلل عجیب هیات دولت در تصویب واردات خودروهای کارکرده خارجی در حالی ادامه دارد که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید: واردات خودروهای کارکرده بی برو برگرد موجب کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ موضوع ساماندهی صنعت خودرو، ارتقای کیفیت تولید داخل و کاهش نوسانات قیمت آن در کشور یکی از دغدغه های کارشناسان و فعالان این حوزه به شمار می‌آید. گرچه تاکنون برنامه های مختلفی برای کاهش و ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو عملیاتی شده اما وضعیت امروز بازار نشان می‌دهد این طرح‌ها از کارآمدی لازم برخوردار نبوده است.

مهم‌ترین برنامه دولت سیزدهم و مجلس برای کاهش قیمت خودرو در بازار، مصوبه واردات خودروهای کارکرده خارجی بود که اگرچه اخبار از تصویب آیین نامه آن در هیئت دولت خبر می‌دهد اما هنوز اقدام جدی در مورد این مصوبه صورت نگرفته است.

طرح واردات خودروهای کارکرده روی میز هیئت دولت

بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح خودروهای وارداتی احتمالا این هفته در هیئت دولت به تصویب نهایی می‌رسد؛ اما سؤال اصلی این است که آیا با تصویب این طرح، قیمت خودروهای داخلی در کشور کاهش خواهد یافت؟

برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو و صاحب نظران اقتصادی معتقدند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از آنها واردات خودرو است.

هرچند واردات خودرو صفر کیلومتر از سال گذشته مطرح شد؛ اما هنوز این خودروها بعد از یک سال وارد بازار نشده و همچنین قیمت این خودروها به نحوی است که جزو لاکچری های بازار است و بنابراین روی قیمت خودروهای پرتقاضای بازار که ارزان قیمت‌ترین خودروها محسوب می‌شوند تأثیر نخواهد داشت.

دو طرح وارداتی در بازار خودرو

اما در کنار واردات خودرو صفر کیلومتر، طرح واردات خودروهای کارکرده در حال رفت و برگشت است.

به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، تصویب و اجرای این طرح، بازار خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب ریزش قابل توجه قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و خارجی می‌شود.

برخی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که واردات خودرو تأثیر مقطعی بر بازار خواهد داشت و باید برنامه های بلندمدت دیگری را در این حوزه عملیاتی کرد. اما باید دید این طرح که تاکنون تنها خبرهای آن به بازار خودرو رسیده آیا می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر داشته باشد؟

کاهش قیمت خودرو با سیگنال واردات

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به «نجواخبر» می‌گوید: وقتی اسم این طرح آمد و تنها خبر آن به بازار وارد شد قیمت خودروهای مونتاژی ریزش داشت. بنابراین اگر واقعا این طرح عملی شود و شاهد ورود این خودروها به بازار باشیم به طور قطع، قیمت خودرو بیشتر پایین خواهد آمد.

وی با اشاره به واردات خودروی صفرکیلومتر گفت: امیدواریم در مسیر این طرح سنگ اندازی نشود و محدودیت واردات نداشته باشیم تا واردات خودروی کارکرده در انحصار افرادی خاص قرار نگیرد.

کاهش ۳۲ درصدی قیمت برخی خودروها در بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه خرید و فروش در بازار به کمترین میزان خود رسیده است، گفت: اگرچه طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ بازار خودرو در رکود مطلق به سر می‌برد اما به طور کلی طی شش ماهه نخست سال، قیمت برخی خودروها بین ۲۲ تا ۳۲ درصد کاهش داشته است.

موتمنی ادامه داد: قیمت خودروها در بازار به میزانی کاهش یافته که می‌توان گفت وقت خوبی برای خرید است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/171638

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب