شرط جدید وام‌های ۱۵۰ میلیونی با یک ضامن/ خاندوزی: وام اشتغالزایی کمیته امداد 300 میلیون تومان می‌شود

شرط جدید وام‌های ۱۵۰ میلیونی با یک ضامن/ خاندوزی: وام اشتغالزایی کمیته امداد 300 میلیون تومان می‌شود
مدیرکل پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: برای وام ۱۵۰ میلیونی بانک ها باید با یک ضامن تسهیلات را پرداخت کنند مگر اینکه براساس آمار اعتبارسنجی، بانک ها معیارهای دیگری را هم برای ضمانت در نظر بگیرند.

به گزارش نجواخبر، نادعلی مدیرکل پولی و بانکی بانک مرکزی در نشست تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی، اظهارداشت: بحث اشتغال و قرض الحسنه دو‌موضوع مهمی است که در دولت فعلی و نظام بانکی تاکید زیادی روی آن است؛ کمیته امداد عملکرد خوبی در جذب منابع قرض الحسنه بانکها دارد.

وی گفت: در حوزه وام های خرد نیز عملکرد خوبی در کمیته امداد و شبکه بانکی داشتیم که آمار بازگشت این تسهیلات به بانک‌ها هم بالاست؛ در 6 ماهه 23 درصد از کل تسهیلات، خرد بوده و 79 درصد از تسهیلات خرد نیز مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: تسهیل‌گری خوبی نیز در حوزه تسهیلات خرد صورت گرفته است؛ الان برای وام 150 میلیونی بانک‌ها باید با یک ضامن تسهیلات را پرداخت کنند مگر اینکه براساس امار اعتبارسنجی بانک‌ها معیارهای دیگری را هم برای ضمانت در نظر بگیرند.

آیت ابراهیمی در نشست تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی، اظهارداشت: بانک‌ها بیش از تکالیف‌شان تسهیلات اشتغالزایی به اعضای کمیته امداد پرداخت کرده اند؛ بیش از هزار همت تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بانکها در هر شرایطی به اشتغالزایی محرومان کمک میکنند، افزود: قدردان زحمات دوستان در کمیته امداد هستیم؛ در بانک مرکزی نیز مدیران با دقت تمام زوایای اعتباردهی به کمیته امداد را بررسی و مسیر را تسهیل می‌کنند.

*خاندوزی: وام اشتغالزایی کمیته امداد 300 میلیون تومان می‌شود

وزیر اقتصاد درباره درخواست کمیته امداد برای افزایش سقف تسهیلات اشتغالزایی اعضای این کمیته از ۱۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان گفت: افزایش این تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان را در شورای پول و اعتبار مطرح می‌کنیم.

احسان خاندوزی در نشست تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی، اظهارداشت: نرخ بیکاری بهار امسال به 8.2 درصد رسیده بود که در تابستان بازهم کاهش یافت؛ چنین رقمی همزمان با افزایش نرخ مشارکت در سالهای قبل نداشتیم و این همسویی خیلی امیدوارکننده است.
وی گفت: سیاست های ناظر بر ایجاد رونق در عرصه کلان اقتصادی، سیاست های تسهیل کسب و کارها و سیاست‌های تحریک اشتغال و تأمین مالی کاریابی و ... از مهم‌ترین سیاستهایی است که موجب کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت می‌شود.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد تسهیلات پرداختی کمیته امداد با نظارت های پسینی به هدف رسیده است، افزود: به جهت کمیت نیز تلاش دولت و مجموعه دستگاه های مالی این بوده که تعداد واحدهایی که تأمین مالی شده‌اند را افزایش دهند.
خاندوزی ادامه داد: اراده و خواست جدی دولت و رئیس‌جمهور این است که از ظرفیت تمام نهادهای تخصصی و واسط استفاده کنند؛ البته با وضع مطلوب خیلی فاصله داریم ولی نسبت به چند سال قبل وضعیت خیلی بهتری داریم و اینده روشنی پیش رو داریم.
وی گفت: در خصوص صندوق ضمانت نیز باید امار عملکرد بانکها افزایش یابد تا سخت گیری‌ها در خصوص ضمانت و وثایق کاهش یابد.
خاندوزی درباره درخواست کمیته امداد برای افزایش سقف تسهیلات اشتغالزایی اعضای این کمیته از 150 میلیون به 200 میلیون تومان تصریح کرد: حتما موافق افزایش سقف تسهیلات اشتغالزایی هستیم و به رئیس کل بانک مرکزی هم می‌گوییم تا 300 میلیون تومان را هم افزایش دهند. این موضوع را در شورای پول و اعتبار مطرح می‌کنیم.

*درخواست کمیته امداد از خاندوزی؛ وام اشتغال کمیته امداد 200 میلیون شود
بختیاری رئیس کمیته امداد در این نشست گفت: در جامعه اسلامی تکدی گری باید مغضوب باشد؛ باید بستر کار فراهم شود تا عده‌ای مشمول این مغضوبات قرار نگیرند.
وی ضمن تقدیر از بانکها بعنوان یاوران اشتغال کمیته امداد گفت: 86 درصد تسهیلات مربوط به اشتغال کمیته امداد در سال قبل جذب شد؛ با راه اندازی صندوق ضمانت اشتغال نیز تسهیل‌گری در پرداخت تسهیلات به اعضای کمیته امداد انجام شده است.
او با اشاره به اینکه بالای 92 درصد اشتغالزایی کمیته امداد به هدف رسیده است، تصریح کرد: الان وام اشتغالزایی 150 میلیون تومان برای اعضای کمیته امداد خیلی جوابگو نیست و استدعا داریم این عدد در شورای پول و اعتبار حداقل به 200 میلیون تومان برسد؛ البته رقم 300 میلیونی تسهیلات قرض الحسنه هم محفوظ باشد.
بختیاری از بانک‌ها و وزارت اقتصاد خواست تا تسهیلات اشتغال به کمیته امداد را هم در کنار تسهیلات ازدواج و فرزند اوری در اولویت قرار دهند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/171870

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب