یک کارشناس مسکن در گفتگو با «نجواخبر» مطرح کرد:

قوطی‌کبریت‌هایی به نام مسکن/ آپارتمان ۲۵ متری، خوابگاه اجباری برای زوجین؟

قوطی‌کبریت‌هایی به نام مسکن/ آپارتمان ۲۵ متری، خوابگاه اجباری برای زوجین؟
منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه مسکن 25 متری با فرهنگ ایرانی مغایر است، گفت: روی قوطی کبریت های 25 متری تنها می توان نام خانه مجردی گذاشت نه خانه زوجین.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ طرح ساخت مسکن ۲۵ متری در تهران و کرج در حالی مخالفان زیادی دارد که موافقان این طرح بسیار اندک هستند. به طور مثال، شهردار تهران درباره ساخت واحدهای ۲۵ متری، گفته است: به نظرم ایده بدی است. چیزی که حقیقت دارد و ما در حال دنبال کردن آن هستیم، این است که از خانه‌هایی که در شأن خانواده‌های ایرانی است حمایت کنیم تا از طریق صنعتی‌سازی تحویل مردم تهران بدهیم.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز با تکذیب خبر ساخت واحدهای ۲۵ متری گفت: مسکن ۲۵ متری اصلاً در دستور کار ما نبوده و نیست. البته باید توجه داشت که مسکن ۲۵ متری در بازار نیازهای مردم را پاسخ نمی‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واحدهای ۲۵ متری برای مسکن استیجاری هم مناسب نیست، گفت: شاید متراژ کوچک برای سوییت‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی مناسب باشد اما عرضه مسکن استیجاری را می‌توان با مدل نهضت ملی مسکن انجام داد. ما در حال عرضه زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی هستیم. چگونه ممکن است برنامه‌ای مثل مسکن ۲۵ متری را در دستور کار قرار دهیم؟ همانطور که قبلاً گفتم، عرضه این نوع واحدها توسط وزارت راه و شهرسازی تکذیب می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: دولت نه تنها با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست بلکه مخالف است، زیرا آسیب‌های گسترده اجتماعی برجا خواهد گذاشت.

از طرف دیگر، در ضوابط شهرسازی شهرداری تهران بندهایی است که اصولا پروانه ساخت برای واحدهای زیر ۶۰ مترمربع را منتفی می‌کند. قوانین بالادستی نیز نشان می‌دهد استاندارد مساحت خانه مسکونی به ازای نفر ۱۷.۵ مترمربع است. به این ترتیب برای زوجین حداقل ۳۵ مترمربع فضا نیاز است و به واحدهایی با متراژ کمتر، مجوز و پروانه ساخت داده نمی‌شود.

اما آیا واقعا ایده مسکن ۲۵ متری ایده غلطی است؟

قوطی کبریتهایی به نام مسکن!

منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه نمی‌توان نام مسکن روی قوطی کبریت‌های ۲۵ متری گذاشت، گفت: زندگی برای افراد مجرد در خانه‌های ۲۵ متری شاید ممکن باشد اما برای خانواده خیر.

او با طرح این سؤال که آیا دولت انتظار فرزندآوری در خانه ۲۵ متری از زوجین دارد؟ گفت: پیشنهاد ساخت مسکن ۲۵ متری شاید در کشوری مثل ژاپن که محدودیت زمین دارد، ایده مناسبی باشد اما برای کشور ما ایده بیهوده‌ای است.

صاحب خانه شدن به چه قیمتی؟

این کارشناس مسکن ساخت مسکن ۲۵ متری را مغایر با فرهنگ ایرانی و سیاست رشد جمعیت در کشور دانست و گفت: دولت از ساخت مسکن ارزان قیمت برای خانوارهای ایرانی که یکی از حقوق اولیه آن‌هاست، عاجز است بنابراین به نظر می‌رسد مخالفتی با ساخت مسکن ۲۵ متری نداشته باشد تا برخی خانوارها از این طریق صاحب خانه شوند.

به گفته غیبی، دولت که خود به واسطه دستگاه‌های متولی عامل افزایش قیمت و بحران در بازار مسکن شده است، باید شرایط فعالیت بازیگران اصلی بازار مسکن و بخش خصوصی را با ابزارهای تأمین مالی از منابع بانکی و تأمین زمین تسهیل کرده و از مداخله در حوزه مسکن امتناع کند.

مسکن ۲۵ متری، خوابگاه اجباری برای زوجین؟

این کارشناس مسکن گفت: به مسکن ۲۵ متری تنها می‌توان به عنوان خوابگاه اجباری برای زندگی قشر فرودست نگاه کرد زیرا این مسکن بسیار نُقلی، از دید فرهنگ ایرانی نیز محلی برای آسایش نیست و نمی‌تواند مشوقی برای فرزندآوری خانوار باشد.

غیبی در پایان خاطرنشان کرد: چرا باید به دهک‌های پایین بگوییم در قوطی کبریت ۲۵ متری زندگی کنند؟ آیا مسئولان، خود حاضرند در این قوطی کبریت‌ها زندگی کنند؟

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/181979

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب